När görs i praktiken avdrag för ökade levnadskostnader?

11
Hej alla!
Jag har en fråga angående avdrag. Nu så ska jag snart göra mitt första bokslut och jag är lite förvirrad över detta med avdrag. Som jag förstått görs vissa avdrag i samband med bokslutet? (Har hittills aldrig gjort ett bokslut så vet inte riktigt hur det går till).

Men mer specifikt så undrar jag över "avdrag för ökade levnadskostnader", då jag under en månad reste till en annan ort och arbetade (med företaget). Så jag har förstått att jag får göra avdrag för vissa saker som boende mm. Men jag undrar när och hur jag gör detta? Är det något man tar upp i bokslutet eller är det meningen att jag helt enkelt ska betala ut pengar till mig själv från företaget som dessa avdrag?
Hur gör man i praktiken?

Tack så jättemycket för eventuell hjälp jag kan få, skulle verkligen vara skönt att reda ut detta! 🙂
Mvh Caroline
34
3
Bokforingstips.se har en bra beskrivning om traktamente. Länk [url=http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/traktamenten.aspx]här.[/url]
Vänligen, Tommy Axbom Redovisningskonsult www.soldi.se
1073
139
Jag tycker att ordet avdrag är missvisande när det gäller företagande, kostnad är ett bättre ord. I det här fallet har en kostnad för ökade levnadskostnader uppkommit, det bör då bokföras i samband med när kostnaden äger rum (t.ex. att du skriver en reseräkning med tillhörande kvitton som verifikationsunderlag). Givetvis kan du bokföra sådana här saker i samband med bokslutet, men jag tycker det är bättre att bokföra dem löpande.
34
3
Håller med föregående inlägg att dessa kostnader bör bokföras löpande.
Vänligen, Tommy Axbom Redovisningskonsult www.soldi.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.