Eget uttag Enskild Firma

35
Hejsan!

Jag har nyligen startat firma och fakturerar en gång i veckan mot en specifik kund.
Det jag nu klurar på är hur man bäst tar ut lön från sin firma. Jag har hört att det ska vara gynnsamt rent skattemässigt att vänta tills man har ett lite större kapital på kontot och då ta ut en summa nära brytpunkten, jämfört med att ta ut småsummor då och då... Stämmer detta?

Första fakturan på ca 12000 kr ink moms är snart betalt. Bör jag alltså spara den summan och vänta eller kan jag ta ut lön en gång i veckan utan att min skatt blir annorlunda?

Tack på förhand!
Mvh David
1468
246
Nja, jag vet inte hur det skulle kunna göra nån skillnad. Skatten beräknas ju årsvis, oberoende om ifall du tar ut 1000 kr om dagen i 365 dagar, eller 365 000 i en klump.
29
Tjena, David! Jag ska berätta den irriterande men ändå lätta biten med "lön" och "eget uttag" i enskild firma, har oxå ett så att säga. När du är anställd så heter det lön och då beskattas du ENDAST när lönen trillar in på ditt bankkonto. Då dras och betalas skatten från din lön in till SKV. När du har enskild firma så får det INTE heta "lön" även fast vi såklart säger det för att annars fattar vi inte vad vi själva menar. Det får INTE heta "lön" då för ingen skatt dras och betalas in i samband med att du "tar ut pengar via eget uttag". Låt oss säga att du exempelvis får in 20 000 SEK i intäkter inkl. moms. Om din verksamhet är momspliktig så betalar du först in 5000 SEK till SKV i ren "utgående moms" (du kan tolka det som att det är moms som ska "ut från ditt företag" så gör jag det iaf). Då har du kvar 15 000 SEK. Du kan välja nu: vill du "ta ut lön/eget uttag" eller vill du vänta med det? Oavsett vad du än gör så kan du räkna med att behöva betala in 7500 SEK (50%) i ren vinstskatt (om vi exemplet räknar med att du inte hade några kostnader). Detta betyder att du kommer att ha kvar 7500 SEK i ren "lön" eller eget uttag som det heter i enskild firma eftersom om du säger lön så menas det på att det är i det skedet som skatt dras och betalas in vilket det inte ju gör i enskild firma. Du kan i princip vänta med tills nästa år med att betala in skatt (om du har preliminär inkomstdeklaration på 0 SEK). Om du väljer att göra så, det vill säga betala in skatt nästa år så ska du se till att spara minst 50% av all din vinst (vinst = intäkter-kostnader, moms räknas EJ som intäkt utan det är pengar som ska till SKV direkt och var aldrig våra pengar från början som företagare utan snarare så är vi förmedlaren av moms till SKV). Om du väljer att göra som exempelvis jag gör: ta ut eget uttag/"lön" på alla intäkter, för jag har i princip inga oförutsägbara kostnader i verksamheten så jag kan tryggt göra detta, så kan du ta ut 7500 SEK, betala in 7500 SEK direkt till ditt Skattekonto på SKV med OCR-nr: ditt_personnummer9 (siffran 9 på slutet efter ditt personnummer). Då kan du i princip ta ut 50% av din vinst och betala in resterande 50% av din vinst i ren vinstskatt till SKV varje gång som du får en intäkt (förutsatt att du inte har några oförutsägbara kostnader som du kanske skulle behöva företagspengar för). Tyvärr slängs många begrepp, ord, termer och Gud vet vad, runt i företagsvärlden och vi som bara vill driva eget, ta ut "lön", utan att bli professorer i företagsekonomi, vi vill bara ha en jordnära förklaring utan att behöva ha behöva få en 2 timmars lång föreläsning inom bokföring, skatter och så vidare. Jag tycker det är oxå orimligt att behöva slänga flera laxar på konsultering när det mesta redan finns på webben gratis, om än det är lite klurigt att lista ut först för att inte åka på rejäl restskatt nästkommande år. (inge illa menat mot högutbildade redovisningsekonomer). EDIT: Med andra ord så betalar du bara skatt på din "Årets vinst", så du kan välja när du vill göra "egna uttag"/"lön" under årets gång vilket är riktigt skönt och coolt som enskild firma om du har kommande uppdrag/kunder hela tiden! ;-)
35
Tusen tack för detta välutvecklade svar!! :) :) Då har jag bättre koll och kommer nog isåfall plocka ut egna uttag så ofta som möjligt! Tack! Mvh David
29
Japp, så länge du behåller tills årets slut eller betalar in runt 50% av all din vinst (eller "överskott" som det också kallas för vilket inte låter lika intressant men betyder samma sak) och all moms såklart så är det bara att göra uttag så ofta som du vill! =) Observera att efter 455 300 SEK i vinst så kommer alla pengar därefter beskattas med ytterligare 20%. Alltså, om du gör en vinst på 460 300 SEK så skattar du först 50% på 455 300 SEK och sedan 70% på resterande 5000 SEK. Därefter efter en vinst på 662 300 SEK så blir det 75% i skatt på resterande pengar där. Så pengar mellan 455 300 och 662 300 i vinst beskattas 70% medan pengar efter 662 300 i vinst beskattas 75%. Det är detta som gör det relativt svårt att bli miljonär i Sverige om du inte har eget AB som går sjukt bra med låga kostnader och som du kan leva på årliga utdelningar via. Troligen tar det ett tag för dig innan du når första gränsen på 455 300 SEK i vinst (intäkter-kostnader=vinst, där vinst är ett positivt tal). I bästa fall så är det bara 45-48% som du egentligen ska skatta på din vinst så då får du en fin skatteåterbäring på 2-5% på din totala vinst! =)
35
Ah okej! :) Jag har hört visor om det där med att "inte ta ut högre lön än upp till brytpunkten" varje månad. Den är på runt 39, 000 kr nånting? Har det något med saken att göra om jag skulle ta ut mer än så varje månad, eller är det alltså endast årets resultat som avgör ifall jag betalar statlig inkomstskatt då? Med andra ord, funkar det att ta ut 45,000 kr en månad (om det nu går så bra) utan att behöva betala ytterligare skatt på den summan för den månaden? Eller tolkar jag något fel där? Tack på förhand! Mvh David
29
[b]Japp, det handlar om vinsten för årets resultat.[/b] Vid bokslut, bokför du alltså "Årets resultat" eller "Årets förlust" men jag räknar med att du gör vinst så då bokför du "årets vinst" och om detta överstiger 455 300 SEK så bliré alltså 70-75% på pengarna efter dessa 455 300 SEK som beskattas så högt. 455 300 / 12 / 2 = 18970. Du kan alltså ta ut 18970 SEK i eget uttag varje månad och sedan så betalar du in eller behåller för senare betalning 18970 SEK till SKV. Detta gör att du undviker första brytningspunkten. En revisor för länge sedan, som jag fick gratis konsultering av när jag ansökte om starta eget-bidrag, berättade för mig att om du går över brytningspunkten så kan du ju åka på relevanta affärsresor för att skapa "roliga kostnader" istället för att 70-75% av inkommande intäkter efter brytningsgränsen bara ska gå upp i rök i form av statlig skatt. Var dock mycket försiktig här eftersom kostnaden måste vara "relevant" till ditt företag. Om du säljer skor och du åker på en affärsresa till en strippklubb i Polen så kan det nog bli krångligt att rättfärdiga den kostnaden än om du åker på en affärsresa till en modevisning där nya skor visas upp som kanske ska inspirera dig att ta fram nya skor. Brytningspunkten på 455 300 SEK avser alltså vinst och du ska ju skatta mellan 45-50% av din vinst. För att hålla reda på hur mycket du har tagit ut i egna uttag och hur mycket du har kvar att betala in som skatt så är det smart att alltid ta ut högst 50% och betala in resterande 50%. Sedan spelar det ingen roll när du tar ut pengar i "lön". Du kan du ta ut 50% av 455 300 SEK i slutet av detta år eller varje ta ut 50% varje gång du gör en vinst, dvs., får en intäkt utan några större kostnader. Så länge du håller koll på hur många procent du alltid tar ut på en gjord vinst så har du så att du i slutändan av året bara har tagit ut 50% av din vinst och då har kvar resterande att betala in som skatt om du har satt preliminär inkomstdeklaration på 0 SEK. Med andra ord kan du ta ut exempelvis 5000 SEK och betala in 5000 SEK en vecka och en annan vecka kanske du tar ut hela 20 000 SEK och betalar in 20 000 SEK i skatt. I slutändan här har du då tagit ut 50% i egna uttag/"lön" och betalat in resterande 50% i skatt och allt är väl! =)
35
Tack återigen för välutvecklat svar! :) Då har jag betydligt bättre koll! Det där med att låta skatten bli roliga kostnader istället var smart, men som du säger... Får försöka hålla det relevant inom firman isåfall, men värt att tänka på! Tack! Mvh David
1468
246
Om det är så att man stadigvarande har ett resultat över första brytpunkten i en enskild firma, så tycker jag nog att man kan överväga att starta ett AB istället, för att enklare styra sin lön till lagom nivå, och behålla resten i bolaget tillsvidare. Alternativt titta på rejäla avsättningar till ett pensionssparande, som har förutsättningar att bli lönande om man ligger så högt i resultat. Man får ju avdrag för max 30% avsättningar, ( av resultatet ) och kan på det sättet styra sitt resultat så man hamnar just under brytpunkten, och därmed får maximala 'vanliga' pensionspoäng, samtidigt som man sparar i en separat pensionsförsäkring. Har man däremot en väldigt varierande årsrytm, dvs ett år med 600 000 i vinst och nästa år kanske det är 300 000, så är det ju enklare att sätta av till periodiseringsfond, för att jämna ut resultaten mellan åren.
1069
139
Det var en del siffror och procentsatser i den här tråden som inte riktigt stämmer med verkligheten. Citat: "Låt oss säga att du exempelvis får in 20 000 SEK i intäkter inkl. moms. Om din verksamhet är momspliktig så betalar du först in 5000 SEK till SKV i ren "utgående moms" (du kan tolka det som att det är moms som ska "ut från ditt företag" så gör jag det iaf)." Rätt är där att av 20000 i intäkter inkl 25 % moms så utgör momsen 4000 kr (16000 * 25%) Citat: "Observera att efter 455 300 SEK i vinst så kommer alla pengar därefter beskattas med ytterligare 20%. Alltså, om du gör en vinst på 460 300 SEK så skattar du först 50% på 455 300 SEK och sedan 70% på resterande 5000 SEK. Så pengar mellan 455 300 och 662 300 i vinst beskattas 70% medan pengar efter 662 300 i vinst beskattas 75%" Sanningen är att vid en kommunal skattesats på ca 32, så innebär en vinst på 455 300 att den totala skatten blir ca 39 %. En vinst på 663 000 innebär att den totala skatten blir ca 43,5 %. En total skatt på 50 % uppkommer först vid en vinst på 940 000.
29
Jag ser nu att jag slarvade i mitt exempel med momsen. Tack för korrigeringen! Jag läser här angående statlig skatt: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/inkomstavtjanst/privattjansteinkomsterfaq/narskamanbetalastatliginkomstskattochhurhogarden.5.10010ec103545f243e8000166.html Dock ser jag inom asterisk(*) att det är "Skiktgränsen = den fastställda inkomsten minskad med grundavdrag, det vill säga beskattningsbar förvärvsinkomst." Alltså intäkterna minus grundavdrag (=20% av intäkterna?) för att få fram det som skall beskattas utifrån procentsatserna? Procenttalen jag slängde ut inkluderar egenavgifter då det ändå är en klumpsumma som du betalar in. Om det visar sig att det ändå är inkorrekt i slutändan (lägre procenttal med statlig skatt+skatt+egenavgifter) så är jag öppen för korrigering i hur man räknar. Jag har en kommunalskatt på 34,12% och hade beskattningsbar förvärvsinkomst på 280 600 för 2017. Den slutgiltiga skatten för detta blev 143 410 (alltså 51%). Räknar du med egenavgifterna i dina exempel? Jag nådde knappt upp till första skitgränsen och fick ändå en "slutskatt" (kommunalskatt+egenavgifter) på 51%?! Eller har jag blivit blåst av SKV? Jag skickade in uppdaterad preliminär inkomstdeklaration efter mitt bokslut för 2017. Berätta gärna vad dina procentsatser avser när du först säger 32% och sedan 39%. Räknar du 32*1,2 = 38,4% som avrundas upp till 39%?
1069
139
Egenavgifterna är självklart med i de skattebelopp jag angav. De är ju definitivt en del av skatten som en enskild näringsidkare får betala. När det gäller egenavgifter är det så att de beräknas som en procentsats på det belopp som blir kvar efter att avdrag gjorts för just egenavgifter. Detta belopp (efter avdrag för egenavgifter) minskas sen med grundavdraget och det belopp som då blir kvar är det som kommunalskatt, statlig skatt osv. beräknas utifrån. Hur sen den totala skatten beräknas går inte att förklara på något enkelt sätt, där finns pensionsavgifter, nedsättning av egenavgifter, jobbskatteavdrag, olika egenavgifter beroende av antal karensdagar m.m. Blåst av SKV blir du inte, i slutändan blir det alltid rätt - har du betalat för mycket får du tillbaka och har du betalat för lite blir du betalningsskyldig. Men det jag tycker är jätteviktigt är att hela tiden löpande under året ha koll på hur jag ligger till så att jag alltid vet exakt hur mycket av firmans pengar som är mina - inte bara ha en uppfattning om att ungefär hälften är mina.
1468
246
[quote="MaxTheMarketer" post=56406] Jag har en kommunalskatt på 34,12% och hade beskattningsbar förvärvsinkomst på 280 600 för 2017. Den slutgiltiga skatten för detta blev 143 410 (alltså 51%). Räknar du med egenavgifterna i dina exempel? Jag nådde knappt upp till första skitgränsen och fick ändå en "slutskatt" (kommunalskatt+egenavgifter) på 51%?! [/quote] Jag tror ni pratar förbi varandra. Med tanke på Max andra tråd, så vill jag minnas att din vinst från firman var ca 290 000.. Från det drar du först avdraget för egenavgifterna, ca 24% =69 600. Den beskattningsbara förvärvsinkomsten blir då 220 400. ( det är den summa som löntagare kallar 'lön före skatt' ) Från den dras grundavdraget och andra avdrag, innan den kommunala skatten beräknas.
29
Jag ber om ursäkt att jag "kapade tråden" med det, fick inget svar i andra tråden fast jag länkade en bild med min skatteuträkning. På "beräknad förvärvsinkomst" står det 290 200 och sedan "grundavdrag" 18 600. Detta motsvarar alltså 6,4% och inte 24%. Någonstans måste det ha blivit fel? Eller ligger inte grundavdraget på ca 24%, eller är det något annat slags avdrag? Jag har kontrollräknat summorna så slutgiltiga skatten på 143 410 SEK stämmer dock baserat på beskattningsbar förvärvsinkomst på 280 600. Jag ber om ursäkt att detta är off-topic, fick inget svar från andra tråden trots bifogad bild på skatteuträkningen.
1069
139
Jag tittade i andra tråden. Enligt den skatteuträkningen har du inkomst av aktiv näringsverksamhet = 299.257, summa egenavgifter blev 71.692. Enligt det hade du då ett resultat av näringsverksamheten på 299.257 + 71.692 = 371.219. Den totala skatteandelen blev då alltså 143.410 / 371.219 = 38,6 %.
1468
246
Diskussionen blir ju lite hypotetisk då vi inte vet vad som står på sista raden på resultaträkningen. 299 000 eller 371 000.
1069
139
Jag tycker väl inte diskussionen blir hypotetisk eftersom den egentligen inte inte gäller det här specifika fallet. Den handlar väl om hur stor andel av resultatet man generellt blir skyldig i skatt.
1468
246
Visst är det så, och det finns ju ett värde i det. Men i det specifika fallet vet vi ju inte om det är rätt belopp som betraktas som förvärvsinkomst.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.