Förbrukat aktiekapital

1
Hej,

Jag har det senaste året ägt ett aktiebolag där jag har tagit ut och förbrukat aktiekapitalet. Bolaget har ingen skuld gentemot någon (förutom mig). Jag undrar om jag nu med helt förbrukat aktiekapital kan likvidera bolaget eller ansöka om konkurs?
Vad skulle det innebära för kostnader för mig?
Vill i princip få tillbaka dom 50.000kr som jag investerade när jag köpte "lagerbolag" (därför jag tog ut hela aktiekapitalet)

En annan tanke är om jag tillfälligt skjuter in 50.000kr igen och säljer bolaget till en verksamhet som jobbar med att köpa och sälja aktiebolag. Fast då antar jag väl att dom inte betalar 50.000kr för det...

Tacksam för hjälp / feedback
1
Hej, Låter lite som om det du gjort är ett förbjudet lån i och med att du plockat ut aktiekapitalet (se https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/lana-pengar-av-ditt-aktiebolag-darfor-ar-det-forbjudet). Jag tror du måste återställa aktiekapitalet och likvidera bolaget enligt regelverket. Dock inte säker på vad som händer med det förbjudna lånet även om du betalar tillbaka pengarna. Du bör nog kontakta en revisor för konsultation innan du gör något mer. Om man har aktiekapitalet i behåll i bolaget så kan man likvidera det via Bolagsverket, men det tar då ett antal månader med en likvidator. Alternativet är att sälja till ett företag som köper upp aktiebolag och likviderar dem, men som du nämner så betalar de då inte fullt för aktiekapitalet (eftersom deras tjänst är ju att sköta likvidationen åt dig). /Andreas
1468
246
Beroende på hur bolaget ser ut, med F-skatt, moms och bankkonto etc, så är det ju ett oerhört slöseri att likvidera det. Jag betalar 8-10 000 för såna bolag, under förutsättning att dom är rena från anmärkningar. Det finns alltid en efterfrågan på bolag. Den fordran som nu eventuellt finns på ägaren tas då över av nya ägaren. Sen kan du ju ha tagit ut pengarna som lön, och då finns det ingen fordran. Konkurs ska du absolut inte sätta det i, det blir en onödig stämpel i dina upplysningar. Att likvidera det via bolagsverket blir rätt dyrt, 6-7000 vad jag vet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.