Momsbefriad verksamhet

16
Momsbefrielse vid försäljning under 30000, vad räknas in i de 30000?
Det är alltså inte förtjänsten, utan bara försäljningen som avses?
Jag kommer att fakturera privatpersoner för varan/tjänsten jag sålt, men i förekommande fall även portokostnaden. Räknas det jag fakturerat för porto in i försäljningen?
Om jag köper en portopåse för 40kr och sedan skickar varan och fakturerar densamma för tex 100kr plus frakt 40kr (allt utan moms), är min försäljning då 100kr eller 140kr (med avseende på 30000kr-gränsen)?
23
Hej Martin Det är hela försäljningen som avses, det vill säga 140 kr. Portokostnaden är både en kostnad och intäkt i ditt fall eftersom att du vidarefakturerar den. Ett annat sätt att se det är att det gäller en omsättning på högst 30 000 kr. I stort sett alla fakturerade belopp räknas som en intäkt och del av omsättningen. Hoppas det hjälper!
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.