Vilken kontoplan

45
Hej.



Nu är frågan



Jag har SPCS Adminstration 2000 och där kan jag välja vilken kontoplan jag ska köra med bas2005, 2007 etc



Vill ju ha en baskontoplan där de flesta förstår mig här på forumet om jag skulle behöva hjälp med någon bokföring.



Vilken ska jag välja tycker ni?



Ser att vissa andvänder tex utgående moms 2610 men den har jag inte ens med i min lista, jag har 2611
488
Ta du den nyaste (2007 om det finns). [br] [br]Små nyansskillnader som 2640 eller 2641 för moms har ingen betydelse. Däremot blir det jobbigare att hänga med i diskussionerna på forumet om man har den gamla kontoplanen (BAS 96 eller tidigare) för där är motsvarande konto 1470 om jag inte minns fel. [br] [br]Motsvarande gäller för diverse andra konton. Små individuella skillnader gör inte så mycket men i BAS 96 är många konton totalt annorlunda.
45
Ok, jag tar bas 2007 då....
45
Funderar lite på om jag ska välja kontatmetoden eller fakt metoden. [br] [br]Om jag har föstått det rätt så om jag väljer kontantmetoden och gör en försäljning via postgiroförskott tilll en kund då bokför jag inte kundfordringar utan väntar tills pengarna når kontot och bokför därefter? [br] [br]Vilken metod är den enklaste?
1
precis, du bokför ingen kundfordran utan endast när pengarna kommer in. [br] [br]vilken bokföringsmetod du ska välja beror på dina egna preferenser, om du har ett litet företag brukar de rekommendera kontantmetoden, faktureringsmetoden ger mer info och du har en bättre koll på vad som händer i företaget men i ett litet företag blir det att överarbeta bokföringen enligt min åsikt. Men jag tycker inte att någon är enklare eller svårare än den andra, bara två olika sätt att bokföra. Välj den metod du tror passar dig. Använder själv kontantmetoden och det fungerar alldeles utmärkt.
206
vilken metod har du anmält till skatteverket att du skall använda?
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
45
sitter här med papperna nu, kommer välja bokslutsmetoden för det är väl kontantmetoden...
206
Räknar du med att skicka/få många eller få fakturor?
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
45
Väldigt få fakturer, knappt någon.
45
En annan grej jag försöker ta reda på är adressen att sända in blanketten har kollat runt på hela deras hemsida och hittar ingen riktig bra info där. Är det solna jag ska skicka den eller något lokalt skattekontor?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.