Samarbete med företag

13
Hur fungerar det med skatt och bokföring om man har ett samarbete med ett annat företag.
Tex:
Om min kund beställer från ett företag genom mig så blir det 10-15% rabatterat beroende på orderstorlek. Varan skickas till kunden men fakturan till mig. Företaget tycker då att jag antingen kan ge kunden rabatten eller själv behålla den. Men hur bokför man sånt?
Om jag får fakturan och sedan ska ha in pengarna från kunden, ska jag skriva en ny faktura till denne och måste jag i så fall lägga på moms en gång till? Det blir väl en förlustaffär för mig? Hur gör man, eller är det upplagt så att det inte går vitt?
1073
139
Du ska det som två olika affärshändelser. Du köper från säljföretaget, betalar då varans pris exkl moms plus moms. Sedan säljer du vidare till kunden och fakturerar då för varan exkl moms plus moms. Hur du gör med rabatter är upp till dig, men rimligtvis ska du fakturera kunden ett högre pris än vad du betalade till säljföretaget.
13
Men då går det ju inte att säga "om du beställer via mig så får du 10% rabatt" för om dom ska betala orginalpriset minus 10% så blir det ju förlust för mig? Hur gör alla som gör så? Företaget skrev att rabatten kunde gå direkt till kunden och det framgick inte att jag skulle köpa och sälja vidare =/

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.