Inkomstdeklarera+NE-bilaga i enskild firma?

29
Tjena! Det är dags att inkomstdeklarera och lämna NE-bilaga som enskild firma den 20:e mars i år.

Jag fick min PDF-blankett i min digitala brevlåda och då stod det följande längst ner:
Fastställd förvärvsinkomst = 0
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 0
Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta) = 0
Debiterad preliminärskatt för år 2017 + 143410

Tydligen ska detta bero på att det är jag som privatperson/enskild firma som ska lämna dessa uppgifter till SKV. Jag har ju dock lämnat in uppdaterad preliminär inkomstdeklaration för 2017 vilket borde ingå i beskattningsbar förvärvsinkomst?

Jag ser i PDF-blanketten att inga beloppfält är ifyllda utan bara mina personuppgifter är ifyllda.

I min slutgiltiga preliminära inkomstdeklaration för 2017 (efter bokslut för 2017) så anges det ju ett belopp för beskattningsbar förvärvsinkomst så ska jag ange den i blanketten? Jag har inte så mycket att fylla i då jag har haft momsfria intäkter (företagskunder inom EU) och bara några inköp (kostnader) och det är allt.

Vilka fält bör jag då fylla i i inkomstdeklarationen respektive NE-bilagan?

I inkomstdeklarationen så finns det "Allmänna avdrag (näringsverksamhet)" - är detta där man anger schablonavdrag på 24-25% på sina egenavgifter, eller har dessa redan gjorts i samband med beslutad preliminär skatt för 2017? Vad låg schablonbeloppet på? 4000 SEK?

Jag har fått tillbaka 1207 SEK i moms under 2017. Var skall dessa in på NE-bilagan respektive inkomstdeklarationen?

Tack för alla svar! Första gången som jag ska deklarera "manuellt" med enskild firma så tänkte fråga i god tid om vilka fält som är relevanta för min verksamhet. Annars har jag ju bara klickat på "skriv på" när jag deklarerat på nätet som anställd utan några större justeringar eller insikter i vad jag höll på med.

/ Max.
1009
206
Hej, Först ska vi skilja på den preliminära deklarationen och den slutgiltiga (riktiga). Den preliminära har inget samband med din slutliga taxering. Den är till för att du löpande ska betala rätt (eller nära nog rätt) preliminärskatt under året (främst för firman sett). Vad som sedan blir din riktiga deklaration är en helt annan sak. Ofta skiljer det även så pass mycket att det inte skulle ge något att förtrycka någon uppgift från den preliminära deklarationen. Det skulle bara bli massa frågor på det. Härav föjler även att inga uppgifter du lämnat i den preliminära deklarationen redan är gjorda när du nu ska deklarera. Alla riktiga uppgifter ska anges nu. Nästa fråga är om du har bokfört din verksamhet? Det är ju ett krav. Om du har bokfört någorlunda rätt så bör du få ut resultat- och balansrapporter som går att överföra till deklarationen. Antingen manuellt, anlita en redovisningskonsult eller så finns även bokföringsprogram som klarar att överföra till deklaration (men man får vara uppmärksam på att allt då ska vara rätt gjort innan). Det tillkommer även en del poster efter man tagit fram nämnda rapporter.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.