Felaktigt verifikat tidigare år

1
Hej,
För mitt AB har jag tidigare fått hjälp med bokföringen och tog själv över den nu precis. Jag har gått igenom allt som är gjort och hittade ett felaktigt verifikat som ska helt bort.

Det påverkar kontona "leverantörsskulder", "utgående moms omvänd skattskyldighet" och "beräknad ingående moms på förvärv från utlandet". Det är ett mindre belopp på under 1000kr.

Normalt sett hade jag gjort en motkontering och löst det så, men nu är problemet att verifikatet är från 2017. Är det någon som vet hur man kan lösa detta?
1009
206
hej, Du kan inte bokföra något på ett avslutat år. Så är 2017 avslutat måste du bokföra på innevarande år. Ang momsen är det en annan sak. Ska man vara helt krass så ska moms att betala rättas på den period som avses. Och här har du ju en moms att betala (även om in- och utgående skulle ta ut varandra). Det blir ju en momsdiff historiskt mellan betalning och bokföring då, men den nollas ju nu när du bokför rättningen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.