Att registrera litet företag eller inte?

17
Jag är i färd med att skapa lite olika små verksamheter internet. Hittills har jag tänkt att jag driver dem som "hobbyverksamheter" till de börjar dra in pengar på alvar. Jag håller nu på att skapa en mini-webshop som jag räknar med bör omsätta mellan 0-15 000 kr på ett år. Jag har upptäckt att jag behöver ett organisationsnummer för att tex kunna skicka paket osv.

Frågan är, vad för arbete krävs det för att ha ett registrerat företag? Jag tror att det är relativt lätt att registrera företaget, men hur är det sedan med bokföring, skatter osv? Kommer jag att behöva ta hjälp av en revisor för detta? Min tanke är att en revisor kommer att kosta mig den eventuella lilla vinsten jag gör samtidigt som det finns en risk att jag inte ens säljer någonting. Därför känns det som onödigt meck för en så liten verksamhet. Hellre att jag kan göra det om den växer nästa år. Eller hur mycket jobb är det för en mini-verksamhet?

En annan fråga: om jag driver flera mini-verksamheter på internet i framtiden, kommer skatteverket låta mig driva det som ett och samma företag? De kan vara inom olika områden såsom e-handel, sidor som drar in pengar på annonser och olika appar osv.

Tacksam för svar 🙂
1009
206
Spännande att du ska dra igång en verksamhet! Du skriver att du behöver ett organisationsnummer för att skicka paket, är inte det också svar på om du behöver registrera ett företag? Att registrera en enskild firma är något billigare än att registrera ett aktiebolag (samt att du slipper aktiekapitalet på minst 50 000kr). Det är även lite mindre administration kring enskild firma (enklare bokslut, inget behov av årsredovisning etc). Vilken företagsform du än väljer kommer ju en del arbete på köpet. Det ska registreras, du måste sköta bokföring, deklarera, betala skatter, moms mm. Om du behöver hjälp med bokföring, deklaration mm skulle du nog höra med en redovisningskonsult snarare än en revisor. Revisor måste du ha ifall du har ett större aktiebolag. Några tusen får du nog räkna med att det kostar om du vill ha all den hjälpen även i en liten verksamhet. Du kan bedriva flera olika verksamheter både i enskild firma och i aktiebolag. Som hobby räknas varje verksamhet som en egen. Hoppas det ger dig lite svar. Låt dig inte avskräckas av administrationen! Mvh Johan BoC Ekonomi
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1472
246
Du behöver ju momsregistrera dig om du ska kunna handla momsfritt inom EU, så då är det ju lika bra att köra fullt ut med en enskild firma. Svårast är att hitta nåt att tjäna pengar på.. inte administrationen..:)
11
Som Johan nämnde så ska du inte låta dig avskräckas av administrationen. Nuförtiden finns det flera bra molnbaserade administrations och bokföringsprogram som kan underlätta arbetet. Om du har ett molnbaserat program så kan du ge din revisor eller redovisningskonsult åtkomst till din bokföring, och du kan välja hur mycket du vill göra själv eller lägga ut till en redovisningskonsult eller revisor. Det är ett bra sätt att spara pengar på din bokföring, om du kan göra hela eller delar av bokföringsarbetet. Vi har på e-conomic en lista över alla våra redovisningskonsulter och revisorer som använder vårt program som kan hjälpa till: http://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/revisorlista Jag är ganska säker på att andra molnbaserade bokföringsprogram även kan hjälpa dig att hitta rätt. Lycka till!
2360
37
Med den omsättningen så är hobbyverksamhet det bästa men du redovisar för dig själv dina inkomster och utgifter och blir det minus kan du använda det senare i en enskild firma som underskott. Om jag inte minns fel för 5 år tillbaka. Det är viktigt att resultatet finns med i deklaration för varje år och förmodligen blir det förlust. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
Jo klart moms osv kan ju väga upp vissa kostnader för administrationen. Men jag tror att jag gör som Lars säger och kör vidare som hobbyverksamhet ett tag till, tills jag börjar se några inkomster :)
2360
37
Moms ingår i inkomst som utgift så den är försumbar vid den omsättningen. För övrigt ett klokt beslut. Man har ju även 5 års betänketid för ändring. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.