Hur gör jag med första årets bokföring?

17
Hej.

Jag startade min enskilda firma i augusti och har hittills inte fått några intäkter. Jag lär nog inte få det inom de kommande månaderna heller. Så hur gör jag med årets bokföring?

Vad jag har förstått så ska det lämnas in senast 31 december? Men vad är det jag ska lämna in om jag inte har några siffror att redovisa?

Hälsningar, Helena
90
hej, Du har väl säkert kostnader du vill dra av? Har du inga kostnader alls? ingen dator, milersättning mm? det är en fördel om du redovisar en förlust om det nu är det. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
17
Jag jobbar hemifrån så nej, inga kostnader. Det skulle i så fall vara några paket jag har skickat.
90
Hej Dessa kostnader kanske växer innan året är slut? Nej, bokslutet måste måste ej vara klart siste dec- men ditt bokföringsår tar slut där vilket betyder att transaktioner därefter i regel inte kommer med Egentligen så måste allt vara klart innan deklarationen- men enl god bokförinssed så bör bokningen ske så snart som möjligt om Skatteverket skickar en deklaration ska den också fyllas i även om du har noll i resultat. Detta innebär att bokföring egentligen också ska göras ändå
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
157
1
Hej! Carl Jonas heter jag och vill svara på ditt inlägg. Som föregående säger så skall allt som har med företaget att göra bokföras. Det är ganska svårt att inte ha några kostnader i företaget. Så ja, mobiltelefon(de samtal du gör med privata telefonener/eller abonnemanget om det står på företaget), resor till och från inköpsställen, dina inköp, hemsida, domännamn, ja allt som har med ditt företagande att göra. Samtidigt vill jag rekommendera dig att anlita en redovisningskonsult. Då blir allt rätt från början och kostnaden är inte så avsevärt stor om du inte har så mycket att bokföra.3
Med vänlig hälsning Carl Jonas Följ mig på Twitter http://www.twitter.com/carl_jonas www.carljonas.se - Blogg om företagande www.oneconsultant.se - Webbyrån som gör dig nöjd Webbutvecklare, entreprenör och bloggare
5
Hej! Så vitt jag vet så är det väl bara att deklarera sanningsenligt. Har du inte haft några intäkter är det bara att fylla i noll på de fält som gäller. Jag hade lagt en femhundring på att fråga en revisor istället för internetforum, det blir jobbigt ifall det blir fel med sånt där :) Lycka till! :)
86
6
Du kan få förlängt räkneskapsår eftersom du startat andra delen av året. Så gjorde jag, begärde förlängt räkneskapsår och kunde deklarera för 1,5 år i stället. Hör med skatteverket!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.