momssatser?

14
Hej, håller på att starta upp ett litet företag vid sidan om min anställning. Jag är lite osäker på momssatserna. Stämmer detta. Jag ska sälja



artiklar (6% väl)

hemsidor ?

annonser?

visitkort?

logotyper?



förresten, artiklarna är väl varor jag säljer men att göra en hemsida, räknas det som en tjänst?



/väldigt mkt nybörjare...
589
1
Vi behöver ha mer information om vad det är för artiklar du säljer. [br] [br]Men generellt är momssatsen 25%, inte 6%. [br] [br][url=http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/2512eller6moms.4.7459477810df5bccdd480005156.html]Läs mer på Skatteverkets hemsida, här, för att se för vilka varor och tjänster skattesatsen är 12% respektive 6%.[/url] Allt mervärdesskattepliktigt som inte är med i den uppräkningen är det 25% på. [br] [br]Det finns vissa områden som fortfarande inte är belagda med mervärdesskatteplikt (och då får inte heller ingående moms dras av), som t.ex. försäkringsrörelse (utgår jag ifrån att du inte tänker driva :wink: ), bankverksamhet, viss utbildning m.fl.
488
[quote="Starling"] att göra en hemsida, räknas det som en tjänst? [br][/quote] [br] [br]Jepp.
14
Med artiklar menar jag naturligtvis tidningsartiklar. [br] [br]jag har läst allt på skatteverkets hemsida. Men känner mig fortfarande osäker på om jag kan räkna in det jag nämde. Men då är det väl 25% på det då...
488
Ring gärna Skatteverket och diskutera närmre med dem. Ring gärna ett par gånger för säkerhets skull och kolla om du får samma svar bägge gångerna...
589
1
Karins tips är bra, t.om. det där om att ringa två gånger. :grin: [br] [br]Till trådskaparen: Nej, det är inte självklart. För mig är "artiklar" normalt sett synonymt med artiklar i ett varulager. Så jag frågade inte för att vara tyken, på något sätt.
27
Du säger att du ska [i]sälja[/i] artiklar (tidningsartiklar). Om det innebär att du ska skriva artiklar som frilansjornalist så är det en tjäst med 25% moms. Den 6 procentiga gäller bara försäljning av en fysisk vara som om du ska trycka upp någon form av broschyrer och sälja så är det 6% moms som gäller.
14
Hej, tack för bra svar. Menade ej att vara arrogant angående artiklarna.. ja, jag ska ringa skatteverket, hoppas de kan ge bra svar. [br] [br]verkar vara ett bra forum detta!
14
Idag pratade jag med skatteverket. Killen verkade väldigt osäker och bad att få ringa upp. [br] [br]Han menade att det var 6% på artiklarna jag säljer eftersom jag säljer upphovsrätten till dem. Han verkade säker... [br] [br]Sedan sa han att allt jag säljer är i princip tjänster. [br] [br]Och att allt som har med reklam att göra automatiskt har 25% moms. [br] [br]Så då landar jag här: [br] [br]Artiklar 6% tjänst [br]Hemsidor 25% (?) tjänst [br]Annonser 25% tjänst [br]Visitkort 25% tjänst [br]3D-ritningar ? [br] [br]svårare än jag trodde detta...
14
Idag pratade jag med skatteverket. Killen verkade väldigt osäker och bad att få ringa upp. [br] [br]Han menade att det var 6% på artiklarna jag säljer eftersom jag säljer upphovsrätten till dem. Han verkade säker... [br] [br]Sedan sa han att allt jag säljer är i princip tjänster. [br] [br]Och att allt som har med reklam att göra automatiskt har 25% moms. [br] [br]Så då landar jag här: [br] [br]Artiklar 6% tjänst [br]Hemsidor 25% (?) tjänst [br]Annonser 25% tjänst [br]Visitkort 25% tjänst [br]3D-ritningar ? [br] [br]svårare än jag trodde detta...
206
samma som hemsidor, 25 %
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.