Avskrivning igen

15
Om jag har köpt upp ett bolags inventarier och bolaget innan mitt har gjort ett avdrag på sina inventarier på en 5 års period och jag nu anser att det borde skrivas av på 3 år ... är det då okej att jag bara skriver av allt gammalt "skrot" .



Ex ... inköpt dator 2003 för 35000 kr var värt enligt deras avskrivning Dec 2005 21.000 kr (35000/5*2 summa delat i år gånger två års ytterligare livslängd.)



Mitt inköp är då värderat till 21.000 kr Jan 2006 för dator inköpt 2003.

Nu vill jag skriva av hela summan 21000/3år*0 för 3 år har passerat.



Jag har inte tagit över detta bolag...... bara köpt deras inventarier ... fick lite jag inte ville ha i "bagaget" och det käns inte bra med inventarier som övervärderar mitt bolag.



Detta var ett exempel ..fins mycket, mycket mer "dataskrot".



Fins värdelösa datakomponenter inköpt 2004 som jag vill "nolla" med 3 års livslängd ...behöver rensa upp för ett verkligt bolagsvärde :/



Jag vill bara veta om det är okej att jag i mitt bolag värderar dessa inventarier med en avskrivning på 3 års period ...trots att jag köpt vissa saker i "paketet" som för mig redan vid inköpte var avskrivningsbart :-
488
Det låter rimligt i mina öron, för som du själv säger ska du ju inte övervärdera dina inventarier eller ha en massa luft bokförd på din balansräkning. [br] [br]Se till bara att du dokumenterar vad du gör och hur du resonerar, så att du kan förklara saken på ett bra sätt ifall Skatteverket skulle komma och fråga om det. Det kan vara bra att ha någon utomstående värdering av hur lite dina gamla datorer är värda, när du ska utrangera dem nu.
589
1
Det kan vara bra att ge en liten förklaring i en textbilaga till deklarationen också. På det sättet slipper du skattetillägg om Skatteverket har en annan uppfattning än dig.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.