Hur kan/ när skall semesterlön vid deltid/oregelbundet arbete betalas ut?

0
Hej,

Jag håller på och forskar i hur och när vi ska betala ut intjänad semester för en anställd som jobbar väldigt oregelbundet.

Jag har räknat ut den anställdes antalet intjänade nettosemesterdagar. Detta gjorde jag genom en uträkning där jag tog den anställdes genomsnittliga antalet arbetsdagar under semesteråret delat med antalet arbetsdagar i veckan gånger antalet semesterdagar. ((1,645161/5)*25=8,22580645, avrundas upp till 9)

Så vederbörande har altså 9st intjänade semesterdagar och den totala intjänade semestern är 4950,34, dvs 550,04kr per semesterdag.

Nu är då frågan. Hur kan och skall den här semesterlönen betalas ut?

(https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-vid-deltid)
"Hur du kan ta ut semesterdagar när du arbetar oregelbundet eller deltid?
Nettosemesterdagarna är de dagar som du kan använda vid förläggning av din semester. De ska enbart läggas ut på de dagar som skulle varit arbetsdagar. När nettosemesterdagarna läggs ut går det åt en hel semesterdag även för dagar då du bara skulle ha arbetat en del av dagen."

Texten ovan ger oss ett problem. Personen kan bara nyttja semesterdagar på de dagar som "skulle ha varit arbetsdagar". Men då hade ju personen inte varit ledig, utan då hade den ju varit på jobbet. (Det finns inga "skulle ha varit arbetsdag" då personen arbetar endast när det behövs, det här är extrajobb vid studier.)

Hur ska vi göra? (Skrivit lite hastigt innan jag går för dagen, kan vara några fel här och där men jag tror att ni förstår mitt dilemma ändå)
Lasse,
103
33
Normalt är väl att man betalar ut semester ersättningen (%) ovanpå lön i samband med normal löneutbetalning, förmodar att den anställde är tim- eller projektanställd eftersom den arbetar väldigt oregelbundet. Angående Unionens text, så har jag ingen mening varför dem skriver så.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.