Fiffiluriga skatteavdrag?

54
5
Det såg ut som ett bakslag på pensionsavdraget när det minskade, tills jag råkade läsa att om man till någon del har eget företag går det att dra av stora belopp. Vi har EF och anställning. Man kan säkert öka rejält i banken. Vad finns annars?
1470
246
Jo, men det är sällan staten ger bort nåt gratis.. Du får göra avdrag med 35% av din inkomst i en enskild firma, och sätta av till pension. Kruxet är just det där [i]av din inkomst, [/i] Det betyder alltså att om du vill sätta undan 50 000 till en pensionsförsäkring och göra avdrag med den summan, så måste din inkomst från firman vara 145 000. Du får dessutom betala särskild skatt på de 50 000, med 24,6 %, dvs 12300. Summan av kardemumman blir att du sänker inkomsten från firman med 62300 kr, och sänker därmed dina vanliga pensionspoäng. Därför rekommenderas man inte spara i egen pensionsförsäkring så länge inkomsten från firman är under ca 450 000.
6
2
En fördel är väl att man kan sätta pengarna i sin gamla IPS och att man där bara betalar 15% av statslåneräntan mot 30% av statslåneräntan som man förmodligen kommer att få betala för ISK och KF (efter att definitivt beslut tagits av riksdagen). Personligen är jag försiktig med att låsa in pengar. Jag litar helt enkelt inte på att pensionssystemet håller och då är risken för stor att mina pengar konfiskeras på ett eller annat sätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.