Bokföra adsence på rätt sätt

56
Hej, jag är ny på detta med bokföring. Hur ska man göra med intäckter från adsense. Någon som vet och orkar förklara?
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
25
Hej Lär dej bokföring och då enklast via saldosystem.se Välkommen till mässan Eget Företag i Älvsjö 3 - 5 oktober där jag ställer ut och även håller mina seminarier "Förstå debet och kredit på 30 minuter" Vad är "adsence"? Om kostnad så bokförs det som kostnad, om intäkt så bokförs det som intäkt, och i båda fallen på lämpligt konto Tjau
56
Adsence är en annonsplatform som Google kör och som finns utanför sverige men i EU. Detta är en annons intäkt. Frågan är hur man ska bokföra det?
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
25
Hej Vid motsvarande varuimport räknar man (vid momsperiodens slut)fram och redovisar 25% moms på importen på det traditionella Ingående momskontot 2640 i debet (+) och lägger upp ett motkonto i kredit (-) kallat "EU-moms" som t.ex. kan få nummer 2615. Beloppen tar således ut varandra och används, gissar jag, av myndigheterna i någon sorts statistik. Om det förhåller sig på motsvarande sätt med "export" momsen vet jag inte. Kolla med skattemyndighet, både säkrast och billigast. Om återkommande lägger du med fördel upp ett eget konto för denna intäkt. saldosystem.se
56
Ok bra att veta ;)
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
21
Intäkter från adsense beträktas som utländska intäkter. Det finns inte moms på dem. Din bokföring ska bli enkelt. Debet: 1930 Bank Kredit: 30xx Försäljning (Kontot beroende på om inkomsten är inifrån EU eller utanför EU)
Caroline Engström www.cperedovisning.com
56
Tack Caroline! Spelar det någon roll om man har ett privat konto eller företags konto på adsence?
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
21
Det spelar ingen roll men det kan skilja sig på hur man redovisar intäkter på sin inkomstdeklaration. Får du mindre än 40 000 kr om året på privat konto, då kan du redovisa det som inkomst från hobbyverksamhet direkt på din inkomstdeklaration.
Caroline Engström www.cperedovisning.com
56
Jag har pratat med skatteverket och de sa att hobbyverksamhet för EU inte fungerar (0kr). Nya regler tydligen, detta är bara i sverige.
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
1467
187
Ja, man har slopat beloppsgränserna när det gäller hobby och moms. Nu kollar man bara på om det är en hobby eller inte, och verkar ha nån mer flytande gräns för om man ska momsa eller inte. Men om du driver en verksamhet som är varaktig, självständig och med vinstsyfte, så är det näring. Det är väl inte hela världen om annonsintäkterna står på dig privat, men generellt tycker jag alltid man ska se till att saker står på rätt person/företag. Men har du en enskild firma så är det ju ändå samma personnummer.
56
Jo, det var min tanke. Iom att jag har en enskild firma så är ju personnummret = orgnummer. Men när jag gör bokföringen, vad ska jag ha för verifikat för adsence. När pengarna kommer in från google till mitt företagskonto ska jag bara då bokföra det som inkomst utan moms eller är det mer jag behöver tänka på?
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
1467
187
Det borde väl rimligen gå att gå in på ditt konto på Google och få ut en specifikation som du kan använda som verifikat? Det borde gå iaf.. annars får du skriva en bokföringsorder i nödfall. Överlag är ju hela den här nya internethandeln en misär när det gäller kvitton och verifikat, och jag undrar hur länge det dröjer innan skv börjar intressera sig. Jga har kunder som handlar på alla möjliga sajter, och det enda kvittot som kommer är nån lapp med en obegriplig sifferkombination och en summa.. Ofta får man sitta och Googla för att alls få veta om det är ett mikrochip eller en hälskostdrink dom köpt :)
56
Vad är en bokföringsorder? Haha, ny på detta ;)
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
1467
187
En bokföringsorder är en papperslapp där du skriver in alla uppgifter om händelsen, och bokför lappen. Det gör man om man saknar nåt kvitto ibland, men det är inget man ska bygga hela sin bokföring på :) Tror det finns mallar här på denna sidan, bland mallarna.
56
OK, så man kan göra en egen. Antar att den ska innehålla samma information som ett godkänt kvitto/faktura för över 2000 kr
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
21
Om pengarna kommer till ditt bankkonto då finns det möjlighet att skriva ut bank kvittens som ska stå som verifikation. Jag har några kunder som har också inkomst från adsense och det enda verifikation är det bekräftelse från bank som visar hur mycket dem har fått. Angående moms det är 0kr eftersom det är inkomst från ett annat EU land.
Caroline Engström www.cperedovisning.com
56
Ahh, spännande. Jag gjorde min första momsrapport igår:cheer: Nu känns det som jag har fått upp en grund med bokföring och bank. Det svåra nu är ju bara att hitta kunder som behöver hjälp med IT / Teknik så man kan generera lite inkomst. Som ni vet så tjänar man inte så mycket på annonser om man inte har en mycket stor site med god trafik :) Hojta gärna till om ni vet någon som behöver lite hjälp. Tack så mycket för era svar:-D
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se
1467
187
Du kanske snart blir varse de 'visdomsord' som jag alltid brukar delge mina kunder.. :) *se till att hitta nåt du tjänar pengar på, så löser vi pappersbiten sen* Många är så uppjagade över papper och skatter, men jag tycker det svåra är alltid att hitta en affärside som ger pengar.
56
Haha, ja. Jag har märkt det. Iom att annonsbiten mer är hobby för mig så är det bättre att fokusera på konsulting mot bolag och privatpersoner eftersom där har jag 10+ års erfarenhet av. Problemet jag har är att jag vill hitta mindra projekt och inte heltids uppdrag som det finns massor av. Men man får se det såhär, för varje kund jag gör glad desto större chans har jag att hitta flera bra kunder:o
Jenkler IT AB - 073-731 76 64 - www.jenkler.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.