Omräkningsnyckel? (egenanställningsföretag, Frilans Finans)

Jens H.
Hej!

När jag fakturerar genom egenanställningsföretaget Frilans Finans ska jag ange en s.k. omräkningsnyckel. Den förinställda ser ut såhär:

1950-1989 30 % skatt

Man kan även välja 35, 40, 45 eller 58 %.

Är det så enkelt att man ska välja omräkningsnyckel baserat på uppskattad årsinkomst? Jag frågar eftersom jag inte känner igen dessa procentsatser.

Är man timanställd kan det ju i mer eller mindre sannolika fall råka sig så att man jobbar så mycket att den skattesats som tillämpats visar sig bli för låg och att man därför får restskatt. Inte ens arbetsgivaren kan ju med full säkerhet förutse hur stort arbetsbehovet blir. I mitt fall har arbetsgivaren Frilans Finans ingen som helst möjlighet att uppskatta detta och jag förmodar att det är därför jag själv måste välja skattenyckel.

Kan/bör jag gardera mig genom att välja 35 % och få skatteåterbäring? Man kan ju se det som semesterlön om inte annat.
1324
2
Detta blir ju en del att räkna på. Mest beroende på vilken inkomst du har totalt och hur stor del du får från just frilansfinans. Dessutom bör man ju förstå att Frilansfinans drar ju mer än 30% för skatter. Då dom även skall betala arbetsgivaravgifter. Så dom 30% är ju a-skatt. Varför är det då 30% som standardvärde. Jo på skatteverket står det [quote]Arbetsgivare gör skatteavdrag vid varje utbetalningstillfälle. På inkomst som är huvudinkomst görs skatteavdrag enligt tabell eller enligt beslut från Skatteverket. [b]På ersättningar som inte är huvudinkomst görs skatteavdrag med 30 procent.[/b] Skatteavdrag ska inte göras om den sammanlagda ersättningen till arbetstagaren beräknas bli lägre än 1 000 kronor under året.[/quote] Det är alltså här dessa 30% dyker upp. Och fungerar bra om man har detta som extrajobb och dessutom har total inkomst under brytpunkten för statsskatt Om du däremot har all inkomst via Frilansfinans. Jag då måste man börja räkna för att bestämma vad som exakt passar dig. Men exempelvis om du har 33% kommunalskatt så måste du ha en lön på minst 42500:- per månad innan du skall behöva betala mer än 30% a-skatt. Vilket motsvara en utdebitering mot kund på ca 60000:-(+moms) per månad. Så även här bör 30% räcka ganska långt. Hans
1009
206
Vad hände? Försvann alla svar?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1470
246
Det var väl en tråd till, som helt försvann. Trist.
1073
139
Ja, enligt administratören var det så att frågeställaren (Jens H var det väl även i den förlorade tråden) raderade alla inlägg i tråden och sedan avregistrerade sig som användare. Man kan ju undra varför...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.