Överföring av lager från Enskild firma till HB - hur bokföra?

12
Hej!

Jag driver ett litet e-handelsföretag, och har hittills drivit det som enskild firma, men då min sambo blivit mer och mer delaktig har vi precis ombildat företaget till HB. Det jag inte är riktigt klar över är hur lagret förs över till det nya företaget på ett bokföringsmässigt korrekt sätt. Jag har pratat med skatteverket och efter några försök fick jag prata med en kille som verkade förstå vad jag menade och han sa att jag skulle bokföra lagret som ett eget uttag i det gamla företaget och som en kostnad i det nya. Stämmer detta? Vilka konton skall jag isf använda mig av för att på enklast möjliga sätt åstadkomma detta? Jag antar att jag gör en beräkning av lagrets inköpsvärde och använder detta värde på plussidan i det gamla företaget och på minussidan i det nya?

Tack på förhand! 🙂
1468
246
Ja det blir ett eget uttag ur den enskilda firman. Många tror att man kan ombilda mellan olika företagsformer, men det man egentligen gör är att avsluta en form, och starta en annan. Den enda form du kan ombilda direkt på pappret är från Handelsbolag till Kommanditbolag. [i]När en delägare eller närstående till en delägare tar ut varor från en näringsverksamhet skall uttaget redovisas som en försäljning till marknadsvärde. Om avdrag gjorts för ingående moms vid inköpet av de uttagna varorna skall dessutom utgående moms redovisas på det lägsta av anskaffningsvärdet (inköpspriset) eller marknadsvärdet[/i]. Så glöm inte momsen.. Sen sätter du ju lämpligen in lagret som en egen insättning i handelsbolaget.
12
Tack! Då tror jag att jag har förstått grundprincipen rätt. Men vilka konton använder jag lämpligast? Lagerförändring 4970 och varulager 1401? Mitt bokföringsprogram verkar annars inte ha några lämpliga konton för egna uttag respektive insättningar. Eller kan jag helt enkelt använda kassa 1900 och minska respektive öka tillgångarna på det viset? Förlåt om jag kommer med dumma frågor; jag är inte så vass på bokföring och har hittills hållit det hela på en väldigt enkel nivå, dvs att samma summa bokförs på båda sidor och att kostnader respektive intäkter hamnar på rätt ställe. :unsure:
1468
246
Ja, lagerkontot ska ju hamna på noll, så långt är ju enkelt. Har du summan +10000 på lagerkontot, så börjar du med att slå in -10000 där. Sen är då frågan vilket motkonto. Och det har egentligen ingen betydelse. Antingen tar du +10000 på egna uttag 2013. Sen är det klart. Eller så tar du omvägen via lagerförändring, och sätter +10000 där. Då minskar ju resultatet med 10000, men grejerna är ju kvar i firman, och då får du sälja dom till dig, som en varuförsäljning. Alltså -10000 på 3010 och +10000 på 2013. Ingen skillnad i resultatet alltså, men två olika sätt att bokföra det. Edit: Såg nu att du skrev att ditt program inte har konton för egna uttag?? Det borde det ha :) 2010--eget kapital 2012--egna skatter 2013--egna uttag 2018--egna insättningar
12
Aha, och om man som jag hittills inte bokfört något på lagerkontot så skall jag först värdera varulagret, och sedan bokföra det som en pluspost i varulager med en minuspost på egna insättningar? Och sedan nollar jag det hela genom att bokföra summan som minus på varulager och plus på egna uttag? Fast om varulagret redan är på noll eftersom jag inte använt det, räcker det inte med om jag gör en egen insättning i handelsbolaget då? Angående mitt bokföringsprograms konton, så är 2040 fritt eget kapital och 2065 privatuttag kontant de enda 2-konton som finns. Kanske går det att lägga till egna dock, skall undersöka detta.
1468
246
Om du inte har nåt bokfört lager i den enskilda firman så kan du ju hoppa över hela det steget.. Sätt in grejerna direkt som egen insättning i handelsbolaget bara.. När det gäller kontona så brukar man ha 2010-2019 som eget kapital, egna uttag/insättningar osv, för delägare 1, dvs du om det är en enskild firma. Sen börjar man på 2020 för delägare 2, osv..
12
Då förstår jag hur jag skall göra. Vad gäller kontona så verkar det som om det går att lägga till fler sådana när man startar nytt företag i programmet, vilket jag ju skall göra nu. Tack så hemskt mycket för hjälpen! :-D
1468
246
Vad har du för program? Ofta är det ju så att man bara skriver in det kontonummer man vill ha, och finns inte det så frågar programmet *vill du lägga till kontot?* Det kan ju hända närsomhelst.. Du kanske börjar sälja en ny produkt och vill lägga den på ett eget konto av nån anledning.. skulle ju vara väldigt knöligt om det inte går att lägga till ett konto då :)
12
Ett enkelt gratisprogram som heter Schyssta C. Om man försöker skriva in ett konto som inte finns säger programmet barskt "kontot finns inte" och suddar ut det... Det man verkar kunna göra är lägga till rader/konton i balans respektive resultaträkningskontoplanerna. Typ. Verkar ju onekligen rätt knöligt om det inte skulle gå alls...:)
26
Tänkt på att överlåtelsen till HB:t kan utlösa inkomstskatt. Eventuellt kan man undvika mervärdsskatt om hela rörelsen överlåts i samma transaktion. Inkomstskatterisk föreligger om ditt lager är värderat till anskaffningsvärde och marknadsvärdet (konsumentpriset) är högre.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
12
Ah, ja något i den där stilen läste jag också, fast jag kan inte säga att jag förstod det riktigt. Borde jag alltså göra insättningen i handelsbolaget till ett uppskattat marknadsvärde istf inköpsvärde för att undvika en eventuell skattesmäll? Verkar ju smått absurt annars att jag skall betala skatt en gång till på varor som redan är skattade...:(
26
Ja det är lite absurt, och du kan skylla på stora fastighetsbolag som Klövern, för att det ser ut som det gör. Det går nämligen inte skattemässigt att överlåta till "underpris" till Handelsbolag. Den möjligheten togs bort för att fastighetsbolag som Klövern använde upplägg med handelsbolag för att skatteplanera. Ja, använd ett uppskattat marknadsvärde, och skatta skulle du ju ändå få ha gjort om du sålt grejorna i den enskilda firman. Så det är ju mer en likviditetsfråga.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
26
En sak till, du betalar inte skatt två gånger. Du får ju ett nytt högre ingångsvärde i HB:t som motsvarar det du skattat av.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
12
Låt se om jag har förstått det hela rätt nu. Om man som jag inte har bokfört något på lagerkontot, vilket jag antagligen borde gjort, men ändå har gjort en uppskattad inventering av inköpsvärdet som jag fört i ruta B6 i bokslutet i min senaste deklaration, så för att det hela skall bli rätt, så skall jag i nästa deklaration skriva 0 i lager i den enskilda firman och när jag startar upp handelsbolaget för jag in det uppskattade marknadsvärdet av mitt lager under varulager/egen insättning. Och detta betyder att jag i praktiken skattar för hela varulagret redan nu, eller snarare när bokslutet görs i deklarationen. Problemet blir dock som du säger ett likviditetsproblem; hela varulagrets marknadsvärde är värt en del och jag är osäker på om vi kommer att ha råd att betala skatt för allt detta på en och samma gång. :( Jag gjorde precis en inventering av lagret och om allt skulle säljas till ett ungefärligt marknadsvärde, så skulle det vara värt drygt 560000. Fast från detta beskattningsbara värde måste jag väl dra mitt eget ungefärliga inköpspris för varorna? Och sedan skatta efter detta? Dessutom antar jag att jag rimligen borde kunna spara in en slant på den skatt jag slipper betala när jag inte längre har något lager i den enskilda firman. Fast detta var ju bara ett inköpsprislager och dessutom har jag/vi expanderat en hel del sedan förra bokslutet. Borde jag inte isf också kunna dra av den preliminärskatt som jag kommer att betala för de delar av lagret som jag faktiskt kommer att sälja under tiden fram till bokslutet? Men om jag väljer att inte överföra lagret till marknadsvärde utan bara uppvärderar det inköpsprisbaserade lagret jag hade vid förra bokslutet till det betydligt större lager jag har nu, vad händer då? Får jag Skatteverket på mig direkt då? Vad menas förresten med ett högre ingångsvärde i HB:t? Nu blev det ett långt meddelande med många frågor, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar. Jag hoppas också att du/ni kan förklara hur jag skall göra för att enklast lösa mina problem...:)
1468
246
Ok, nu får vi ju ta frågan lite allvarligare.. :) Ofta handlar det ju i såna här situationer om kanske 10 000 hit eller dit.. Du har alltså tagit upp ett lager i deklarationen? Vilken summa då? Var tog du den summan ifrån, om du inte har med den i bokföringen? OM du nu har en deklarerad lagerpost så blir ju gången följande: Du säljer ( tar ut) varorna för marknadspris till dig själv. Där får du en intäkt i firman. Nu blir ju lagret noll, och då får du bokföra en lagerförändring ner till noll. Den kommer då att minska resultatet. Så det du får skatta för blir mellanskillnaden mellan det bokförda lagervärdet och försäljningspriset. Gången är ju denna ( om du vill få det rätt i nästa bolag ) 1. Du köper in prylar för 100 000. = Resultat -100 000 2. Du säljer inget, utan gör en lagervärdering vid bokslut. Lagret värderas till inköpspris, dvs 100 000. Lagerförändringen gör att resultatet ökar med 100 000 = Resultat 0. 3. Du avvecklar firman och säljer alla prylar till dig själv för 120 000. = Resultat +120 000. 4. Ny lagerinventering, som nu visar 0. = Lagerförändring -100 000. 5. Återstående resultat = 20 000. ( något schematiskt ) Marknadsvärdet när du säljer till dig själv kan du ju 'justera' lite... *hoppsan.. den här grejen är visst osäljbar...*
26
[quote="Maurenon" post=47910]Låt se om jag har förstått det hela rätt nu. Om man som jag inte har bokfört något på lagerkontot, vilket jag antagligen borde gjort, men ändå har gjort en uppskattad inventering av inköpsvärdet som jag fört i ruta B6 i bokslutet i min senaste deklaration, så för att det hela skall bli rätt, så skall jag i nästa deklaration skriva 0 i lager i den enskilda firman och när jag startar upp handelsbolaget för jag in det uppskattade marknadsvärdet av mitt lager under varulager/egen insättning. Och detta betyder att jag i praktiken skattar för hela varulagret redan nu, eller snarare när bokslutet görs i deklarationen. Problemet blir dock som du säger ett likviditetsproblem; hela varulagrets marknadsvärde är värt en del och jag är osäker på om vi kommer att ha råd att betala skatt för allt detta på en och samma gång. :( Jag gjorde precis en inventering av lagret och om allt skulle säljas till ett ungefärligt marknadsvärde, så skulle det vara värt drygt 560000. Fast från detta beskattningsbara värde måste jag väl dra mitt eget ungefärliga inköpspris för varorna? Och sedan skatta efter detta? Dessutom antar jag att jag rimligen borde kunna spara in en slant på den skatt jag slipper betala när jag inte längre har något lager i den enskilda firman. Fast detta var ju bara ett inköpsprislager och dessutom har jag/vi expanderat en hel del sedan förra bokslutet. Borde jag inte isf också kunna dra av den preliminärskatt som jag kommer att betala för de delar av lagret som jag faktiskt kommer att sälja under tiden fram till bokslutet? Men om jag väljer att inte överföra lagret till marknadsvärde utan bara uppvärderar det inköpsprisbaserade lagret jag hade vid förra bokslutet till det betydligt större lager jag har nu, vad händer då? Får jag Skatteverket på mig direkt då? Vad menas förresten med ett högre ingångsvärde i HB:t? Nu blev det ett långt meddelande med många frågor, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar. Jag hoppas också att du/ni kan förklara hur jag skall göra för att enklast lösa mina problem...:)[/quote] [b]Ingvar48 visar i sitt exempel vad som händer.[/b] Om det är ett verkligt likividtetsproblem så är en lösning att starta ett AB istället. Lagret går då att överföra till underpris om det utgör en del av en verksamhetsöverlåtelse. Det andra sättet kan var att överföra lagret successivt allt eftersom HB:t säljer. Du har då kvar den enskild firman tills lagret tar slut, eller du tycker att resten kan föras över (dvs att du kan ta och betala en skatt trots att du inte hinner sälja av det i HB:t i samma takt). Tror inte problemet är så stort, men kanske skulle Ingvar48 kunna få "skarpa" siffror av dig och ge dig en direkt beräkning på hur det ser ut. Att så här teoretiskt diskutera vad som händer är svårt. Upptäcktsrisk frågan? Sånt brukar jag aldrig spekulera i. Gör man inte rätt så är det fel, och det kan ha konsekvenser hur liten risken än är att man blir upptäckt!:P
Launch Yrself - www.blue-parks.se
12
Jag skrev in varulagret i deklarationen eftersom det ju fanns en ruta för det och jag kände väl att det skulle verka rätt suspekt om jag inte skrev något där när vi ju sålt en hel del under året och ju bevisligen har ett lager. Så här i efterhand har jag väl börjat förstå att denna summa borde stå i bokföringen också...:( Summan som finns inskriven i mitt årsbokslut är hursomhelst 42950 och det är ett ungefärligt inventerat inköpsprislager baserat på ett varulager bestående av 4295 enheter, mobilskal för att vara exakt, till ett snittat inköpspris á 10kr styck. Sen vet jag inte exakt vilka siffror du/ni behöver, men som jag sa tidigare så ligger lagret nu snarare på runt 8000 skal med ett snittpris på runt 12kr, dvs 96000kr i totalt inköpspris. Ett väldigt höftat marknadspris där jag räknar på ett ungefärligt försäljningspris på 70kr per skal skulle då ge marknadsvärdet 560000kr. Är övriga siffror från resultaträkningen också behjälpliga? Försäljning, varuinköp, slutresultat etc? Att starta AB känns inte som en möjlighet då vi precis startat HB:t. Anledingen till detta var att AB kändes krångligare rent byråkratiskt/bokföringsmässigt, och det är sådant vi gärna slipper. Ju mindre tid och pengar som går åt till pappersarbete desto bättre...:) Så jag föredrar helt klart metoden att sälja av lagret lite i taget från gamla företaget till HB:t. Dock undrar både jag och min sambo hur det egentligen blir med skatten då. Ponera att vi gör som Kristoffersson föreslår och säljer av lagret och skattar lite i taget, hur blir det med den preliminärskatt vi redan betalar då? Rimligtvis borde vi ju inte betala den eftersom vi ju redan i praktiken betalar en förskottskatt,dvs den vi betalar för vårt marknadsmässigt översålda varulager? Kanske detta kan regleras så att vi för över lagret i sån mängd att det matchar ungefär så mycket vi brukar betala i preliminärskatt varje månad? Och sedan stäms detta av mot ett nyinventerat varulager vid nästa bokslut? Hmm, nu kanske jag svarade på mina egna frågor? Eller? :) Jag tror att jag förstår Ingvars schematiska exempel, och jag gissar att för att hela lagret skall "komma med" och sedan kunna säljas över till det nya bolaget, så borde jag bokföra det nyinventerade lagret (det på 96000kr) och sedan nolla det på det sätt han beskriver, och därefter sälja över det successivt till HB:t (till marknadspris) tills hela lagret är tömt. Fast hur blir det med de 42950 kronorna från det tidigare deklarerade lagervärdet? Denna summa är väl skattad och klar redan? Behöver jag bara räkna på ett marknadsvärde på den summa som inte är deklarerad, dvs 53050? Eller är det för bra för att vara sant? :) Puh! Nu är min hjärna överhettad och behöver vila...:)
1468
246
Vi får räkna på det.. har bara ett par kommentarer först.. Du säger 70 kr/skal i marknadspris. Är det för det första ex moms? Jag googlade lite nu och ser att dom faktiskt kostar runt 70 kr.. Jag trodde dom låg på en tia.. :-D Jag tror du helt enkelt får ligga kvar med lagret i den enskilda firman, och föra över under några år. Om du säljer 1000 skal åt gången till grossistpris till ditt HB är ju knappast nån som behöver ha att göra med. Det är ju om du gör ett eget uttag som risken finns att skv vill kolla upp hur du gjort. Annars är ju prissättningen fri, ingen kan ju hindra dig från att sälja skal till HB,et för 10 kr/st. Vinsten kommer ju då att hamna i HB istället, så det handlar ju inte om skatteflykt. Sen måste jag göra dig besviken när det gäller HB och AB bokföringstekniskt.. Det finns ingen företagsform som är krångligare än ett HB...:P
12
70kr i snittpris är inklusive moms. Vissa skal är dyrare, vissa billigare, och det är möjligt att det faktiska snittpriset kan vara både högre och lägre, men det borde ligga ganska nära sanningen iaf...:) Men det går att överföra från den enskilda firman även om den är avslutad va? För jag anmälde just att den skall avslutas sista oktober. Jag valde det datumet eftersom jag har väntade inkomster från september som jag får först första november... Aha, kanske inte enklare rent bokföringsmässigt då; jag tänkte nog mer på att man i ett AB behöver skicka in en fullständig årsredovisning med allt vad det innebär medan det i ett litet HB räcker med ett vanligt årsbokslut...:)
1468
246
Måste du avsluta din enskilda firma? Som en fingervisning när det gäller bokslut kan jag säga att jag tar 1500 för att skriva en årsredovisning i ett AB, men 2000 kr för en deklaration för ett HB ;)
26
[quote="Maurenon" post=47933]70kr i snittpris är inklusive moms. Vissa skal är dyrare, vissa billigare, och det är möjligt att det faktiska snittpriset kan vara både högre och lägre, men det borde ligga ganska nära sanningen iaf...:) Men det går att överföra från den enskilda firman även om den är avslutad va? För jag anmälde just att den skall avslutas sista oktober. Jag valde det datumet eftersom jag har väntade inkomster från september som jag får först första november... Aha, kanske inte enklare rent bokföringsmässigt då; jag tänkte nog mer på att man i ett AB behöver skicka in en fullständig årsredovisning med allt vad det innebär medan det i ett litet HB räcker med ett vanligt årsbokslut...:)[/quote] Kolla om du kan återkalla avslutandet eller regga in igen. Mitt råd är skaffa ett AB istället. Det blir enklare än att köra HB.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
12
Ingvar: Nej det kanske jag inte måste? Jag tänkte mest att det skulle vara enklare att bara ha ett företag att oroa mig för....:/. Det blir inget strul med preliminärskatten med ett passivt företag då? Eller är det bara att lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration för det jag hittills tjänat i enskild firma och det jag tror att jag kommer att tjäna årets sista två månader i HB(eller möjligen i AB om vi ändrar oss)? Skatteverket behöver ingen "stoppsignal" sas? Jag antar att jag helt enkelt from nästa år bara skriver 0 i deklarationen för den enskilda firman? Apropå HB kontra AB så är det väl mest att jag är lite rädd för att jag inte är tillräckligt duktig på bokföring, eller kommer att ha tid att lära mig tillräckligt mycket om det för att kunna upprätta en årsredovisning. Visst, det går ju att lämna bort arbetet, men då försvinner ju ytterligare en del av kakan så att säga. Men å andra sidan är ju t ex 1500 inte en så farligt stor summa...:) Fast startkapitalet till AB:t kan jag ju fixa med hjälp av mitt varulager eller hur? Har för mig att jag läst något om apportering... *kliar sig i huvudet* Känner mig rätt villrådig nu måste jag säga...:huh: Kristoffersson: Jag har skickat ett meddelande till Skatteverket om att jag vill annullera min avregistrering, så får vi se vad de säger.
1468
246
Tyvärr är det ju så att när ni driver ett handelsbolag så är det ungefär som att driva två enskilda firmor tillsammans. Så du blir inte speciellt 'fri' från det enskilda ändå. Har du barn ihop med din sambo så går det ju för övrigt att dela på en vanlig enskild firmas resultat på samma sätt som om man är gifta. Är man varken gift eller har gemensamma barn så brukar man ju då starta handelsbolag eller enkelt bolag. Ska du starta AB med apport genom ditt lager så måste du ju då ta ut en del av lagret som ett eget uttag. Detta ska värderas av helst två oberoende personer, och sen ska en revisor skriva ett intyg på att det är värt mer än 50 000. Jag har startat några sån bolag åt kunder, och då brukar vi vilja värdera prylarna till 100 000 för att det ska finnas god marginal för revisorn. För det är inget dom är speciellt förtjusta i det här med intygen, revisorerna. Resten av lagret kan ju sen aktiebolaget köpa av dig. Men jag tycker det enklaste är att du låter ert HB köpa lagret från den enskilda firman för bara lite mer än inköpspriset. Så¨slipper du nån vidare skatt. Om t.ex skatteverket frågar om priset så är det ju bara att säga att iden floppade totalt, så du blev inte av med grejerna. Och nån skatteflykt är det ju som sagt inte. Eventuell vinst kommer ju sen att få skattas för i Hb istället.
12
Att sälja lagret för något mer än inköpspriset låter vettigt tycker jag. Och då går jag tillväga som du har beskrivit innan för att det skall bli rätt i både den gamla och den nya firman? När jag ändå har dig på tråden så kan jag passa på att fråga en sak till. Jag har förstått att preliminärskatten kommer att delas lika mellan de båda delägarna i handelsbolaget, dvs mellan mig och min sambo, och att hälften skall betalas in från mitt skattekonto och hälften från hennes. Men hur blir det med momsen? Skatteverket sa att den betalas gemensamt, men hur då? Vart dras den ifrån? Jag trodde att vi skulle få ett konto att betala till, men något sådant har jag inte hittat. För handelsbolag blir väl momsregistrerade och f-skatteklara automatiskt? En sista fråga: när jag startade min enskilda firma fick jag frågan om hur jag ville göra med räkenskapsåret, ville jag redovisa det som var kvar av året vid årets slut eller ville jag redovisa alltihopa först vid slutet av nästa år. Någon sådan fråga har jag inte fått den här gången. Vad gäller då?
1324
2
Du bör nog fått ett skattekonto för ditt HB. Och det är dit som momsen hanteras. Och även källskatten för ev. anställda. Sedan har skatteverket som regel att man bara får starta bolag 1 gång med förlängt bokföringsår. Ex om man har en enskild firma som man lägger ner ett tag så får man inte förlängt när man vill starta upp igen. Och jag har förstått att sak samma gäller om en av delägarna i ett HB haft enskild innan så blir det att deklarera direkt. Hans
1468
246
Men nån moms och skatteregistrering automatiskt är det ju aldrig tal om, utan du får lämna in en ny skatte-och avgiftsanmälan för handelsbolaget.
26
[quote="ingvar48" post=47937]Tyvärr är det ju så att när ni driver ett handelsbolag så är det ungefär som att driva två enskilda firmor tillsammans. Så du blir inte speciellt 'fri' från det enskilda ändå. Har du barn ihop med din sambo så går det ju för övrigt att dela på en vanlig enskild firmas resultat på samma sätt som om man är gifta. Är man varken gift eller har gemensamma barn så brukar man ju då starta handelsbolag eller enkelt bolag. Ska du starta AB med apport genom ditt lager så måste du ju då ta ut en del av lagret som ett eget uttag. Detta ska värderas av helst två oberoende personer, och sen ska en revisor skriva ett intyg på att det är värt mer än 50 000. Jag har startat några sån bolag åt kunder, och då brukar vi vilja värdera prylarna till 100 000 för att det ska finnas god marginal för revisorn. För det är inget dom är speciellt förtjusta i det här med intygen, revisorerna. Resten av lagret kan ju sen aktiebolaget köpa av dig. Men jag tycker det enklaste är att du låter ert HB köpa lagret från den enskilda firman för bara lite mer än inköpspriset. Så¨slipper du nån vidare skatt. Om t.ex skatteverket frågar om priset så är det ju bara att säga att iden floppade totalt, så du blev inte av med grejerna. Och nån skatteflykt är det ju som sagt inte. Eventuell vinst kommer ju sen att få skattas för i Hb istället.[/quote] Enda problemet är väl om man i nära anslutning till överlåtelsen börjar sälja skal till verkligt marknadsvärde. Blir inte argumenten att "dom floppade totalt" lite ihåligt då? Funkar säkert i 99 fall av 100, men själv skulle jag inte vilja vara fall 100.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
1468
246
Jo, visserligen, men det är ju ingen skatteflykt eftersom vinsten sen kommer i HB istället. Tanken med att egna uttag ska ske till marknadsvärde är väl att folk annars ju skulle kunna starta företag till höger och vänster för att köpa grejer billigt och sen ta ut själva för eget bruk.
26
[quote="ingvar48" post=47989]Jo, visserligen, men det är ju ingen skatteflykt eftersom vinsten sen kommer i HB istället. Tanken med att egna uttag ska ske till marknadsvärde är väl att folk annars ju skulle kunna starta företag till höger och vänster för att köpa grejer billigt och sen ta ut själva för eget bruk.[/quote] Jag skulle tro att om Skatteverket upptäcker det hela så kommer dom att taxera upp oavsett om man anför att "vinsten" beskattas i senare led. Möjligheten att underprisöverlåta till ett handelsbolag har ju tagits bort för att man upptäckt att det går att utnyttja för skatteplanering (även om inte så är fallet här). Att argumentera för att det inte är skatteflykt och att man därför inte ska bli taxerad vid en felaktig prissättning håller nog inte. Jag har då inte stött på en enda skattetjänsteman som köper ett sånt argument.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
1468
246
Nej, problem kan man ju alltid stöta på, det är helt sant. Men jag tror att risken är mindre om det hela görs som ett rent köp, dvs att HB köper lagret mot en ersättning. Då kommer ju inte grejerna in som nån slags insättning, och påverkar inte anskaffningsutgiften åt nåt håll för delägaren. Att just handelsbolag har använts flitigt för just skatteplanering kan ju ge en hint om hur komplicerade reglerna är... Vill man verkligen ge sig in i djungeln så kunde man ju sälja lagret till nån annans bolag först, som sen säljer det vidare till det nya handelsbolaget. Prissättningen är ju fri trots allt. Men då börjar det ju bli rörigt. Om man vill läsa på reglerna ( och bli ännu mer förvirrad :) ) så är det ju då 23 kap i inkomsskattelagen som gäller. Och där hämtade jag denna paragraf , som jag själv nog hade valt att stödja mig på. 16 § [i]Förvärvaren ska omedelbart efter förvärvet vara skattskyldig för inkomst av en näringsverksamhet i vilken tillgången ingår. En tillgång anses ingå i en näringsverksamhet bara om ersättningen eller kapitalvinsten vid en avyttring ska tas upp som intäkt i inkomstslaget näringsverksamhet[/i]
26
[quote="ingvar48" post=47992]Nej, problem kan man ju alltid stöta på, det är helt sant. Men jag tror att risken är mindre om det hela görs som ett rent köp, dvs att HB köper lagret mot en ersättning. Då kommer ju inte grejerna in som nån slags insättning, och påverkar inte anskaffningsutgiften åt nåt håll för delägaren. Att just handelsbolag har använts flitigt för just skatteplanering kan ju ge en hint om hur komplicerade reglerna är... Vill man verkligen ge sig in i djungeln så kunde man ju sälja lagret till nån annans bolag först, som sen säljer det vidare till det nya handelsbolaget. Prissättningen är ju fri trots allt. Men då börjar det ju bli rörigt. Om man vill läsa på reglerna ( och bli ännu mer förvirrad :) ) så är det ju då 23 kap i inkomsskattelagen som gäller. Och där hämtade jag denna paragraf , som jag själv nog hade valt att stödja mig på. 16 § [i]Förvärvaren ska omedelbart efter förvärvet vara skattskyldig för inkomst av en näringsverksamhet i vilken tillgången ingår. En tillgång anses ingå i en näringsverksamhet bara om ersättningen eller kapitalvinsten vid en avyttring ska tas upp som intäkt i inkomstslaget näringsverksamhet[/i][/quote] Angående laghänvisningen. Kolla också 23 kap 14 § IL, kraven som ställs på överlåtaren och förvärvaren. Av detta lagrum framkommer att de ska antingen vara en fysisk person eller ett företag. Om man sedan jämför med 23 kap 4§ IL framgår att handelsbolag inte är företag. Skattskyldighetsregeln i 23 kap 16 § IL avser att den fysiska personen eller företaget som är förvärvare måste vara skattskyldig i Sverige för den näringsverksamhet som den överlåtna tillgången tillhör. Sen kan man väl säga som så, att jag tycker man ska skilja mellan vad som gör att något inte kanske blir upptäckt och vad som är rätt och fel. Att sätta fel pris blir liksom fel med tanke på lagstiftningen, oavsett om man skickar grejorna förbi en utomstående.
Launch Yrself - www.blue-parks.se
12
Jag har skickat in ansökan om f-skatt och moms nu. Det var ju i stort sett samma förfarande som när jag startade den enskilda firman. Vet inte varför jag fick för mig att det hela sköttes automatiskt...:( Återstår att lämna in en preliminär inkomstdeklaration för mig och en för sambon. Men sådana vet jag hur man gör, så det är bara att ta tag i när jag har ork och tid. Vad gäller debatten som har uppstått om huruvida varulagret kan eller inte kan säljas för bara något över inköpspriset så förs diskussionen på en för hög nivå för att jag skall hänga med, men däremot undrar jag vari skillnaden ligger mellan att sälja varulagret till det faktiska inköpspriset och att sälja det något dyrare? Ser det helt enkelt snyggare ut? Hur mycket dyrare är isf lämpligt? Typ 10% eller så?
1468
246
Jag kan faktiskt inte riktigt se vad för problem man skulle få om du säljer lagret för strax över inköpspriset. Det handlar ju då om en försäljning, inte några uttag och insättningar. Ingen skatt komms undan, eftersom det ändå blir du och sambon som får skatta för vinsten sen när ni säljer grejerna från handelsbolaget. Så jag har lite svårt att se vad dom ska kunna komma med. Men visst, man vet aldrig med skatteverket. Men grundprincipen antar jag att du förstår? Det är alltså inte meningen att man ska kunna starta ett företag och köpa på sig en massa grejer som man gör avdrag för i företaget, och sen plocka ut dom för privat bruk genom egna uttag till inköpspriset. Därför ska egna uttag ske till 'marknadspriser'. Däremot är dom ju snälla vad gäller momsen, eftersom den får beräknas på inköpspriset.
26
[quote="ingvar48" post=48018]Jag kan faktiskt inte riktigt se vad för problem man skulle få om du säljer lagret för strax över inköpspriset. Det handlar ju då om en försäljning, inte några uttag och insättningar. Ingen skatt komms undan, eftersom det ändå blir du och sambon som får skatta för vinsten sen när ni säljer grejerna från handelsbolaget. Så jag har lite svårt att se vad dom ska kunna komma med. Men visst, man vet aldrig med skatteverket. Men grundprincipen antar jag att du förstår? Det är alltså inte meningen att man ska kunna starta ett företag och köpa på sig en massa grejer som man gör avdrag för i företaget, och sen plocka ut dom för privat bruk genom egna uttag till inköpspriset. Därför ska egna uttag ske till 'marknadspriser'. Däremot är dom ju snälla vad gäller momsen, eftersom den får beräknas på inköpspriset.[/quote] Ja, man gör som man vill. Det man bör veta är att om man inte säljer till marknadsvärde till ett handelsbolag så följer av skattelagstiftningen att man ska beskattas såsom om man sålt till marknadsvärde. I ditt fall är det som jag förstår betydande värdeskillnader. Även om det är så att du inte blir upptäckt så kan du kanske tänka på att det blir ett skattebrott till sin karaktär. Normalpåföljden för skattebrott är fängelse. Jag skulle i vart fall inte riskera det när det finns andra möjligheter att gå. Sedan att det inte blir någon skatteförmån håller jag inte med om. Beskattningen sker senare än vad skattelagstiftningen säger att beskattning ska ske. Då är det är en skatteförmån och skatteflykt till sin karaktär. Invgar48:s hänvisning till 23 kap 16 § IL är tyvärr lösryckt ur sitt sammanhang. Det räcker inte att man är skattskyldig i Sverige för att man ska undgå uttagsbeskattning. Ett handelsbolag kan inte vara köpare vid en underprisöverlåtelse. Sen kan många hävda att risken är låg för att bli upptäckt. Men upptäckts risk är något som jag inte skulle råda någon att spela på!
Launch Yrself - www.blue-parks.se
1468
246
Efter vad jag förstår på skatteverket, så har reglerna lindrats. En möjlig väg är ju alltid att kontakta skatteverket och förklara situationen och lyssna lite vad som kan tänkas bli följden. Jag hade nog försökt stödja mig på det som hittas i denna text. Hela avsnittet finns här : http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.skatteverket.se%2Fdownload%2F18.18e1b10334ebe8bc8000115117%2Fkapitel_15.pdf&ei=smhUUuqNKsqB4gT0poCICg&usg=AFQjCNFREFb4qQCAzX3WK5zu7AC-8k0-Tg&sig2=SXipeGv1dUo6lWfouY2vyg&bvm=bv.53760139,d.bGE Jag klipper in lite här av det jag tycker är väsentligt. Skatteregler är ju aldrig huggna i sten, utan allt handlar om bedömningar. Och det jag skulle trycka på är att ingen otillbörlig skatteförmån är det som eftersträvas. [i]Enligt tidigare regler skulle uttag av tillgång eller tjänst ur en ”förvärvskälla” (benämns numera ”näringsverksamhet”) i inkomstslaget näringsverksamhet, eller överlåtelser till pris under marknadsvärdet från denna, som huvudregel föranleda uttagsbeskattning (22 § anv.p. 1, 4 och 5 st. KL, numera 22 kap. IL). Enligt samma regler skulle dock uttagsbeskattning underlåtas om det förelåg särskilda skälmot uttagsbeskattning. Vad gäller tjänster skulle uttagsbeskattning inte ske om värdet var ringa. Det bildades en mer eller mindre klar praxis rörande vad som var särskilda skäl i samband med omstruktureringar, men det förelåg ändå en betydande osäkerhet om vad som skulle gälla i enskilda fall. I syfte att öka förutsebarheten för när uttagsbeskattning ska ske, respektive underlåtas, vid omstruktureringar, infördes särskilda bestämmelser för när uttagsbeskattning kan underlåtas genom lag (1998:1600) om beskattningen vid överlåtelser till underpris (”underprislagen”), UPL. Dessa regler har med vissa smärre justeringar förts över till 23 kap. IL. [b]Bestämmelserna innebär i praktiken att utrymmet för att göra omstruktureringar utan uttagsbeskattning har ökat[/b][/i] [i]Även fortsättningsvis är huvudregeln att uttagsbeskattning ska ske vid överlåtelser under marknadsvärdet, om inte priset är affärsmässigt. I 23 kap. IL specificeras under vilka förutsättningar denna huvudregel kan frångås och uttagsbeskattning underlåtas. [b]Bestämmelserna har konstruerats utifrån tanken att sådana överlåtelser inte får medföra någon otillbörlig skatteförmån, medan de övriga ovan angivna kraven inte har ansetts nödvändiga att upprätthålla. Med begreppet ”otillbörlig skatteförmån” torde i sammanhanget allmänt sett förstås en för den skattskyldige, eller någon han kan antas önska gynna, positiv skatteeffekt till följd av att uttagsbeskattning underlåts vid en underprisöverlåtelse[/b], om skatteeffekterna strider mot grunderna för andra regler (jfr prop. 1998/99:15 s. 139). Det är således en grundläggande förutsättning för tillämpning av reglerna om underprisöverlåtelser i 23 kap. IL att förfarandet inte medför en otillbörlig skatteförmån för någon av dem som direkt eller indirekt medverkar i transaktionerna (jfr även prop. 2001/02:46 s. 52 och 53).[/i]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.