Bokföring av kostnad för skyddsregistering?

53
1
Hej!🙂

Jag har nyligen skyddsregistererat mitt firmanamn hos bolagsverket. Nu när det är dags att bokföra kostanden, blir jag osäker på hur jag konterar kostanden i bokföringsprogrammet. Dvs. vilken utgiftspost?Hittar ingen som känns självklar.:-[

Tack på förhand!
394
1
Den första registreringen i företagsregistret hos Bolagsverket är inte avdragsgill och man konterar den lämpligen som övrig ej avdragsgill extern kostnad konto 6992. Vi har behandlat frågan tidigare här på forumet; http://www.foretagande.se/bokforing-skatter-och-foretagsformer/bokfora-registreringsavgift-till-bolagsverket/
Ulf Bjarme
53
1
Tack för svar ULFBJA! Jag var lite otydlig i min föregående post då jag glömde skriva att det var min 2:a skyddsregistering. Jag har redan namnskyddat i ett län och har nu alltså gjort skyddsregistrering i ett annat län, då jag kommer bedriva verksamheten främst i dessa län. Är det fortfarande inte avdragsgillt när man skyddsregisterar andra gången?
394
1
Då är det en normal förvaltningsåtgärd i ett befintligt bolag som kan dras av som exempelvis "övriga externa kostnader, avdragsgilla" konto 6991
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.