Lägsta Aktiekapital innan det är för sent.

8
Hej

Har en fråga om aktiekapitalet. Jag har registreretat ett aktiebolag och satt in 50,000 i aktiekapital i form av aktier. Sedan har jag köpt tillgångar (en maskin) på 20,000 och har betalt en faktura på 5,000. Allt detta under en och samma år (2015).

Så aktiekapitalet är 50,000-5,000=45,000 . Den inkluderar inte kostnad för en maskin eftersom det är en tillgång. Tänker jag rätt så länge?

Då min frågan är - om aktiekapitalen MÅSTE överstiga 50,000 vid bokslut/åretsslut eller 25,000 innan jag börjar få problem?

Om det är så att jag måste ha över 50,000 i aktiekapital, vad har jag för alternativ, att sätta in pengarna eller göra nyemission, för och nackdelar?

Mvh/Bortek
632
3
Hej, Du behöver inte vara orolig. Ditt egna kapital uppgår till 45 000 kr och är inte förbrukat. Om det egna kapitalet understiger 25 000 kr är du skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning.
8
Hej Det känns lättare nu. Tack för svaret! :bravo
2360
37
I enskild firma är båda posterna korttidsinventarier och dras av direkt så vad du har kvar är momsen, men har du inte haft telefonkostnader, hyreskostnader mm.?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.