Likvidation via Citadellet Likvidationer mfl

1009
206
Hej,

När man bestämmer sig för att avsluta sitt AB är det ibland enklast att sälja bolaget till ett bolag som därefter sköter likvidationen. Finns någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera något bolag att sköta detta?

Jag undrar också om någon har erfarenhet av Citadellet Likvidationer AB.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
1
Hej Johan, Jag likviderade mitt moderbolag i våras, efter att haft det vilande i 5 år (okvalificerade aktier). Kontaktade ett flertal aktörer och valde till slut mellan Citadellet Likvidationer och Bolagspartner, som kändes bra både ekonomiskt och i kontakterna. Några aktörer var dessutom betydligt dyrare i sin hantering. Jag valde till slut Bolagspartner, som kunde visa upp en "friskrivning" från Skattemyndigheten angående den så kallade "Ventilen". Innebär i stort att Bolagspartner genom sin hantering inte behöver skicka in någon skalbolagsdeklaration. Kändes tryggt för mig som säljare och sedan fick jag även en lokal rekommendation av Bolagspartner, så då blev valet ännu lättare för min del. När jag sedan tryckte på knappen, var Bolagspartners digitaliserade hantering [u]mycket [/u]smidig och utbetalningen av köpesumman kom dessutom snabbare än väntat. Det bygger naturligtvis på att du förberett ditt bolag inför en försäljning och följt den checklistan som Bolagspartner tillhandahåller. Två månader efter försäljningen fick jag besked från Bolagsverket, att bolaget hade likviderats, smidigt! Så jag är nöjd med beslutet och det var väl värt den extra kostnaden (inte många kronor!) för att slippa vänta i ytterligare 5 - 8 månader :-). Lycka till i ditt val / Nils
Det blir som man tänker! - En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt.
1009
206
Tack för svar! Men vet du hur de kunde likvidera på 2 månader? Man måste ju kalla på okända borgenärer i 6 månader.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
1
Hej igen, Vad jag förstår, sker detta igenom fusion in i ett annat bolag för att snabba på processen! Jag tror att det är så att flera företag som skall likvideras, fusioneras in i ett "moderbolag" (var enda uppgift är att samla på sig fusionerade bolag), som sedan i sin tur likvideras. Jag sålde mitt bolag i mars och fick i juni någon form av bekräftelse på vad som hänt. Kan ha varit så att jag själv sökte hos Bolagsverket, eftersom jag inte längre hade insyn i bolaget! Informationen var i alla fall att mitt AB slutat existera 22 juni genom fusion. Därefter skall det fusionerande bolaget likvideras enligt Bolagspartner. Det är här jag ser att "Ventilen" kommer in för min del, då det känns tryggt att det finns en koppling/"friskrivning" från Skatteverket vad gäller skalbolagsdeklaration. Jag sålde ett fint och välskött bolag och vill inte att mitt AB skulle komma i "orätta" händer, där något kunde slå tillbaka på mig själv efter försäljningen. Jag känner mig trygg idag att så inte sker :-). Hoppas att det bringade lite klarhet, hör annars av dig igen. Mvh / Nils
Det blir som man tänker! - En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt.
1009
206
Tack Nils, Då förstår jag hur det funkar. Låter ju som en billigare och smidig väg för dem att avsluta bolaget. Vet du något mer om vilka risker man tar om köparen inte hanterar det korrekt?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
1
Hej igen, Jag vill inte måla fan på väggen, då jag själv sovit gott om nätterna :-). Det AB jag sålde var drygt 20 år och välskött, och jag ville inte rent känslomässigt att några klåpare skulle använda bolaget till skumma affärer. För den som vill göra något oegentligt (vad det nu skulle kunna vara) med ett köpt bolag, går det nog inte att skydda sig 100%-igt. Det bästa är att anlita någon man upplever är seriös, ställ frågor till företaget, ta referenser, sök rekommendationer, kolla samarbetet med Skattemyndigheten typ "Ventilen" o s v. För mig är det viktigast att köparen verkligen byter ut styrelsen, att företagsnamnet försvinner (om man inte behåller det) och att skatter betalas in, om sådana finns kvar i bolaget. Allt annat skall sedan vara "nollat" vid en försäljning. Jag ville själv genom min försäljning helt enkelt att organisationsnumret skulle försvinna, då jag tänker bli semi-pensionär. Med sunt bondförnuft kommer man långt :-). MVh / Nils
Det blir som man tänker! - En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt.
1468
246
Vad jag vet så ska även fusioner pågå i 3-6 månader för att alla ska hinna framställa eventuella fordringar, det ska upprättas fusionsplaner och jox. Det är såklart skönt att du känner dig trygg med den här lösningen, men själv har jag rätt svårt att förstå varför man väljer att likvidera bolag som är skötsamma sen 20 år. Man får ju lätt 50 000 för ett sånt bolag. Jag har själv förmedlat ett flertal bolag till nya köpare, och kan inte se vad som skulle kunna hända om man skriver riktiga avtal och sköter bytet av styrelse korrekt. Dock får man väl som säljare sålla lite, och i den senaste affären sa faktiskt säljaren att han valde mig för jag hade en hemsida med bild och kontaktuppgifter. Det hade väl ringt minst ett tiotal köpare som sa sig handla med bolag och inte kunde visa upp nåt annat än ett oregistrerat kontantkortsnummer. Och visst.. då skulle även jag tveka som säljare. Blocket är ju en vildavästernarena när det gäller sånt här.
12
1
Hej Ingvar, Tack för din reflektion och jag återkopplar med några rader, om någon skulle vara intresserad. Jag har blivit så gammal att jag idag vet att det finns många sätt att ta sig i mål, något jag lärt mig den hårda vägen, om och om igen :-). Jag valde att sälja bolaget för likvidation, då jag från min horisont inte såg någon vinst med att sälja bolaget. Kändes viktigt för mig att likviderade bolaget efter 20 år, så att organisationsnumret försvann. Vill helt enkelt inte att bolaget skulle dyka upp i ny skepnad. Jag såg inte heller någon ekonomisk vinning med att istället sälja bolaget, utan såg egentligen bara nackdelar. Har haft en plan under 6 år, där tidsfaktorn var en del av upplägget. Att genomföra min egen affär med Bolagspartner tog bara sex dagar, från det att jag fick deras offert, till det att köpeskillingen fanns på mitt konto och jag kunde börja ägna mig åt annat. Har förmånen, att efter 35 år som småföretagare och flera AB´n, kunna avsluta yrkeslivet några år i förtid och med några kronor på fickan. Har jobbat hårt, haft kul, betalat mina räkningar och inte fuskat och det har belönat mig och mina anställda med ett bra yrkesliv. Nu är det däremot hög tid att avrunda det hela när tiden fortfarande finns. Blir det för olidligt får jag väl köpa ett lagerbolag och börja om på nytt, men tillsvidare är min lilla enskild firma en säkerhetsventil :-). Tillönskar dig en trevlig kväll. Nils
Det blir som man tänker! - En chans kommer som en snigel och försvinner som en blixt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.