Frivilligt momsredovisningsskyldig vid momsfri försäljning

1
Hej!

Det finns tankar på att starta en enskild firma. Firman i fråga kommer dock inte komma i närheten av 30K i momspliktig försäljning. Tvärtom så kommer 99% av intäkterna (som kommer vara låga även de eftersom det handlar om en sidoinkomst) att vara momsbefriade i form av artistframträdande.

Så då undrar jag över momsredovisningsdjungeln. Jag fattar verkligen itne vad för- respektive nackdelarna med att redovisa moms eller inte skulle vara.

Det skulle ju kunna tänkas att det blir en del inköp i företaget, t.ex notböcker eller kanske en gitarr exempelvis. Säg att gitarren kostar 5000 för enkelhetens skull. Då är alltså 1250 kr moms och 3750 kr en utgift. Om företaget är momsredovisningsskyldigt (frivilligt) så kan det alltså dra av den ingående momsen genom att kvitta den mot utgående moms som jag förstår det. Men företaget kommer ju närmast ha 0 kr i utgående moms och därmed inget att kvitta mot.

Så vad skulle fördelen vara? Missar jag något?

Mvh
Roger
1468
246
Skillnaden är inte enorm. Om du inte är momsregistrerad så skulle du i ditt exempel göra ett avdrag på 5000 kr. Dvs summan ink moms. Men skatteeffekten av ett avdrag blir ca 40% , dvs ett avdrag på 5000 kr sänker din skatt med ca 2000 kr. Om du istället hade dragit av momsen direkt så hade du ju fått tillbaka 1000 kr ( momsen är ju 20% när man räknar neråt ). Å andra sidan hade då avdraget i firman minskat till 4000 kr, och skatteeffekten blivit 1600. I första fallet hade du alltså minskat skatten med 2000 kr, och i andra fallet med 2600 kr. Så lite mer får man behålla i egen ficka om man är momsregistrerad. Dock är det ju också så att om du bedriver en momsfri försäljning, så får du heller inte dra av moms på dina inköp. Har du kollat upp om ditt artisteri går in i kategorin momsfritt? De reglerna är ju rätt svårtydda..
1
Hej! Tack för svaret. Blev lite klokare men inte supermycket så jag fortsätter med några kompletterande frågor. Ang. din fråga så är jag tämligen säker eftersom det kommer handla om artistgager, liveframträdanden för publik. Men nåväl. Jag lägger några påståenden/frågor och så får vi se var vi hamnar. 1. Är det inte rätt uppfattat att för att få dra av momsen till 100% så ska inventarien till 100% användas i företaget? Och att man annars gör en bedömnig, typ att använder jag föremålet 50% i företaget så får jag dra av 50% av den erlagda utgående momsen? 2. Förutsättningen för att få dra av ingående moms är att man har motsvarande utgående moms? Eller låt oss säga att jag har 3000 kr i utgående moms men att jag bara lägger 10% av tiden i företaget på momspliktig verksamhet, samtidigt som jag har exemplets 1000 kr i ingående moms. Kan jag då dra av HELA den ingående momsen och betala 2000 kr i momsinbetalning till staten, eller kan jag bara dra av 10% av den ingående momsen och betala in 2900 kr till staten? Vet inte om jag gör mig förstådd men... 3. Eller låt oss ta ett annat exempel. Låt oss säga ett företag som endast har momspliktig verksamhet, säljer till 100% med 25% moms, men de har bara sålt 1 sak, för 1250 kr, varav 250 kr moms och det företaget köper in gitarren i exemplet. kommer det då få tillbaka 750 kr från staten? Eller kan man max få tillbaka det man har i utgående moms? 4. Sedan förstod jag nog inte riktigt dina uträkningar (men tack för dem ändå!). I mitt fall kommer det ju röra sig om en FA-skatt eftersom jag har kvar min vanliga anställning så jag förstår att det komplicerar saker med jobbskatteavdrag och annat men jag satt i morse och försökte räkna och lyckades aldrig komma fram till några skillnader så någonstans gör jag en tankevurpa. Jag trodde det var så här: Alt A: Momsfri försäljning: 15000 kr Inköp gitarr: 4000 kr Ingående moms: 1000 kr (vilket inte är en utgift/kostnad utan något som ska tillbaka från staten) Rörelsens resultat: 15000-4000=11000 kr Efter det ska jag dra av schablonavdrag för egenavgift på 25%, då kvarstår 8250 kr. Egenavgift på 28,97% på 8250 kr: 2390 kr Inkomstskatt (33,55% i min kommun) på 8250 kr: 2767 kr Kvar efter skatt och egenavgifter: 11000-2390-2767=5843 Åter från staten (beroende på punkterna ovan och mospliktig försäljning; eventuellt 1000 kr. Så då får jag det till att jag "får ut" (ja, jag vet...): 5843 eller 6843 kr från mina 10000. Det låter i båda fallen lågt. Missar jag något? Alt B: Och samma sak som ovan men utan momsplikt: Rörelsens resultat: 15000-5000=10000 Schablonavdrag: 2500. Egenavgift på 7500 kr: 2172 Inkomstskatt på 7500 kr: 2516 Kvar efter skatt och egenavgifter: 10000-2172-2516=5312 kr. Samma som ovan, missar jag något? Och om mina beräkningar stämmer och jag dessutom kan få tillbaka momsen så blir ju skillnaden mellan alt a och b 6843-5312= 1531 kronor, vilket ju är en stor procentuell andel. Jag får nog sluta där för tillfället. Misstänker att jag återkommer en gång till :).
1468
246
Jag tror vi kan lämna uträkningarna därhän tillsvidare :) Det ÄR inte helt lätt att få fram skillnaden, för precis som du säger kommer sen personliga förutsättningar in när det gäller skattens storlek. Att det däremot är ca hälften du får ut i handen till slut, det är tämligen säkert. När det gäller momsavdragen generellt så finns det inget som hindrar att man får tillbaka mer moms än man skulle betala in. Så är det för många när dom startar firmor. Men förutsättningen är alltså att man driver en momspliktig verksamhet. Har du en så kallad blandad verksamhet där du fakturerar både med och utan moms, så ska du anpassa avdraget för ingående moms i motsvarande grad. Och det kan vara nog så knepigt. Enklare då om man fakturerar enbart utan moms. Då får man inte dra av nån ingående alls.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.