bokföra iZettle

4
Hur bokför jag en kortbetalning med iZettle på rätt sätt?

Idag betalar kunden med kort och får därmed en kontantfaktura, Visma enskild firma markerar den som betald när jag skriver ut kontantfakturan.

Problemet blir att visma givetvis bokför händelsen som att pengarna kom in på kontot samma dag, men i verkligheten tar det minst 1 dag innan iZettle betalar ut pengarna.

Därmed blir det inte rätt datum på insättningen. Hur gör ni?
1468
246
I-zettle är ett himla strul att få vettigt tycker jag. Inte nog med att det tar flera dar innan det syns på kontot, ibland så läggs ett par dar ihop och kommer in samtidigt, ibland kommer dom in i annan ordning, och sist men inte minst så är det ju inte samma belopp som kommer in eftersom avgiften dras direkt. Så det kan bli ett elände att para ihop rätt insättning med rätt dag. Så jag har tyvärr inget vettigt svar, utan du får nog göra så gott det går. Huvudsaken är ju att allt kommer med. Om det sen diffar på nåt datum får man nog ta.
4
Har läst lite här och där och kommit fram till att detta sättet kanske är det bästa... Man väljer att ta kontantfakturan till kassa istället för bankkonto. Sen gör man en utbetalning till nåt typ kundfordringar kortbetalning. När pengarna har kommit in på kontot gör man inbetalningen ifrån det kontot till bankkontot. Vad tror du om det? De 2.75% som dom tar för överföringen går automatiskt in på ett utbetalningskonto när kunden drar kortet. Dock blir det datumet när kunden drar kortet, men det kanske inte spelar någon roll?
8
Hej En efterföljd fråga. Jag har gjort en iZettle verifiering där iZettle drar 1kr från kreditkort som är kopplat till mitt betalkonto (typ kontoplan 1930) i min Internet bank för företag. Sen fick jag tillbaka samma 1kr efter en vecka från iZettle som landade på samma betalkonto som de drog den ifrån tidigare. Hur bokför man det här, på vilka konto och DEBET/KREDIT? Mvh/Bortek

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.