Nolla konton?

29
Har just gjort mitt första förenklade årsbokslut och undrar nu exakt hur man ska göra i bokföringsprogrammet (Promikbook). Ska man nolla alla konton och hur gör man det?

Om vi tar ett exempel på:
Intäkter: 40 000
Kostnader 30 000
Årets resultat: 10 000

Ska man också nolla eget kapital, kassa och bank? Jag hittar ingen enkel förklaring. Har läst alla broschyrer och sånt, men förstår inte riktigt ändå.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
18
Hej, Jag är inte hemma med Promikbook. Redovisningen kan däremot variera något beroende på företagsform. Har du en enskild firma, så ska du endast boka om in- och uttag och nollställa mot eget kapital konto 2010 via 20-konton. I ditt exempel så bör resultat/vinst bli 10 000 kronor. I en enskild firma krediteras det mot 2019 och debiteras 8999 i samband med bokslut. Du nollar aldrig några bank-eller kassakonton, utan alla slutliga likvida tillgångar för du över till kommande år som ingående balans. När du avslutat året, så försvinner inte allt som skett utan utgående balanser på alla konton i din balansrapport ska ligga kvar. Har du ett aktiebolag bokas det på annat sätt. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
29
Tack för snabbt svar! Givetsvis glömde jag skriva att det handlar om en enkild firma och att det handlar om kontantmetoden. Ska gå in och se om jag kan fixa 2019 och 8999 då. Är det något man borde ha bokfört innan man tog ut resultatsrapport och balansrapport eller har det ingen betydelse? Vilken verifikationsserie ska man välja? R redovisning? Har alla utgifter på A och alla inkomster på BI.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
29
Och en sista panikfråga: Skulle jag ha nollat momsen innan bokslutet? Men jag ska ju inte redovisa momsen än.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
18
Hej, Ja du bokar resultat som sista post men det kan du säkert fixa efteråt om du inte stängt något år i programmet. Det fungerar att använda de serier du valt. Viktigast är att allt blir överskådligt. Din sista fråga gällande momsen är att den ska du fixa före resultat, eftersom eventuell öresavrundning kan påverka resultat. I många program fungerar det att skriva ut en momsrapport, utifrån den bokar du sedan upp momsen på aktuella momskonton och stämmer av mot momskonto 2650 per 31 december 2013. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
29
Okej, jaha. Då är det bara att börja om från början igen då. Detta är inte lätt. Har nollat moms förut i alla fall. Är bara okt-dec som är kvar. Det var bara det att programmet sa att det inte gick att boka resultatsnollningen på verifikationsserien A så då antar jag att det måste vara R kanske (som jag inte använt förut). Tack för svar! Verkligen jättesnällt.
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
1467
187
Det är alltid problem med program som säger en massa.. dom ska bara vara tysta och göra som man vill..:)
6
Jag har en enskild firma och har lagt min "lön" på konto 2013. Menar du att jag ska boka bort mina uttag under året mot 2010?
18
Hej, Ja det är bara något som utförs i samband med bokslut i din enskilda firma. Det är för att inte dina underkonton, t ex ditt "lönekonto" på 2013, till eget kapital 2010 ska ackumuleras under kommande året. Alla saldon på kontona 2011-2019 ska alltså nollställas: Det utförs genom att kreditsaldon debiteras och tvärtom, mot konto 2010, så hela ditt kapital samlas på konto 2010. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
6
OK, då bokar jag om 2013 till 2010. Vad gäller resultatet som man skulle kreditera på 2019 samt deb på 8999. Då nollas inte 2019 kontot utan där hamnar vinsten.. Även där ackumulerat, eller ska man boka bort 2019-kontot också?
18
Bara resultat på 2019 som hör till föregående år ska nollställas. Är det första året, så finns inget att nollställa på 2019. Du avslutar dock bokslutet, med att boka upp vinst eller förlust på konto 2019. Ett tips är att köra ut en balansrapport, så kollar du på de ingående balanserna på konto 2011-2019 och bokar tvärtom, på alla konton förutom 2010 (eget kapital), som blir avstämningskontot. Vinst eller förlust för året bokar du ändå upp som blir ingående balans nästa år på konto 2019. Mvh Charlotta www.somhemma.biz
6
Men om 2010 är ett avstämningskonto där man bokar årets egna uttag samt föregående års vinst (det är de enda kontona jag har aktiva i mitt bolag). Bokar man då även slutlig skatt mot konto 2010 för att få det "nollat"? Annars kommer det aldrig balanseras utan alltid ligga en diff... Eller tänker jag fel? Tanken är väl att vinsten minus det jag tagit ut i lön minus skatten jag måste betala ska bli lika med +-0 kr? Om inte så har jag antingen tagit ut för lite i lön eller för mycket..?
1467
187
2010 är ju kontot för eget kapital. De vanliga kontona som ska nollas ner dit är 2012, 2013, 2018 och 2019. Då får man en enda summa kvar, och det är den som är det egna kapitalet. [i] Tanken är väl att vinsten minus det jag tagit ut i lön minus skatten jag måste betala ska bli lika med +-0 kr? Om inte så har jag antingen tagit ut för lite i lön eller för mycket..? [/i] Jag vet inte riktigt hur du menar med det.. Skatten har ju inget direkt att göra med vad du tar ut, utan beräknas ju på vinsten. Konto 2010 kommer hela tiden att växa om det finns vinst i företaget. Fast det växer 'neråt' eftersom ett positivt ( bra ) resultat visas som ett negativt eget kapital.
6
OK, då förstår jag hur det fungerar. Tusen tack för hjälpen :) /anna
1467
187
[quote="chabo5xx" post=48691] Är det första året, så finns inget att nollställa på 2019. Du avslutar dock bokslutet, med att boka upp vinst eller förlust på konto 2019. Mvh Charlotta www.somhemma.biz[/quote] Nja, hur tänkte du nu? Årets vinst eller förlust bokas först upp till 2019, sen nollar man ner det till 2010. Annars går man ju miste om utrymme för expansionsfond eftersom det blir ett felaktigt eget kapital. Från Bl-info: [i]Det egna kapitalet i en enskild firma består istället av delposterna: •eget kapital vid årets början •summan av verksamhetens ackumulerade resultat •summan av tidigare års insättningar och uttag •årets egna uttag (varuuttag, skatter, kontantuttag) •årets egna insättningar (pengar, maskiner, utrustning mm) •[b]årets resultat[/b] (årets vinst ökar det egna kapitalet medan årets förlust minskar det egna kapitalet)[/i] Här skiljer sig de enskilda firmorna från AB.
18
Oj, hoppas jag inte trampat in på ditt revir, då ber jag om ursäkt? :-) En felformulering av mig, så där får du pluspoäng. Alla konton 2011-2019 ska nollställas, vilket jag även skrev före du svarade samma sak till samma skribent kring det egna kapitalet som är konto 2010. "Ett tips är att köra ut en balansrapport, så kollar du på de ingående balanserna på konto 2011-2019 och bokar tvärtom, på alla konton förutom 2010 (eget kapital), som blir avstämningskontot." Är dock auktoriserad redovisningskonsult via SRF, så jag har inget intresse att lura folk och är även granskad och kontrollerad via förbundet som alla anslutna företag. "Kenai" eller "Anna" frågade sedan om "bolag" och " löner och skatter" och nämnde dessa konton vilket inte hörde hemma riktigt i början på tråden, som handlade om en enskild firma. Och jag han inte svara henne före du tog vid. Jag har uppdragsgivare som är både enskilda firmor och aktiebolag och har haft företag själv i 11 år. Mvh Charlotta
1467
187
Nej, jag tror nog du har koll på läget :) Men jag har sett en del som har lyckats utelämna resultatet och tagit med det först nästa bokslut vilket då gjort att ett utrymme för expansionsfond som egentligen fanns, inte har utnyttjats.
6
Så då ska även årets resultat först bokas mot 2019 och sedan bokas bort från 2019 till 2010 i samma årsbokslut? Inte låta stå kvar på 2019 som ingående balans och sedan bokas bort nästa årsbokslut? Eller?
1467
187
Ja, jag gör alltid så iaf. För att få med resultatet i årets bokslut. Sen blir det ju att summorna på 20xx-kontona står kvar ändå över årsskiftet, samtidigt som du börjar med ett nytt år. Sen när man gör klart bokslutet framåt februari mars så nollas dom. Har man en liten verksamhet så kan det ju hända att man gör klart hela bokslutet direkt första veckan i januari, innan man börjar med nästa år. Men i större verksamheter så funkar det ju inte rent praktiskt. Man har ju inga årsbesked från banken än t.ex. En kille ringde mig dan före nyårsafton med full panik och ville ha hjälp med bokslutet för det 'skulle in' 31/12. Jag sa att det finns ju inte ens några deklarationsblanketter än, så hur ska det gå till? Så han ringde skatteverket och frågade, och dom sa att 'jodå, bokslutet ska in 31/12'. Vet inte vad det var för klurig typ han stötte på..
18
Hej Anna, Jag svarade dig i inlägg klockan 18,10 att även konto 2019 skulle nollställas, så jag hade redan svarat detsamma som ingvar48 svarade efter mig, även om det blev felformulerat av mig senare. Jag skrev i inlägg kl.18,10: [i]"Alla saldon på kontona 2011-2019 ska alltså nollställas: Det utförs genom att kreditsaldon debiteras och tvärtom, mot konto 2010, så hela ditt kapital samlas på konto 2010[/i]." Jag höll på att svara några uppdragsgivare till mig via min företagspost så det blev lite för hastigt svar till dig. Får jag fråga vad du själv har för företag, eftersom det inte syns någon information om dig?:) Mvh Charlotta
18
Jag har faktiskt aldrig själv utelämnat att avstämma allt mot eget kapital. Finns nog annars en blandad kompott på skatteverket. Tycker ändå att de på skatteverket ofta varit väldigt serviceminded. Förutom någon enstaka skattejurist som vill göra karriär och nästan själv skapar problem för företaget för att hitta fel som inte finns. Turligt nog har huvuddelen av dem jag varit inblandad med, varit justa. Rent teoretiskt så ska ju annars bokslutet för dem med kalenderår in 31 december 2013,så där har ju skatteverket rätt, även om det inte praktiskt går att slutföra förrän i slutet på januari, som du säger. Dessutom innebär det för många företag att upplupna kostnader och interimsskulder måste bokas och där kommer kanske inte fakturorna ut förrän i slutet på januari, som hör till december. Mvh Charlotta
6
Hej & tack! Jag ville bara dubbelkolla så jag inte gör något fel. Jag jobbar som konsult med den löpande bokföringen åt mindre företag. Tyvärr har jag aldrig jobbat med årsbokslut så jag är helt grön på det området. Dags att lära sig detta speciellt med tanke på att jag skaffat mig eget företag. //Anna
29
Osäker på hur man praktiskt går till väga för att lägga allt på 2010 och nolla 20-konton som ni säger. Har i alla fall gjort så här (i exemplet ovan): 2019 K: 10 000 8999 D: 10 000 Vad gör jag sen?
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
29
Okej, fixade att nolla 2013 till 2010. Men sen på 2018 är det ju minus. Ska jag då kvitta mot 2010 som då hamnar på minus?
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
18
Hej, Är de så att du tänker göra din egen bokföring, så kan det vara smidigt att köpa en bok i redovisning. De kostar inte många kronor. Om du menar att det är minus på konto 2018 så är det kanske inget saldo där utan noll. Du behöver inte göra något i det fallet. Du för över ditt resultat (2019) till eget kapital(2010): Debet 2019 Kredit 2010. Nu måste jag jobba vidare hos mig. :-) Mvh Charlotta
29
Lär mig själv i bokföring genom att googla. Har läst en del böcker, men finner det enklare att hitta på nätet. Tack så mycket! Nu verkar allt vara under kontroll i alla fall. :)
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
1467
187
Ja, du bokar alla konton 'tvärtom' mot vad saldot på dom är. Säg att du kommer till 2018 och det står på -100 000, då bokar du in +100 000 på 2018 och -100 000 på 2010. Ju större minussaldo på 2010 du får, desto bättre är det. Det betyder ett större eget kapital. Det är lite knepigt att pedagogiskt förklara det egna kapitalet, men man får försöka se det ur företagets synvinkel. Det egna kapitalet är vad ditt företag är 'skyldigt' dig. Ju bättre företaget går, desto mer blir det ju skyldigt dig, och desto större blir minussaldot på 'eget kapital'. När du sätter in privata pengar som en egen insättning och bokar det på 2018 som ett minussaldo, och sen för över det till 2010 vid bokslut, så ökar ju företagets skuld till dig. Och omvänt då med egna uttag, dom minskar företagets skuld.
1467
187
[quote="Kenai" post=48705]Hej & tack! Jag ville bara dubbelkolla så jag inte gör något fel. Jag jobbar som konsult med den löpande bokföringen åt mindre företag. Tyvärr har jag aldrig jobbat med årsbokslut så jag är helt grön på det området. Dags att lära sig detta speciellt med tanke på att jag skaffat mig eget företag. //Anna[/quote] Lägg upp ett påhittat företag i ditt program, där du kan testa att göra olika moment och se hur det slår. Då slipper man få en massa rättelser i den 'skarpa' bokföringen. ..och dom rättelser som ändå blir kan ju förhoppningsvis hållas till det egna företaget..:)
29
[quote="ingvar48" post=48711]Ja, du bokar alla konton 'tvärtom' mot vad saldot på dom är. Säg att du kommer till 2018 och det står på -100 000, då bokar du in +100 000 på 2018 och -100 000 på 2010. Ju större minussaldo på 2010 du får, desto bättre är det. Det betyder ett större eget kapital. Det är lite knepigt att pedagogiskt förklara det egna kapitalet, men man får försöka se det ur företagets synvinkel. Det egna kapitalet är vad ditt företag är 'skyldigt' dig. Ju bättre företaget går, desto mer blir det ju skyldigt dig, och desto större blir minussaldot på 'eget kapital'. När du sätter in privata pengar som en egen insättning och bokar det på 2018 som ett minussaldo, och sen för över det till 2010 vid bokslut, så ökar ju företagets skuld till dig. Och omvänt då med egna uttag, dom minskar företagets skuld.[/quote] Tack! Det var precis det jag ville veta!
Josefin Andersson Formvilja Design http://formvilja.se/ http://www.facebook.com/formvilja
25
Tips. Köp vår DVD-kurs "Förstå (komplett) bokföring på 8 tim" så slipper ni alla ställa dessa och liknande frågor i framtiden. Vi säljer nämligen kunskap dvs oberoende. Se vår annons här hos företagande.se Mvh Svenska Saldosystem AB/Peter Reivall
9
Hej, ni alla säger om konto 2010-2019 att nolla dem, men hur ska vi göra om t.ex. jag använder bara konto 2018 egna insättningar? ex: Årets vinst ------------D / K 8999 -100 / 2019-------/ -100 Ex. från: Bokföring, Praktisk handbok med konteringsexempel PromikBook användare med enskild firma från 2013 april kontant metoden. Kan ni göra praktisk exempel? Tack.
9
1.Årets vinst = Årets resultat?----------konto 2019 egna kapitalet = summa eget kapital?---k. 2010 ------------------------------------------------------ 2. Vad är med konto 8999 i PromikBok heter Resultat. Och konto 2019 Är de detsamma? Gör de samma operation? Omföring av eget kapital..... Jag blev galen.
18
Hej Luci, "Är de detsamma? Gör de samma operation?" Konto 2019 = Årets resultat bokas upp med hjälp av konto 8999 = Årets Vinst. Det kallas för dubbelbokföring för du alltid använder minst två konton. [u]Vid vinst[/u] i företaget krediteras konto 2019 mot konto 8999 som debiteras. [u]Vid förlust[/u] debiteras konto 2019 och konto 8999 krediteras. "Hej, ni alla säger om konto 2010-2019 att nolla dem, men hur ska vi göra om t.ex. jag använder bara konto 2018 egna insättningar?" Använder du bara konto 2018 övriga egna insättningar vid inköp, så kan du boka det mot eget kapital 2010 i bokslutet, genom att debitera konto 2018 och kreditera 2010. => Debet:2018 Kredit:2010 Då nollställs konto 2018 (egna insättningar) mot konto 2010(eget kapital) och det egna kapitalet förs över till nytt år. Kortvariga insättningar/inköp i företaget, det vill säga sådant som inte kommer finnas kvar efter bokslutet, löst och använt material ska egentligen krediteras konto 2013. Handlar det om verktyg, så är det helt riktigt att boka mot 2018. Mvh Charlotta
9
Tack. Jag undrar om årets resultat är så: - 555, = vinst eller hur? Jag frågar för att, summa skulder och eget kapital är lika med minus tecken fram:-555 och jag vet att detta är vinst. Jag har använt bara konto 2018 egna insättningar vid verktyg och material inköp och 1930 för material inköp och utbetalning förra året. Tack.
18
Ja det stämmer. Det finns ingen logik i bokföring :) Du kan köra ut en resultatrapport, så ser du att intäkterna är högre än kostnaderna, vilket ger vinst. Trots att resultat i ditt fall ligger som en vinst, ligger den som negativ i rapporten.
9
Allt är klart men i balansrapport finns 1 krona (50öre som skatt inte betalat) som är inte bra har ni nogåt tips för att fixa? Tack.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.