Köp från Adobe online, betalde inte någon moms

119
Jag köpte Adobe Photoshop Lightroom 4 online alldeles nyss, direkt från Adobe.

Jag uppgav mitt VAT-nummer, och momsen försvann då. Programvaran kostade 980 kr + moms, och eftersom jag uppgav ett giltigt momsregnr drogs det andast 980 kr från mitt kort.

Nu är frågan, måste jag redovisa detta på något sätt till Skattemyndigheten? Eller är det bara att bokföra detta som vanligt, förutom att det inte finns någon moms att bokföra?

Mvh
Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
1324
2
Jap det skall bokföras lite speciellt. Antar att Adobe har en EU VAT nummer då dom är så stora. Så du bokför dom 980:- på ett konto som är kopplat till momsrappoten fält 20 eller 21. Antar att man kan se det som tjänst då du inte fått något fysiskt skickat till dig. Så då gäller fält 21. Sedan skall du boka moms på Kredit 2614 och debit 2645. Och du skall då lägga summan 25% av 980:- där. Om du tycker att det är en vara du fått så skall kontot som du bokför på kopplas på fält 20 på momsen och du använder sedan 2615 istället för 2614. Och givetvis skall ju 2614-2615-2645 kopplas till momsrapporten men det lär väl dit bokföringsprogram sköta. Hans
119
Okej, tack Hans! Jag redovisar moms en gång per år (hittills i dekl). Räcker det eller ska någon slags kvartalsrapportering för EU-inköpet ske? Mvh Peter
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
1324
2
Nej det är bara den. Det är säljaren som skall skicka annat. Hans
119
Perfekt! Tack igen Hans!
peterkorkala.se - godis24.se, japanfakta.se, faktabank.se. Håller på att starta upp e-handel på godis24.se
2066
2
Stämmer bra, programvaror som levereras elektroniskt är alltid att se som tjänst enligt [url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/elektroniskhandel.4.18e1b10334ebe8bc80002768.html]Skatteverket[/url]: [quote]Beställda varor levereras t.ex. i brev eller paket. Materiella ting som böcker, cd- och dvd-skivor är varor. Texter, musik, filmer och dataprogram som levereras elektroniskt till din dator är inte materiella ting och därmed inte varor. Du har i stället köpt tjänster som i vissa fall beskattas annorlunda än varor. Leverans som sker elektroniskt, online, är alltid leverans av tjänst.[/quote]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.