Ombildning av enskild firma till AB - The complete guide

4
1
Hej!

Jag har finkammat internet de senaste dagarna men har haft svårt att hitta en bra, utförlig guide till hur man bäst omvandlar sin enskilda firma till aktiebolag. Ofta hittar man trådar som folk får svar på och som de sedan bara överger. Då jag själv står inför denna process, och har en del frågetecken hoppades jag få svar på mina frågor så att vi kan få ihop en utförlig guide om hur man går tillväga.

Kort om min situation.

Jag har haft en E.F i ca två år. Anledningen till att jag vill ombilda till ett AB är för att jag kommer börja syssla mer med internationell handel och kommer gå in i en del avtal m.m. som helt enkelt är säkrare att ingå i som ett aktiebolag.

Workflow E.F till A.B (Min uppfattning, rätta mig gärna!)

1. Öppna ett företagskonto hos valfri bank
2. Sätt in 50k av privata, skattade pengar
3. Fixa ett intyg på att pengarna finns på kontot
4. Registrera ett AB genom bolagsverket, bifoga intyg från bank
5. Gör ett sista bokslut för E.F - hjälp!
6. Köp upp inkråmet i E.F med AB - hjälp!
7. Avveckla E.F

Fråga 1 - Hur slipper jag uttagsskatt när jag gör bokslutet för E.F?

Enl. skatteverket kan man slippa uttagsskatt när man ombildar från E.F till AB om man uppfyller vissa krav(se SKV). Hur gör jag detta rent bokföringstekniskt och deklarationsmässigt? Min balansräkning ser just nu ut som följande:

Likvida medel: 72.340
Momsskulder: 15.025

That's it. Inga andra tillgångar eller eget kapital. Det är alltså likvida medel som jag har fått in på jobb hittills detta året. Resultaträkningen visar alltså ett resultat på 57.315.
Om jag har förstått det rätt så kan jag föra över dessa pengar till AB't utan att skatta men jag förstår inte hur jag ska göra detta rent tekniskt? Och jag antar att det inte går att använda dessa tillgångar när jag startar AB't då startkapitalet måste vara gjort med skattade pengar right? :blink

Fråga 2 - Vad händer med de saker som jag har köpt på firman?

Jag har köpt prylar på min enskilda firma som jag behöver i AB't. Dessa har dock bokförts som korttidsinventarier och har skrivits av direkt vid inköp. Dem finns alltså inte som tillgångar i min balansräkning men har ett marknadsmässigt värde på ca 25k. Vad är smartast att göra rent skattemässigt vid en ombildning?

Fråga 2 - Vad händer med de saker som jag har privat men behöver i AB't?

Jag har saker för ca 25k(marknadsvärde enl. blocket) som jag behöver i AB't. Kan jag sälja dessa till AB't och på så sätt få tillbaka en del av insatsen som krävdes för att starta bolaget? Det blir som att starta AB't med hälften som apportegendom men utan allt krångel.

Enormt tacksam för alla svar!
1468
246
Jag tycker att man ska undvika att tala om en 'ombildning' av EF till AB, då nåt sånt begrepp egentligen inte finns. Det som händer är att du startar ett AB, som sen på ett eller annat sätt tar över verksamheten som du tidigare drev i EF. Själva starten av AB verkar du ha bra koll på, så den är nog inget problem. Bolagsverket tar 4 dar på sig att regga ett bolag, om man skickat in kompletta handlingar, så där går det fort. Bankerna brukar vara ett större problem då dom är väldigt misstänksamma när man kommer med sina 50 000 och vill sätta in. Men har du en bra kontakt med din bank idag, så lär det gå fint. Den vinst som uppkommit i EF under detta året kommer du att få deklarera som vanligt i maj nästa år, och jag tycker inte det är lönt att greja med allehanda fonder för att föra över ett resultat till det blivande AB, när det gäller så liten vinst som 57 000. Utan sätt undan så pass så du har till momsen och den beräknade skatten på 57 000, och resten av pengarna kan du ju plocka ut. Du skattar för vinsten i EF, inte vad du tar ut. 2. Om du för över de inventarierna till AB, för bokfört värde, dvs 0 kr, så händer ingenting i nåt av bolagen. Dom får ju värdet 0 kr i AB, och du kan alltså inte göra avdrag för dom en gång till, och då behöver du heller inte skatta nåt. 2. ( del 2 ). Ja, dom kan du ta betalt för. Och kan du visa en vettig värdering till 25 000, så kan du ta det priset av bolaget, och alltså få tillbaka hälften av de 50 000 du satte in i bolaget. För din egen del händer inget.. att köpa och sälja saker på Blocket och privat, är ju ( än så länge ) skattefritt.
4
1
Tack Ingar! Alright jag förstår! Så du tycker alltså att jag borde hålla isär bolaget och firman för enkelhetens skull? Finns det inte en skattemässig fördel att göra ett bokslut i E.F där jag för över resultatet till perioderings- och expansionsfonder, för att sedan överföra dessa till bolaget? Jag hittade för övrigt en fantastisk artikel om E.F till A.B på [url=http://www.egetab.se/ladda-hem-gratis-pdf-bok/ ]http://www.egetab.se/ladda-hem-gratis-pdf-bok/ [/url] Helt gratis dessutom :bravo
1468
246
Det är svårt att få till några avgörande skattefördelar hur man än gör, eftersom det finns en strävan från myndigheterna att de olika bolagsformerna ska vara skatteneutrala. Det finns alltså ingen form av bolag som det är dramatiskt lägre skatt på. Efter diverse sänkningar och rabatter, så är det faktiskt just nu EF som är den 'billigaste' varianten. Du kan ju alltså utan större problem , genom fonder, föra över pengarna[u] til[/u]l AB, utan skattekonsekvenser. Men sen ska du ju ha [u]u[/u]t dom igen, och det är då det strular till sig. Om du sätter av alltihop i en expansionsfond, så får du betala 22% skatt på den. Det motsvarar alltså bolagsskatten i ett AB. Ska du sen ta ut dom från bolaget i form av utdelning så tillkommer 20% i skatt, och du är alltså uppe i 42%. Nu har jag förenklat och grovhugget siffrorna, men du förstår principen. Så, utan att ha räknat på det, så skulle jag säga att med dina 57 000 i vinst, så skulle det handla om hundralappar hit eller dit. Beroende på hur du gör.
1
Hejsan Jag har en liknande situation som denna och jag håller med om att det verkar enklare att bara "starta om" med aktiebolaget dock lite förvirrad hur jag ska hantera att jag kommer fortsätta använda material, dator osv som köpts in in till den enskilda firman i aktiebolaget. Eftersom prylarna/förbrukningsmaterialet har bokförts som en kostnad, tex en dator som kostade under 20 000 kr, skrivarpapper, material för att tillverka produkten mm så finns det ju inga "tillgångar" för aktiebolaget att köpa. Jag kommer ju dock i praktiken att fortsätta använda detta i aktiebolaget men behöver det då tas upp i bokföringen om det inte har något tillgångsvärde i firman och förstår jag dig rätt då att jag "köper in detta" och bokför till en kostnad av 0 kr? Hur blir det med bokföringen i den enskilda firman, ska jag då bokföra en försäljning av tex skrivarpapper om aktiebolaget "köper" detta av mig och ska jag då även bokföra 0 kr? Eller behöver jag inte ta upp detta alls i bokföringen i aktiebolaget, det verkar lite märkligt isåfall eftersom att vissa förbrukningsmaterial används för den produkten vi säljer och då blir det ju som att vi tillverkar en vara utan att bokföra materialtet.... Mvh Emma

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.