Hur ska jag bokföra ett allmänt avdrag?

4
Jag har inte haft så mycket verksamhet i min enskilda firma de senaste åren och haft det bredvid min anställning. Då jag arbetar i kultursektorn ser skattereglerna ut så att jag får göra avdrag för eventuellt underskott i min verksamhet mot min förvärvsinkomst. Jag har de senaste åren haft underskott i mitt företag på ca 10000 kr.

Jag har slarvat lite med min bokföring som jag gör genom bokia ooch jag har inte riktigt vetat hur jag ska bokföra detta underskott och avdrag. I och med avdraget har jag tjänat 0 kr per år. Nu i mitt bokföringsprogram står det att jag för 2018 har kontotillgångar på -10000 kr. Fast det egentligen borde stå 0 kr då jag gjort allmänt avdrag av hela underskottet.

Hur ska jag bokföra avdraget? För jag antar att om jag bokför att jag gjort avdraget så skulle mina kontotillgångar vara 0 kr?
1470
246
Det allmänna avdraget vid underskott i firman, ska du inte bokföra alls. Det tillhör de skattemässiga justeringarna som man gör på sidan 2 i näringsbilagan, och bokförs inte.
4
Jag pratade med skatteverket kring det här för någon dag sedan. Mitt problem är ju att jag annars har ett underskott i mitt företag vilket inte stämmer då jag gjort ett avdrag. Så med andra ord har min omsättning med avdraget varit 0 kr. Utan avdraget har det varit säg 10 tkr. Ändra ingående balanser manuellt i bokföringsprogrammet om inte detta fungerar så får jag göra en egen insättning på konto 2018 på 10 kr för att balansera mitt underskott i den ingående balansen.
1470
246
Nja, du för ju upp det underskott du fått, till eget kapital, så du börjar om igen påföljande år, men det har inget med det allmänna avdraget att göra. Bokfört resultat och det skattemässiga resultatet lever sina egna liv, och måste inte vara samma. Det resultatet som kommer ut från bokföringen börjar om varje år, och vid årsslutet förs det till eget kapital, plus eller minus, och sen börjar det om igen, osv. Men på skatteverket så samlas underskotten i dom skattemässiga justeringarna, och antingen byggs dom på år från år, eller så försvinner en del genom att man utnyttjar t.ex ett allmänt avdrag. Är det överskott så kan man ju justera det genom periodiseringsfonder etc.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.