Boka bort inventarier & skattefordran

3
Hej,

Har nyligen blivit kassör i en förening och har två mindre frågor ang hur jag ska bokföra som jag önskar lite synpunkter på:

1. Det finns ett mindre uppbokat belopp som avser inventarier. Ingen i föreningen vet vad det är för något. Tänker att det borde vara mest rättvisande att boka bort summan då de inte finns i verksamheten. Vad ska jag ha för motkonto till 12xx?

2. Det finns en gammal skattefordran uppbokad som legat i minst 10 år. Tänker att även denna bör bokas bort då den egentligen inte finns. Hur bör jag boka bort denna? Den ligger nu bokad som en fordran men på konto 2510.

Tack på förhand
Mvh
23
Hej John Som revisor hade jag gett dig rådet att boka bort båda posterna mot ett kostnadskonto, tex övriga externa kostnader. Inventarier är förmodligen någonting ni var köpt för längesedan som inte längre finns kvar och då bör den kostnadsföras. Skattefordringen är lite intressant. Vad betalar ni skatt för? Förmodligen har den bokats upp och sedan när ni väl har fått pengarna har den inte bokats bort. Hoppas det hjälper /B
En nördig revisor som brinner för att kvalitetssäkra! Hjälper till med redovisning, revision, skatt och rådgivning. Rådgivningen fungerar även utmärkt på distans! Kontakta mig gärna på [email protected]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.