När paniken kryper närmare

Emanuel
Hej igen,
förlåt alla mina ointelligenta frågor om redovisning. Jag har fortsatt kolla runt på bokförings och redovisningsprogram. För mig var dessa både områden så nära knutna till varandra att jag var övertygad om att ett program självklart innehöll båda stegen. Men chi fick jag... Jag kan använda Promikbook för min löpande bokföring, men jag kan inte ta fram tillräckligt med underlag för mitt förenklad årsbokslut där. Jag har även blivit ombedd att redovisa mervärdesskatt-deklarationen. Därför behöver jag även ett redovisningsprogram. Någon som kan rekommendera ett?

Vad skulle hända om man gör fel i sin deklaration? Blir det kraftiga böter då eller kan man få tillbaka den för "rättelse"?
1470
246
Tat lugnt :) Om du gör fel så får du lämna in en ny deklaration bara, det är inte mer med det. Men du ska helst själv komma på att du gjort fel, och frivilligt lämna in en rättelse. Då blir det inga straff. Även om promikbook är ett enkelt program, så måste det rimligen ha funktioner för att skriva ut en Balansrapport, en Resultatrapport och en Momsrapport. Det är dom tre sakerna du behöver för att kunna deklarera både det vanliga och momsdeklarationen. Har det inte de funktionerna så kan det ju inte kallas ett bokföringsprogram.
1009
206
Ja, Promikbook har de funktionerna såklart. Men du kanske letar efter ett program som kör hela vägen, dvs där du bokför och kan skriva ut NE-bilaga mm direkt ur samma program? Jag litar inte riktigt på de program som "gör allt automatiskt". Nu var det visserligen något år sedan jag provade, men det kom upp en del fel man fick hitta på de mest konstiga lösningar för att det skulle bli rätt. Nu bör det väl vara bättre utvecklat. Var inte Visma enskild firma ett sådant bokföringsprogram som "gör allt". Jag använder inget liknande själv så jag kan tyvärr inte tipsa om något bra. Sedan skulle jag vilja sätta bokföringsprogram och redovisningsprogram som synonymer. Det finns flera olika och olika avancerade. Lycka till nu sista timmen!
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2360
37
Nu vet jag inte hur mycket handlingar du har men ibland kanske det räcker med manuell bokföring, själv har jag gjort det de sista 20 åren.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1470
246
[quote="Johan Boström" post=51623] Jag litar inte riktigt på de program som "gör allt automatiskt". Nu var det visserligen något år sedan jag provade, men det kom upp en del fel man fick hitta på de mest konstiga lösningar för att det skulle bli rätt. Nu bör det väl vara bättre utvecklat. Var inte Visma enskild firma ett sådant bokföringsprogram som "gör allt". Jag använder inget liknande själv så jag kan tyvärr inte tipsa om något bra. [/quote] Nej, precis.. Det där med allehanda automatiska funktioner i program kan ställa till ett rent elände. I synnerhet om man inte kan grunderna i bokföring, och inte ser att nåt barkar åt skogen. Jag har dock sett en balansrapport skapad av en stor auktoriserad bokföringsfirma där kundfordringarna stod på minus 1,5 milj. Detta tack vare att både programmet automatiskt bokade bort dom, samtidigt som personen som jobbade där också gjorde det. Och ja, *Visma enskild Firma* har ju varit en följetong på alla forum, med alla möjliga, och omöjliga, resultat som skapats i det programmet. Man kan ju undra hur många ute i stugorna som betalar fel moms och skatt beroende på att bokföringsprogrammet lever ett eget liv.
Emanuel
En snabb titt på Mervärdesskatt deklarationen ger att man ska redovisa olika momssatser 25%, 12%, 6% separat. För mig låter det konstigt. Varför ska man dela upp det? Om jag lägger in moms på en produkt och köpt eller sålt borde kommer programmen man använder göra en distinktion mellan momssatserna så att man får fram det i momsrapporten då? För mig hade det varit mycket mer naturligt att redovisa hur mycket moms jag betalat totalt, inte dela upp det i olika grupper. Nu känns det som om jag kommer behöva göra det jobbet manuellt, vilket inte är så svårt, men onödig tid ändå.
Emanuel
Jag skulle eventuellt kunna göra det manuellt, men samtidigt är det skönt att ha allt elektroniskt. Speciellt när jag ska sammanställa allt som jag gjort för i år med tänkte jag.
1470
246
Det är bara momsen på det du säljer som ska delas upp. Inte på grejer du köper. Och när du säljer nåt, så bokför du momsen på olika momskonton beroende på vilken momssats det ska vara, så delas dom upp automatiskt på momsrapporten sen.
2360
37
Jag får momsblankett 1 gång om året fyller i 5-6 uppgifter. Det tar några minuter per år men jag tillhör den gamla stammen som gör saker manuellt och billigt. Omsättningen ligger då under 1 million.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Emanuel
Fint Ingvar, det är så jag gjort hittills...
1009
206
Alltid enklast att göra på det sätt man är van. Speciellt när det är bråttom. Varför inte göra klart året på det sätt du har gjort tidigare och börja fundera på ev program till nästa år. Då kan du testa dig fram i lugn och ro.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.