Bokföring momsrapport

7
Hej igen!



Har årsvis redovisning av min moms och funderar på om jag behöver ta ut och bokföra momsrapport varje månad?
134
Hejsan! [br] [br]Eftersom du har årsvis redovisning känns det inte som det skall behöva redovisas i din bokföring varje månad. Du ska ju hur som helst inte skicka in nån dekl månadsvis i alla fall. Borde räcka med en momsrapport 31/12. Kommer säkert någon mer erfaren o svarar korrekt snart, men detta är min gissning.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
7
Tackar! Hittade samma svar på ett annat forum så då bör det ju stämma. [br]Årsvis momsredovisning = 1 momsrapport / år
2
Hej, [br]Nybörjarfråga: [br] [br]Jag har årsredovisning av momsen. När året är slut så skriver jag ut en momsrapport. Ska denna sedan redovisas i min vanliga deklaration (jag deklararar företaget på samma gång som min privata inkomst)? [br]Eller har jag missat något?
589
1
Jag utgår från att du har enskild firma? [br] [br]I så fall: Ja, momsen ska deklareras i din vanliga deklaration, dvs samma deklaration där du deklarerar den enskilda firman.
2
Ja, ensklildfirma. [br]Tack så mycket. [br]Blev lite orolig att jag missat något.
55
Jag ska redovisa moms var tredje månad och snart har den första tremånadersperioden gått. Ska jag på eget initiativ redovisa momsen till skatteverket eller skickar de ut någon begäran?
1324
2
[quote author=sir j david link=topic=1813.msg30144#msg30144 date=1261170055][br]Jag ska redovisa moms var tredje månad och snart har den första tremånadersperioden gått. Ska jag på eget initiativ redovisa momsen till skatteverket eller skickar de ut någon begäran?[br][/quote][br][br]Beror lite på. [br]Om du inte anmält elektronisk momsredovisning så dyker blanketten upp i mitten av januari. (Den skall ju in senast 12 feb). [br]Om du däremot anmält att du vill deklarera med ditt bank-id så får du ingen blankett utan du loggar in på skattedeklarationen på skatteverkets hemsida. [br]Här kan du deklarera redan den första januari och senast den 12 februari. [br][br]Om du skall ha tillbaks pengar så dyker dom upp inom 2 veckor vid elektonisk rapport, 3 veckor vid manuell.  Skall du betala måste pengarna finnas på skattekontot den 12 feb. [br][br]Hans
55
Min enskilda firma har varit momsregistrerad i tre månader (jag har valt att redovisa moms var tredje månad) och det har blivit dags för min första momsrapport. Mitt bokföringsprogram kan skapa en momsrapport och när jag godkänner den så blir den ett verifikat.[br][br]Visst har jag uppfattat det korrekt att denna rapport ska bokföras det sista datumet i tremånadersperioden, dvs den 31 december? (Nu tänker jag inte på årsskiftet utan ser det hela direkt ur momsredovisningens synvinkel, mitt första räkenskapsår är till och med den 31 december 2010).[br][br]Hur blir det med momsen på fakturor jag ej ännu betalat? Momsen på dessa är ju bokförd i och med ankomsten (fakturametoden). Visst kan den momsen ändå tas upp på momsredovisningen för perioden?
1324
2
Eftersom du använder faktureringsmetoden så skall alla dessa fakturor vara med på momsrapporten. Både ut och in. [br][br]Sedan som du säger så skall momsrapporten bokföras den siste i perioden (dvs 31/12 2009). [br]Sedan kommer nästa den 31/3 2010 osv. [br][br]Hans
55
[quote author=Hans F link=topic=1813.msg30206#msg30206 date=1261898433][br]Eftersom du använder faktureringsmetoden så skall alla dessa fakturor vara med på momsrapporten. Både ut och in. [br][br]Sedan som du säger så skall momsrapporten bokföras den siste i perioden (dvs 31/12 2009). [br]Sedan kommer nästa den 31/3 2010 osv. [br][br]Hans[br][/quote][br]Jaha, då var datumet passerat och jag glömde köra en momsrapport. Är jag illa ute nu eller ska jag helt enkelt bokföra momsen för perioden till och med den 31/1 nu istället?
1324
2
du måste bokföra saker gällande rätt datum. momsrapporten skall vara för perioden till 31/12 med bokföringsdatum 31/12. Om man sedan tar ut den 20 januari är inga problem. Antar att du kan välja tidsperioden i ditt program. [br][br]Hans
55
Ja, precis, jag väljer för vilken period jag vill skriva ut momsrapporten i bokföringsprogrammet. Denna rapport blir sedan ett verifikat i min bokföring. Det var bara det att jag har bokfört en massa andra händelser mellan 31/12 och nu innan jag skrev ut momsrapprten. Men detta är alltså ok hoppas jag...
1324
2
Ja.[br][br]Sedan har du väl ev bytt bokföringsår för dessa verifikationer. OK förvisso kanske du startade i höstas och har förlängt bokföringsår och du har du ju inte bytt. [br][br]Hans
55
Precis, jag har nystartat och kör ett förlängt första år.[br][br]Tack Hans för all hjälp!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.