Kan jag låna pengar från mitt AB till mitt andra AB?

2
Jag har två AB, i den ena bedriver jag verksamhet i det andra bedrivs ingen verksamhet alls.

Bolaget som inte bedriver verksamhet har ett aktiekapital som jag inte behöver, jag lånade ut pengarna från det bolaget till mitt andra AB där jag bedriver verksamhet.

Jag har ett par frågor angående detta.

1. Har jag rätt att låna ut pengarna?
2. Om man inte har rätt, vad kan konsekvenserna bli?
3. Nu vill jag lägga ner bolaget där jag inte har bedrivit någon verksamhet. Hur kan jag lägga ner företaget?
4. Måste jag återbetala pengarna innan jag lägger ner det? Vad är konsekvenserna om jag inte gör det?

Har nämligen inte råd att återbetala pengarna.
102
22
Det du skulle kunna göra är att låta Bolag A äga Bolag B. Vill du avveckla ett bolag börjar du på Verksamt. Exakt hur det går till vet jag dock inte. Däremot om du överväger ett alternativ så sälj bolaget? Jag skulle kunna vara intresserad av att ta över det.
Anonym
Jag hoppas för din egen skull att du inte bara har fört över pengar rätt upp och ner ifrån ett bolag till ett annat.. 1) Nej du har inte rätt att låna ut pengarna mellan bolag. Inte utan en koncernstruktur eller dylikt 2) Du gör dig skyldig till ett brott, och då skyddar inte ett AB dig ifrån att bli personligt ansvarig. 3) Du kan avveckla ett aktiebolag, men pengarna (med ränta) som du använt i ditt andra bolag kommer du få betala tillbaka, har du tur så är det allt. 4) Ja, om du inte gör det så blir du troligtvis personligt återbetalningsskyldig och får näringsförbud. Hur mycket pengar rör det sig om egentligen?
2
Det är aktiekapitalet som jag har lånat över (fört över). Vad tycker ni att man ska göra? Ska jag återbetala pengarna och därefter avveckla företaget? Går det att sälja bolaget när det är helt tomt? Vad hade man kunnat få för ett sånt bolag?
102
22
Allt mellan en krona och mycket mer - beror på ålder, om bankkonto och sånt finns, och så vidare. Utöver det sparar du pengar för kostnaden att lägga ned bolaget. Maila mig gärna på [email protected] så kan vi fortsätta där

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.