Bokföra avbetalning av utbildning/workshop

4
Hej på er!

Har filurat på det här med hur jag bokför på rätt sätt i och med en avbetalning.
Förra året gick jag en utbildning/workshop i fotografering. En summa som jag inte hade i mitt företag men fick ta på avbetalning (räntefritt)
Då jag under förra året inte hade några bokningar första halvåret, har jag betalat med mina privata medel.

Såhär har jag gjort (vilket jag har förstått är fel):

Då jag har lånat av mig själv för att betala för företaget så utgick jag ifrån att det blev Egen insättning.

K 2018 8750:-
D 2641 1750:-
D 7610 7000:-

(Jag vet att jag har bokfört fel och ska göra om)

Meeen, hur ska jag egentligen göra?
Ska jag dra av hela på en gång (på samma sätt som jag har sett ett exempel på under ett annat inlägg) elelr kan inte jag göra det?
SKV tror (jag skriver tror för hon var alltså osäker) att jag bara kan dra av det jag har betalat under 2017.


Jag har lånat pengar till företaget, men genom att betala krediten på mitt privata konto. Så jag har alltså inte fört över några pengar alls till företaget.

Hur ska jag bokföra och får jag dra av totala beloppet?
Vore tacksam med ett skrivet exempel så jag förstår :-D
4
Kan detta exempel vara rätt? Eller är jag helt ute och cyklar? K 2393 8750:- D 2640 1750:- D 7610 7000:- (utbildning) Och fortfarande är jag osäker på o jag får dra av hela avbetalningen för 2017 fast jag fortfarande betalar på den. Någon som vet hur man får göra?
1009
206
Hej, Fråga 1 är ifall kursen alls är avdragsgill. Det kan jag inte svara på med förutsättningarna du skrivit här. Är du osäker kan du kolla med Skatteverket, en redovisningskonsult/revisor eller återkomma här. Är den inte avdragsgill ska du kanske inte bokföra den alls. Fråga 2 är vilken typ av företag du har, enskild firma eller aktiebolag? Betalar du något med dina egna pengar är det inga problem alls. Oavsett bolagsform. Däremot vilket konto som ska användas spelar roll. I AB gärna 2893 och i enskild firma egen insättning 2018. I AB får du då en fordran på bolaget. I enskild firma blir det ju ungefär samma sak, men där kan du sätta in/ta ut pengar mer fritt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej! Tack för ditt svar Jo utbildningen/workshopen är avdragsgill, det är ok från SKV. Det är ingen grundutbildning och SKV har godkänt det. Jag fick även godkänt av SKV att dra av hela summan för 2017 även den inte är betald. Bara jag kommer ihåg att inte försöka dra av igen under 2018. Hon hade gett mig fel information och sa att jag hade gjort rätt. Så då har jag lärt mig det med :) Det är en enskild firma. Så 2018 är bättre att bokföra på? Grejen är ju den att jag har inte fört över pengar till företagskontot, utan jag har betalat avierna från mitt privata konto...... spelar det någon roll? Med vänlig hälsning Veronica
1
Är du ekonomiskt nere eller behöver du lån för att ställa in ditt eget företag eller ta din verksamhet till en högre nivå? Vi ger ut lån så lågt med 2% kurs kommer att erbjuda företagslån hemlån, lån till fastighetsaffär någon form av lån Intresserad, Kontakta oss via e-post: ([email protected]) för mer information
44
3
[quote="Veronica" post=57214] Då jag har lånat av mig själv för att betala för företaget så utgick jag ifrån att det blev Egen insättning. K 2018 8750:- D 2641 1750:- D 7610 7000:- :-D[/quote] Som du beskriver ditt fall skulle jag låtit bokföringen vara som du gjort här. Du har skjut in Eget kapital till företaget, hur du fått pengarna är din ensak, i detta fall genom ett eget lån. Du bokför det egna kapitalet, K 2018 8750:-. Sen har du bokfört kostnaden, D 7610 7000:, och då har du ju fått hela kostnaden på det aktuella året. Det som är kvar är momsen och den har du ju bokfört D 2641 1750:-. Så i och med detta så är all bokföring klar för den affären. Att du har en privat låneskuld har inget med din bokföring att göra, även om du gör en avbetalning så är det din privata skuld som minskar men ditt företags "skuld" (balansen på egna kapitalet) blir oförändrat tills du väljer att ta ut pengar från företaget eller sätta in mer men det blir andra bokföringar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.