Hur bokför jag inköp av privatperson och sen export utanför EU

10
Hej,

Har precis startat en enskild firma och har inte jättebra koll på hur bokföring går till så bare with me.


Som rubriken lyder så undrar jag hur jag bokför inköp av varor av privatpersoner som jag sedan ska exportera ut utanför EU.

Låt säga att jag köper en tröja av Stefan för 100kr swishat från privatkontot, Bokför jag inköpet som inköp av begagnat då? (alltså momsfritt) eller ska inköpet bokföras med momsats 25% (75kr plus moms)

Ber om ursäkt om denna fråga låter lite dum.

Tack på förhand!
1468
246
Inköp från privatpersoner bokför du med hela summan, dvs 100 kr. Du måste också ha ett enkelt kvitto från säljaren där det framgår att du köpt en skjorta. För att du ska få bokföra momsen så måste du ha fått ett kvitto där momsen är specad, och där det framgår att säljaren är momsregistrerad.
10
Hej, Tack för svar! Låt säga att jag köpt en vara av en privatperson för export från mitt personkonto Är detta inköp bokfört på rätt sätt då? 2018 Övriga egna insättningar 0 9400 5410 Förbrukningsinventarier 9400 0
1468
246
Alla inköp av varor som du ska sälja vidare, bokför du på ett 40-konto. T.ex 4010. På 50-konton, t.ex 5410 bokför du sånt som köps in för företagets drift. Exempelvis en dator.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.