Ideell organisation som affärsidé

13
Hej alla!

Det är så att jag har en god idé som skulle göra sig bäst som ett ideellt företag. Dock så har jag en hel del bekymmer med att först vissa små detaljer när det gäller företagsformen. Min idé kan enkelt jämföras med Mattecentrum (http://www.mattecentrum.se/om-oss/om-oss) i uppbyggnad, dvs att bidrag sökes för att tackla ett riktigt samhällsproblem, där man helst inte vill/anser det lämpligt att slutanvändaren ska betala.

Då till bekymret. Om man ser till Mattecentrums grundare JW, så driver han denna som en demokratiskt uppbyggd ideell förening. Det innebär, så långt jag förstår, att alla medlemmar i organisationen kan rösta, och att det inte finns något som hindrar medlemmar att rösta bort JW från föreningen. I mina efterforskningar har jag inte lyckats hitta något sätt att skydda sig mot att organisationen "tas över" och misskötts. Kan det verkligen vara så? JW blev jag aldrig bortröstad... (?)

Frågor utifrån den tesen (det som gör att jag verkligen inte fattar):

Hur kan ideell förening vara en populär företagsform med en sån osäkerhet?

Hur kan tex finansiärer gå in med stora belopp om styrelsen kan vara ett år och en årsstämma från att bytas ut?

Skulle man verkligen ge all sin tid och energi åt ett projekt som bara kan tas ifrån dig hursomhelst?


Men ändå verkar ingen egentligen uppleva de problem jag beskriver ovan. Det finns ju fler exempel på framgångsrika ideella föreningar som tex "Äkta Vara" med "Ä-märkningen" (http://www.aktavara.org/pages.aspx?r_id=27344) där grundarna har hängt med som ordförande och liknande sedan start. Precis som JW i mattecentrum. Trots att de skulle kunna blivit utbytta... :blink

Jag tror att det måste finnas något sätt att behålla kontrollen i en ideell förening. Människorna i dessa styrelser jobbar otroligt hårt med att säkra bidrag och sponsorer (som bla betalar deras lön) och då har jag svårt att tro att de skulle acceptera att leva med "kniven mot strupen" och lita blint på.... tur?


Kan någon ge lite insikt?
13
Kom igen nu, NÅGON måste väl ha stött på detta förut!?!? :bravo :P :vissla :tfn: ;) :) :P
338
25
Kan inte denna företagsform alls men spontant om det är som du säger så är det väl så det ska fungera. Syftet är ju högre än ekonomiska mål vilket gör att alla inblandade vill att den eller de som tillför mest utan att tjäna en krona ska sitta kvar. Om en person sitter löst kanske det är av en anledning och om majoriteten anser att personen ska väck är det kanske som de ska vara. Om jag skulle gå in med pengar skulle jag anse att det är bra om alla sitter löst - ingen ska bli maktfullkomlig i en organisation där det handlar om att hjälpa samhället i något syfte.
338
25
Om ingen räknar med att få betalt så slipper man nog tjafs i många lägen helt enkelt :)
13
[quote="Jan-E O" post=52872]Kan inte denna företagsform alls men spontant om det är som du säger så är det väl så det ska fungera. Syftet är ju högre än ekonomiska mål vilket gör att alla inblandade vill att den eller de som tillför mest utan att tjäna en krona ska sitta kvar. Om en person sitter löst kanske det är av en anledning och om majoriteten anser att personen ska väck är det kanske som de ska vara. Om jag skulle gå in med pengar skulle jag anse att det är bra om alla sitter löst - ingen ska bli maktfullkomlig i en organisation där det handlar om att hjälpa samhället i något syfte.[/quote] Jovisst, det måhända att en svag ledare ska bort, men min frågeställning handlade snarare om hur de som startar en ideell förening hanterar risken att bli bortröstad. Man kan ju bli bortröstad på osakliga grunder, en röst är ju en röst oavsett motivation. [b]Hur kunde JW vara trygg i att medlemmarna i mattecentrum (ett stort antal ungdomar) skulle ha mognad nog att inte slentrianmässigt rösta hursomhelst?[/b] Sen det där med att "tillföra mest -inte tjäna en krona" tycker jag inte stämmer. Se bara på den ideella organisation Röda Korset, där högsta hönset tjänar runt 90 000:- sek i månaden. Folk som är villiga, och har möjlighet, att göra något gratis är inte per automatik det som gynnar organisation bäst, även om jag anser att 90 000:- sek är i saftigaste laget.
338
25
Jag ser din poäng men är det inte just det som är grejen med detta? En sådan organisations syfte och mål ska stå över samtliga medlemmar, så ingen individ är viktigare än det. Då borde alla vara mogna nog att ta rätt beslut, sen om det tom betyder att grundaren ligger pyrt till så är det ändå för organisationens bästa vilket också grundaren bör inse. Vidare så är det väl inte så troligt att grundaren kommer att ligga illa till då denne säkert är en eldsjäl som alla inser behövs. Håller med dig angående pengarna. Har med reagerat på höga ersättningar men tillför samtidigt personen mer till organisationen så är de ändå en tillgång. Röda korset är för den delen ett bra exempel på en organisation som verkligen visat att de borde läggas ner där ingen borde skänka pengar till, men det är en helt annan historia :)
13
[quote="Jan-E O" post=52877]Jag ser din poäng men är det inte just det som är grejen med detta? En sådan organisations syfte och mål ska stå över samtliga medlemmar, så ingen individ är viktigare än det. Då borde alla vara mogna nog att ta rätt beslut, sen om det tom betyder att grundaren ligger pyrt till så är det ändå för organisationens bästa vilket också grundaren bör inse. Vidare så är det väl inte så troligt att grundaren kommer att ligga illa till då denne säkert är en eldsjäl som alla inser behövs. Håller med dig angående pengarna. Har med reagerat på höga ersättningar men tillför samtidigt personen mer till organisationen så är de ändå en tillgång. Röda korset är för den delen ett bra exempel på en organisation som verkligen visat att de borde läggas ner där ingen borde skänka pengar till, men det är en helt annan historia :)[/quote] Det som är "grejen" är jag undrar hur de initiativtagare bakom de här projekten resonerar. Helt ok med att bli ev. petade?
367
46
Föreningslagen gäller. Den är stark och kan inte ändras hursomhelst. Medlemmar o föreningsstämma utser styrelse. Ingen annan. En grundare kan åka ut fort och. Och sådant händer. Men såhär kan man konstruera en förening.1. Många lokalavdelningar. 2.Samlas i en geografisk Region. 3. Flera regioner i landet. Regionerna bildar ett RiksFörbund. Blir du förbannad på högsta hönset; förbundsordföranden så måste du först få med dig A: lokalförenigens styrelse. Lokalföreningen måste få med sig helst B: alla andra lokalföreningar i C: Regionen. Regionen måste få med sig D: alla andra regioner så att regionrepresentanterna kan försöka fälla E: förbundsstyrelsen eller åtminstone peta förbundsordföranden. Så det är kört.
Redaktuellt
13
[quote="Imre Randin" post=52881]Föreningslagen gäller. Den är stark och kan inte ändras hursomhelst. Medlemmar o föreningsstämma utser styrelse. Ingen annan. En grundare kan åka ut fort och. Och sådant händer. Men såhär kan man konstruera en förening.1. Många lokalavdelningar. 2.Samlas i en geografisk Region. 3. Flera regioner i landet. Regionerna bildar ett RiksFörbund. Blir du förbannad på högsta hönset; förbundsordföranden så måste du först få med dig A: lokalförenigens styrelse. Lokalföreningen måste få med sig helst B: alla andra lokalföreningar i C: Regionen. Regionen måste få med sig D: alla andra regioner så att regionrepresentanterna kan försöka fälla E: förbundsstyrelsen eller åtminstone peta förbundsordföranden. Så det är kört.[/quote] Tack för input, väldigt intressant med strukturen du nämner. Men föreningslagen du nämner gäller inte ideella föreningar, utan ekonomiska föreningar. Har du mer input då?
367
46
En ideell förening kan naturligtvis organiseras likadant som min skiss. (f.ö. Hyresgästföreningens matris). ”Leva med kniven mot strupen” är klart motivationshöjande och en livsstil för många entreprenörer. Måste du ha en förening? Kan kanske en stiftelse vara en bättre lösning . Lite mer insynsskyddat? Folk blir av med inflytande ideligen. Om jag minns rätt så blev initiativtagaren och förste eldsjälen bakom segelfartyget Ostindiefararen Götheborg överspelad och andra tog över och firade triumfer och ära. Sådant händer nog ofta. Inte minst inom affärslivet. Det behöver ju inte bero på oduglighet. Kanske att bristande intresse/begåvning för team- leadership, projektledning eller diplomati kan vara orsak. Som du märker så blir jag dig svaret skyldig. Har inte heller du en lösning så kan de bero på att det inte finns någon...
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.