resor i arbetet

0
Hej, nystartad verksamhet som kommer kräva resor till och från potentiella och existerande kunder, mässor för att knyta nya kontakter, och så vidare.

Jag söker efter det lämpligaste sättet att lösa detta. Så här långt har jag kommit hittills

1. Åker i min privatbil för skattade pengar, milkostnad ca 30 kronor milen med bränsle, service och slitage, ta ut ersättning med 18,50 lika med förlust.

2. Företaget köper en begagnad bil, kostnader kopplas till företaget för oskattade pengar, osäker på vad som gäller i övrigt med avskrivning, redovisning av privata mil, eventuell förmånsberäkning? Skillnad på mindre transportbil/vanlig personbil gällande moms och förmån?

3. Företaget leasar någon typ av bil, ska jag sen som anställd i mitt ab förmånsbeskattas för denna eller finns det olika lösningar? Hur påverkar det t.ex. om det är en elbil?

Någon som är insatt får gärna ge några enkla räkneexempel. Just nu har jag en privatbil som kostar ca 5000 i månaden med skattade pengar och ungefär hälften av användandet går att koppla till företaget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.