Bokslut enskild firma - hur gör jag?

16
Förenklat bokslut, hur gör jag?

Hej!

Jag startade förra året en enskild firma. Jag har bokfört med med kontantmetoden, räkenskapsåret sträcker sig från start till 31/12 2017, omsättning mellan 50k - 100k.

Jag har självt fört den löpande bokföringen med hjälp av en bokföringstjänst som erbjuder både teknisk och bokföringssupport, och detta har gått bra. De hjälper dock inte till med bokslutet varför jag nu vänder mig hit. Jag vet att jag troligen frågar efter mycket, men jag är evigt tacksam till den som vill försöka hjälpa mig.

Det står ju en hel del när man googlar och sådär, men jag är ändå lite osäker på vad jag ska göra. Den senaste händelse som jag har bokfört i mitt bokföringsprogram är inköp av varor vilket har skett i mitten av december. Sedan dess har jag inte rört bokföringsprogrammet, jag har alltså inte bokfört någon händelse detta år eftersom jag troligtvis inte kommer vara verksam just detta år, men jag vill ändå ha kvar min enskilda firma.

I en guide på internet kan jag läsa följande:

[QUOTE]

Bokslut enskild firma

I ett årsbokslut summeras den enskilda näringsverksamhetens transaktioner under verksamhetsåret i en Balansräkning och Resultaträkning. Den här genomgången har fokus på de som använder kontantmetoden för sin bokföring.

Arbetsgång förenklat årsbokslut:

1 Bokför obetalda fakturor
2 Kontrollera bokföringen och alla verifikationer
3 Justera värdet på bokförda tillgångar
4 Kom ihåg sista Momsbokningen (dec/K4/helår)
5 Nollställ 2013+2018 till 2010 (om ej auto i ditt program)
6 Bokför RESULTATET mot 8999/2019 (om ej auto i ditt program)
7 Skapa och skriv ut Resultaträkning
8 Skapa och skriv ut Balansräkning
9 Summera kostnaderna på ej avdragsgilla konton och ej skattepliktiga intäkter och justera resultatet med detta belopp i inkomstdeklarationen (Skattemässigt resultat). För många med enskild firma är skillnaden så liten att man kan hoppa över detta steg.
10 Fyll i Skatteverkets formulär för förenklat årsbokslut online
11 Redovisa avsättningar till periodiseringsfond m.m. i U1-U4

Du måste fortfarande skriva under årsbokslutet (RR/BR) manuellt för hand på utskrifterna du sätter i bokföringspärmen.
(stanna gärna upp en stund vid punkt 4 när du kör sista momsrapporten, den är ett bra hjälpmedel för att hitta fel i bokföringen)

[/QUOTE]

Blir mitt bokslut komplett om jag följer denna guide (i så fall har jag lite följdfrågor angående vissa punkter)? Jag har läst någonsans om någon momsrapport som ska göras, som inte denna guide tar upp, vad ska göras där?

Om du har läst ända hit, vill jag på riktigt tacka dig.

Tusen tack för alla svar etc.
Anonym
Hej! Efter 8 år som företagare kan jag tipsa dig att skaffa ett riktigt bokföringsprogram som har stöd för deklaration och där du har alla siffrorna ifyllda och deklarerar smidigt. Även när man har ett sånt program kan det uppstå situationer där man kan göra fel eller vara osäker men hjälp finns att få från suporten. Att fylla i deklarationen manuellt kan sluta i en mardröm scenario om man inte har koll på läget - oftast har man inte riktigt koll utan at ha rätt bokföringsprogram. Ta det som tips och lycka till!
16
[quote="Anonym" post=56572]Hej! Efter 8 år som företagare kan jag tipsa dig att skaffa ett riktigt bokföringsprogram som har stöd för deklaration och där du har alla siffrorna ifyllda och deklarerar smidigt. Även när man har ett sånt program kan det uppstå situationer där man kan göra fel eller vara osäker men hjälp finns att få från suporten. Att fylla i deklarationen manuellt kan sluta i en mardröm scenario om man inte har koll på läget - oftast har man inte riktigt koll utan at ha rätt bokföringsprogram. Ta det som tips och lycka till![/quote] Hej! Jag använder just nu Bokio (hoppas det är ok att skriva ut namnet på tjänsten), är det något du rekommenderar?
Anonym
Kör på Visma eEkonomi. ;-)
1073
139
I vårat program, eFRedo, behövs det bara en knapptyckning efter att året är färdigbokfört så är ett förenklat årsbokslut skapat. Sen finns det även funktioner för att inför inkomstdeklarationen ta fram underlag eller skapa filer för överföring till skatteverket.
16
[quote="Stig Forsberg" post=56584]I vårat program, eFRedo, behövs det bara en knapptyckning[i] efter att året är färdigbokfört [/i]så är ett förenklat årsbokslut skapat. Sen finns det även funktioner för att inför inkomstdeklarationen ta fram underlag eller skapa filer för överföring till skatteverket.[/quote] Hej! Tack för ditt svar (tack alla andra också!). Angående det kursiverade - vad är det sista man ska bokföra för att bokföra färdigt året? Jag har så att säga inte bokfört någon resultat, eller nollat konton (typ 2013, 2018) etc. Ska detta göras innan man kan använda ert program? Tacksam för svar/förklaring :).
1073
139
Jag var nog otydlig där. eFRedo är ett bokföringsprogram så för att skapa ett förenklat årsbokslut är förutsättningen att hela året är bokfört i programmet.
16
[quote="Stig Forsberg" post=56586]Jag var nog otydlig där. eFRedo är ett bokföringsprogram så för att skapa ett förenklat årsbokslut är förutsättningen att hela året är bokfört i programmet.[/quote] Man kanske kan importera en sie-fil och göra det sista i ert program?
1073
139
Ja, det kan man.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.