Vilka investeringar drar ner vinsten?

338
25
Får inte ihop detta så kan någon hjälpa mig blir jag tacksam!

Bolaget har gjort några investeringar:

En e-butik för 50K + 20k lager.
En fastighet för 220K som hyrs ut.
Övertag av 66% aktier i ett annat bolag 220K.

Inget av dem ger intäkter idag.

Han som sköter löpande redovisningen säger att dessa investeringar inte drar ner vinster utan att vi får skatta på summorna. Kan det verkligen stämma eller kan man bokföra det på andra sätt?
1069
139
Ifall dessa investeringar bokförts som tillgångar med samma värde som investeringskostnaden så påverkar de initialt inte bolagets resultat. Ifall bokförda tillgångar sen ska skrivas av kommer ju avskrivningarna innebära att vinsten blir lägre. Vad som menas med att "skatta på summorna" vet jag inte, det man kan tänka sig är att fastigheten lär medföra en fastighetsskatt som utgår ifrån aktuellt taxeringsvärde.
1468
246
Ja, det gäller att hålla isär balansräkningen och resultaträkningen.. Tar du 220 k från balanskontot bank/företagskontot och köper en kåk som bokförs med 220k på 1110, Byggnader, så har du bara flyttat en summa pengar från ett balanskonto till ett annat, och nån kostnad har inte skapats. Sen blir det då avskrivningar årligen, och dom bokförs i resultaträkningen, och ger alltså en kostnad. Tyvärr kör man ofta byggnader på 25 år, så kostnaden per år blir alltså bara 8800.
338
25
Intressant detta. Det är inte speciellt logiskt i mina öron i alla fall. Så om man köper en fastighet på 500K så är det fullt möjligt att man får ta banklån för att betala skatter på vinsten. :OMG 500K x 23% i bolagsskatt = 115K Mycket ska man höra innan ... :bravo
1468
246
Ja, det brukar vara lite svårt att förklara detta på ett pedagogiskt vis.. :) Men om vi ponerar att du har 500 k i vinst på ditt AB, och tänker att , Ja!.. jag köper en kåk för 500 k, så försvinner vinsten! Nej, det gör den inte. Det som kommer att försvinna är en avskrivning på 4%, dvs 20 000 kr. Och vinsten som är kvar att beskatta i bolaget är då 480 k. Däremot, så har du ju då ett avdrag på 20 000 om året i 25 år. Så hela summan för fastighetsköpet är ju avdragsgill, men inte på en gång. Det här kruxet är ju tydligast på en fastighet. Hade du istället köpt en grävmaskin eller nåt för pengarna, så skrivs dom av på 5 år, och ditt avdrag per år är då 100k. Dock finns det ju lite sätt att kringgå detta i viss mån, och det enklaste är ju att du sätter av maximalt i en periodiseringsfond, och i ett AB är det 25%. Det är ju bara en bokslutstransaktion utan att pengar behöver flyttas. Då får du 500 000 - 25% = 375 000 minus avskrivningen på kåken 20 000 = 355 000. 355 000 x 22% = 78 100 i bolagsskatt. Periodiseringsfonden ska ju då sen återföras senast efter 5 år, så i slutänden gör det ingen skillnad, men det jämnar ut skatten initialt.
338
25
Tack! Det klarnade faktiskt nu. Inte riktigt så enkelt då att bränna pengar innan bokslut för att slippa skatt om man inte köper rätt saker :)
1468
246
Nej, det är ju därför företagare som vill slippa skatta springer och köper en Pick-up för 1 miljon dagen innan bokslutet.. Dom köper knappast ett hus.. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.