Hur bör jag debitera resekostnaden?

53
1
Hej!

Skall göra ett jobb på en annan ort och kommer att ta min egen bil när jag reser, då jag ska kombinera lite privata ärenden med jobbresan.
Avståndet är ca 120 mil (tur och retur) mellan min hemort och jobborten.

Skall jag ta den exakta bensinförbrukningen och debitera för denna på fakturan? eller ska jag använda någon form av milersättning?
Jag kommer att tanka med mitt företagskort, vilket innebär att företaget bekostar bensinen. Hur funkar det då rent bokföringstekniskt om jag sedan får in pengarna för resan på fakturan? då måste jag ju betala moms på denna summa?:blink

Tacksam för tips och klargörande.
1470
246
Du gör samma misstag som många andra och 'tänker ihop' för mycket. Reseersättningen som du begär av kunden är helt fri och upp till vad ni kommer överens om. Många har ju ett fast pris per mil som dom tar, eller per resa om resorna ofta är ungefär samma. Min veterinär tar tex 150 kr i reseersättning när han kommer. Det blir som en inställelsekostnad. För din del beror det ju på vad du har för bil och vad den kostar per mil, och vad kunden då går med på. Det blir ju en kompromiss.20-25 kr/mil kanske.. Kostnaden ingår ju i din faktura till kunden, och du lägger på moms, ja. Sen är nästa steg när du ska bokföra det hela. Om nu din firma betalar bränslet så blir det ju i princip bara att firman lånar din bil, och då får du nog använda den lägsta milersättningen till dig själv, 6,50 milen. Det vanliga är ju annars att du betalar bränslet privat, och tar ut skattefri milersättning med 18,50/mil. Det skulle alltså för din del bli 120*18,50=2220 kr som du kan betala till dig själv skattefritt. Har du alltså en bränslesnål bil som går billigt, kan det ju vara förmånligt att tanka privat och ta ut skattefri milersättning. Har du däremot en bil som drar massor av soppa, så kan det ju vara smart att låta företaget betala bränslet, och bara ta ut en mindre milersättning för själva bilen.
53
1
Tack för ditt svar Birger. Jag förstår dock inte riktigt hur du menar. :blink Min bil drar i snitt 0,52 liter diesel per mil. Sträckan är alltså 120 mil. Kostnaden med dagens dieselpris blir ca 120mil x 14,7kr/liter diesel x 0,52 liter diesel/mil = [b]917kr[/b] Jag har i avtalet med min kund reglerat milersättningen till 18,50kr enligt det som jag läst på skatteverkets hemsida (skattefri ersättning): http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/privattjansteresafaq/jagreserendelitjanstenvilkareglergallerfordekostnadsersattningarsomjagfaravminarbetsgivare.5.10010ec103545f243e80001472.html Om man ser till alternativen... 1. Jag betalar diesel med företagskortet. På fakturan till kunden skriver jag in kostnaden 2220kr + moms och får alltså denna summa av min kund. När jag sedan gör årsbokslut så får jag bara göra skatteavdrag för 6,5kr per körd mil (120 x 6,5kr = 780kr), dvs. totalt 780kr. Detta trots att dieseln kostat 917kr. Resten av pengarna, 1440kr (2220-780kr) måste jag räkna som lön och skatta på? 2. Jag betalar dieseln med egna pengar (ej firmakort) och tar 2220kr + moms på fakturan. Sen när jag gör årsbokslut så får jag göra skatteavdrag på 18,5kr x 120kr = 2220kr. Är det så du menar? Hoppas du ursäktar mina väldigt grundläggande frågor.:-[
1470
246
Ja, jag reserverar mig lite för punkt 1, men har för mig det är så det blir. Det är lite ovanligt att göra så, utan man gör enligt punkt 2, eller så har man en firmabil. Men om vi återgår till punkt 1, så får ju ditt företag såklart göra avdrag för hela dieselkostnaden. 734 kr ( om vi tänker bort momsen på dieseln ) Det bokförs ju som bränsle. Sen är då steg två vad du som bilägare ska kunna få skattefritt betalt av ditt företag för att företaget lånat bilen. Och om vi då säger att det är 6,50, så blir det alltså 780 kr Det bokför du på konto 7331 som en kostnad för ditt företag, och pengarna plockar du ut privat. Nu har alltså företaget gjort avdrag med 734+780 kr=1514. Resten upp till de 2220 kr som du fick av kunden ( 706 ) blir alltså vinst i din firma. Och den vinsten beror ju mycket på att du har en bränslesnål bil. Hade bilen dragit 0,7-0,8 så hade det ju gått jämnt upp. Om du däremot betalar bränslet privat enligt punkt 2, så blir det 18,50*120= 2220 kr som du bokför som milersättning till dig själv och plockar ut skattefritt. Då blir det alltså ingen vinst för företaget eftersom det var samma summa som du fick av kunden. Milersättningen kan du bokföra varje månad. Man räknar ihop hur många mil man kört under månaden, och bokar in milersättningen. Plockar ut pengarna, eller låter dom stå kvar i firman, då blir det ju en egen insättning. Detta har inget med bokslutet att göra, och är inget du tar upp i din vanliga deklaration. Kostnaden är ju redan bokförd i din firma. På NE-blanketten under 'övriga upplysningar' finns dock en ruta där man ska ange om man tagit ut skattefri milersättning. Sen när det gäller avtalet med din kund, så är det som sagt inget som säger att det ska vara 18,50 ( men nu har ni ju kommit överens om det så) utan det kommer man överens som man vill. Jag kan tycka att 25 kr är rimligt, det kostar ju en lite nyare bil att köra, om man räknar in fler kostnader än bränslet. Observera också att det är 18,50 som är den [u]skattefria[/u] ersättningen du får ta ut av ditt företag. Du får ju såklart ta vad du vill, men det som är över 18,50 kommer att räknas som en inkomst för dig privat. Krångligt med bilar...nädå....:P
2066
2
Föreslår att om du betalar dieseln med företagskortet bokför du den kostnaden inklusive moms som ett eget uttag (om det är en enskild firma), alternativt betalar dieseln privat. Sedan gör du avdrag för 18,50 kr/mil som du kör med din privata bil i tjänsten. Absolut enklast, speciellt som du ska kombinera privata affärer med företagsärenden.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.