Tycker jag får hög prelskatt.

134
HEJSAN!



Jag har återigen överskridit min preldekl (positivt, alltså tjänar mer än jag trodde från början). Har flera gånger fått skicka in ny preldekl men börjar fundera på om jag tänker helt fel.



När jag skall skriva i min nettointäkt (som till största del reglerar prelskatten) i deklarationen räknar jag på summan på konto "inkomst av tjänst 25%" alltså där jag bokför alla mina jobb exkl momsen (3 konto). Det ÄR väl min nettointäkt som skall fyllas i på preliminära självdeklarationen i ruta 40 (+ de man tror man tjänar ytterligare under året)? Men jag får alltså en prelskatt på upp emot 16000/mån och det känns riktigt galet gentemot hur mycket jag tjänar, då har jag INGET kvar i stort sett. Hur räknar de ut det egentligen och vilken summa är det jag skall fylla i på självdekl?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Din BRUTTOintäkt är summan av vad du bokför på 3xxx-kontona, inklusive resten av året. [br] [br]Din NETTOintäkt är bruttointäkten minus alla dina kostnader (lokalhyra, material, telefonräkningar...), inklusive resten av året. Det står på Skatteverkets blankett: "Nettointäkt efter avdrag för egenavgifter". Det betyder att från summan av din försäljning minus dina kostnader (alltihop utan moms nu!) ska du dra bort 25 %. De 75 % som blir kvar skriver du i rutan "Nettointäkt". [br] [br]Skatteverket räknar sen själva ut vad egenavgifterna skulle ha varit och vad skatten blir på din nettointäkt. Summan av skatten och egenavgifterna är din preliminära F-skatt. Om du redovisar moms en gång om året ingår även momsen i beräkningen av din preliminära F-skatt. [br] [br]Jag har ju ingen aning om hur mycket du drar in i din firma men F-skatt om 16.000 kr i månaden är ingen onormal summa. Särskilt inte om du har skickat in nya, höjda preliminära självdeklarationer flera gånger. Det tyder på att du förmodligen betalade ganska lite F-skatt i början av året. Om du då på hösten anmäler en höjd årsinkomst finns det färre månader kvar av året att fördela den höjda skatten på.
134
aha. Men jag trodde BRUTTO var summan MED moms, och på 3 kontot bokför man ju summan UTAN moms. Eftersom momsen bokförs på utgående moms-kontot. [br] [br]Men OK, jag litar mer på dig än på mig Karin, absolut! [br] [br]Jag skall alltså kolla summan på 3-kontot, dra av mina hyror/utgifter (exkl moms) och sedan dra bort 25% på det. [u]Då[/u] har jag en rimligare nettointäkt att skriva i på preldekl. Har jag förstått det rätt då?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Jajamän, Peffen! [br] [br]Det här med brutto och netto kan förvisso betyda olika saker i olika sammanhang. Ibland kan "netto" innebära faktureringen utan moms, men i det här sammanhanget vore det orimligt. [br] [br]När det gäller att räkna ut skatten så blir din skatt väldigt olika om du har 300.000 kr (exkl moms) i fakturering och 250.000 i kostnader jämfört med samma fakturering och 50.000 kr i kostnader. Det här behöver Skatteverket veta för att göra en vettig beräkning. Blanketten innehåller ingen annan ruta där du fyller i dina kostnader. Då är det logiskt att "nettointäkt" behöver vara beloppet efter kostnader. [br] [br]Det var ett sätt att se på saken. Ett annat sätt är såhär: [br] [br]Vid den årliga inkomstdeklarationen finns en blankett som heter N1. Den är upplagd så att först fyller man i sin försäljning, sen sina kostnader, sen räknar man ut en delsumma och sist gör man ett avdrag för egenavgifterna. Det som sen blir kvar är din skattepliktiga intäkt. Skatteverket är alltså vana vid att tänka på det sättet. På preliminärdeklarationen tänker de enligt samma logik men du får själv tänka alla stegen fram till slutsumman.
134
Okej, tack igen Karin! Toppen verkligen! [br] [br]Skall hem och räkna igenom det där i eftermiddag får vi se hur stor skillnad det gör mot vad jag skrivit nu. Har ju ändå gått över min hypotetiska summa gamska mycket, så det kanske stämmer rätt bra nu ändå. [br] [br]TACK igen Karin.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
134
Så här då? (hypotetiska siffror) [br] [br]3-kontot, försäljning 25% 200 000 kr [br]- (minus) 25% = 50 000 kr [br]= 150 000 [br]- (minus) Kostnader (hyra, telefon osv 12 månader) 60 000 kr [br][b]= 90 000 <- Min Nettointäkt[/b] [br] [br]Tänker jag rätt då eller har jag missuppfattat något på vägen? [br] [br]Vad kan man mer räkna in i mina kostnader än hyra och telefon osv? [br]Jag har nämligen en ganska speciell sitts och har egentligen inte mer utgifter än månadshyra, 1 faktura/kvartal, där telefon, kontorsmateriel och allt jag behöver ingår. Däremot har jag ju köpt 2 st datorer under året samt en del förbrukningsinventarier som möss, hårddiskar osv. Kan dessa räknas av på kostnaderna? (datorerna kanske bara en 3e del då eftersom de skall avskrivas första gången nu i december, som jag för övrigt kommer att fråga om i annan tråd :)).
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
589
1
De 200.000 kr som ligger på 3xxx-konton, inte är de inklusive moms? Verkar lite märkligt. Där ligger ju normalt försäljningssumman, momsen hanteras inte alls på resultatkonton. [br] [br]Alltså ska du i så fall inte dra bort 25%. [br] [br]Annars verkar din uträkning vara rimlig, du ska ange nettot av de intäkter och kostnader du tror dig få totalt under året. [br] [br]Men du måste ju inte hålla på och skicka in preliminär deklaration så fort något ändras. Det som händer om det blir mer skatt än vad din preliminära deklaration angett är att du får betala in mer som fyllnadsinbetalning istället.
134
[quote="Karin i Västergötland"]Din BRUTTOintäkt är summan av vad du bokför på 3xxx-kontona, inklusive resten av året. [br] [br]Din NETTOintäkt är bruttointäkten minus alla dina kostnader (lokalhyra, material, telefonräkningar...), inklusive resten av året. Det står på Skatteverkets blankett: "Nettointäkt efter avdrag för egenavgifter". Det betyder att från summan av din försäljning minus dina kostnader (alltihop utan moms nu!) ska du dra bort 25 %. De 75 % som blir kvar skriver du i rutan "Nettointäkt". [/quote] [br] [br]Jo, jag vet att momsen inte förs in på 3-kontona utan den bokförs bland 2-kontona. Har jag missuppfattat denna text så hårt alltså? Skulle jag inte dra av 25% från summan på 3-kontot ändå? Från min "netto"intäkt? Äh, nu vet jag varken ut eller in :)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
206
3-kontot 200 000 exkl. moms [br]- kostnader 60 000? hyra, telefon, "möss", hårddiskar, alla kostnader under 5000 kr får tas med som förbrukningsinventarie, alla övriga utgifter du haft i ditt företag får också räknas med förutom inventarier. [br] = 140 000 [br]- beräknade avskrivningar, värdeminskning 1/3-del, hypotetiskt 7000 [br]= 133 000 [br]- 25 % egenavgifter 33250 [br] [br]netto intäkt: 99 750
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
134
[quote="Bokf. Kontrollera"]3-kontot 200 000 exkl. moms [br]- kostnader 60 000? hyra, telefon, "möss", hårddiskar, alla kostnader under 5000 kr får tas med som förbrukningsinventarie, alla övriga utgifter du haft i ditt företag får också räknas med förutom inventarier. [br] = 140 000 [br]- beräknade avskrivningar, värdeminskning 1/3-del, hypotetiskt 7000 [br]= 133 000 [br]- 25 % egenavgifter 33250 [br] [br]netto intäkt: 99 750[/quote] [br] [br]Tack så JÄTTEmycket!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
206
Så lite så :wink:
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
488
[quote="peffen"][quote="Karin i Västergötland"]Din BRUTTOintäkt är summan av vad du bokför på 3xxx-kontona, inklusive resten av året. [br] [br]Din NETTOintäkt är bruttointäkten minus alla dina kostnader (lokalhyra, material, telefonräkningar...), inklusive resten av året. Det står på Skatteverkets blankett: "Nettointäkt efter avdrag för egenavgifter". Det betyder att från summan av din försäljning minus dina kostnader (alltihop utan moms nu!) ska du dra bort 25 %. De 75 % som blir kvar skriver du i rutan "Nettointäkt". [/quote] [br] [br]Jo, jag vet att momsen inte förs in på 3-kontona utan den bokförs bland 2-kontona. Har jag missuppfattat denna text så hårt alltså? Skulle jag inte dra av 25% från summan på 3-kontot ändå? Från min "netto"intäkt? Äh, nu vet jag varken ut eller in :)[/quote] [br] [br]Det 25%-avdrag jag menade i det här sammanhanget var egenavgifterna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.