Hur bokför jag given rabatt?

7
2
Hej!

Jag har en fråga angående bokföring av rabatt som jag har väldigt svårt för att lista ut på egen hand. Jag driver en webbutik där jag säljer klockor och jag säljer även klockarmbanden separat för den som vill variera.

Senast så gav jag en rabatt där kunden fick ett extra band vid köp utav en klocka.
Klockan kostar 799 :- (inkl. moms på 159,8 :- )
Bandet kostar 249 :- (inkl. moms på 49,8 :- )

Med rabatten så betalade kunden alltså endast 799 :- för både klockan och det extra bandet.

Hur bokför jag denna rabatt för bandet på 249 :- (inkl. moms)?

Väldigt tacksam för svar då jag kämpar för att få ihop detta inför momsdeklarationen!

Mvh
22
6
Hej Malak! du bokför på det viset: Bank eller kassa: 1930 Debet 799 Försälj klockan 3010 kredit 639,20 Ex moms utg moms 2611 kredit 149,80 Försälj bandet 3010 kredit 199,20 Ex moms utg moms 2611 kredit 49,80 Lämnad rabat 3730 DEBET 199,20 utg moms 2611 DEBET 49,80 Du visar att du har såld 2 varor och sedan gett rabatt på en summa som motsvarar andra varans kostnad. Lycka till i fortsättning Mvh Haissam
www.ekoredovisning.se
7
2
Hej Haissam! Tack så mycket för ditt svar! Det var så jag misstänkte att det skulle bokföras. En fråga angående den sista raden utav bokföringen där det står "utg moms 2611 DEBET 49,80". Kan du förklara varför det ska vara i DEBET istället för kredit som de andra? Tackar! Med vänlig hälsning Erman
22
6
Hallo Malek! Anledning att 2611 är i Debet i det här fallet med 49.80 är för att du gav rabatt så din momsskuld till staten minskar eller återbetalas om man kan säga så. Ha det bra.
www.ekoredovisning.se
7
2
Hej igen Haissam! Tack återigen för ett snabbt och utförligt svar! Du har varit till stor hjälp och det uppskattas! Ha en trevlig kväll! Med vänlig hälsning, Erman
22
6
Det var så lite så. Mvh Haissam Carlo
www.ekoredovisning.se
22
6
Hallo Malek! Jag måste rätta mig. Momsen på på 2611 debet är fel, denna summa ska plussas med 3730 debet 249 kr. För att denna rabatten betraktas som uttag och den ska uttagsbeskttas. Fram till sista raden allting är rätt, men den där med 2611 debet 49.80 måste du rätta till dvs lägga den summa på 3730. Man bokför 2611 på debet sida bara i 2 situationen. 1- när kunden returnera vara. 2- när kunden tar vara och struntar i betalning (konstaterad kund förlust) Må gott
www.ekoredovisning.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.