Skatt men inte anställd

207
3
Vet inte hur jag ska skriva, men jag blir lite kluven till förtag där man kan utföra tjänster som det betalas skatt på, av mig, men att man inte är anställd.
Måste man inte ha någon anställningsform om man betalar skatt, eller om det nu är förtaget i fråga som betalar skatt för mig?


Man säger bl.a:
[color=#880000]HUR MYCKET TJÄNAR JAG PER TEST
[/color]"Ersättningen per test är 100 kr. Hur mycket som kommer in på kontot beror på hur mycket skall du skall betala i skatt. Det handlar vanligtvis om ca 70 kr som sätts in på kontot. Ett test som blir reklamerat av mottagaren eller av någon anledning är ofärdigt ger ingen ersättning."


[color=#880000]ÄR JAG ANSTÄLLD PÅ TWEAKY?[/color]
"Nej."
[color=#880000]
JAG BETALAR MINDRE I SKATT, FÅR JAG FORTFARANDE 70 KR?[/color]
"Eftersom alla utbetalningar sker automatiskt, dras även skatten automatiskt. Om det finns några speciella omständigheter som ändrar din skattesats, kommer du få tillbaka i samband med deklarationen."




- Hur fungerar det?
- Är det tillåtet?
- Hur ser ni på saken
207
3
Och man snackar om "lön" vid utbetalningsfrågor etc..
1468
246
Lite svårt att säga vad grejen går ut på, men jag antar att du ska testa nån grej och för det får 100 kr? Dom ser dig inte som anställd, utan det betraktas väl som nån slags engångsersättning, men lite märkligt är det. Om man får mindre än 1000 kr på ett år från en 'arbetsgivare' så behöver denne ju inte betala arbetsgivaravgifter, så jag antar att dom håller sig under det, och därför inte kallar dig anställd. Skatten dom drar har dom ju beräknat efter det vanliga, att man drar 30% när man betalar ut enstaka löner, och den som får pengarna har en annan huvudarbetsgivare. Sen efter deklarationen är det väl troligt att du får tillbaka en del.
207
3
Sant, det är klurigt och kanske inte ett helt korrekt förfarande? Man får 70kr per 100kr. Säg att de här "Testerna" görs av privatperson där sker under fritiden, eller som en hobby så att säga. Men De kallar det ändå för lön vilket känns fel, eller lurigt som sagts. För att få en "lön"(eller kalla det för "Lön"), så måste man väl ändå ha någon form av anställning? Det handlar inte om några stora pengar, det är dock det att det i teorin låter lite knasigt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.