"ge tillbaka" lånade pengar från enskild firma

1
Hej på er,

Jag hoppas ni har haft ett gott nytt år!

Jag har en kontetingsnöt jag inte riktigt kan knäcka.

Som många andra enskild firmor så har jag lånat ut lite likvida medel till mig själv genom att kontera enligt nedan.

2018 (övriga egna insättningar) kredit
1930 (affärskonto) debet

Men nu har jag möjlighet att betala tillbaka detta räntefria lån till mig själv. Men jag är osäker på hur detta skall kontetas, vid ett första ögonkast så tänker jag bara kontera tvärtom, men enligt "internet" så skall jag blanda in 2013 (övriga egna uttag) vilket göt mig förvirrad.

Så min fråga är enligt rubriken, hur gör jag detta korrekt?
1069
139
Hej, Du ska bokföra det som Debet 2013 Egna uttag Kredit 1930 Det konto pengarna tog ut ifrån Du ska inte se det här som att du återbetalar ett öronmärkt lån, utan det är den helt vanliga händelsen att du tar ut pengar från verksamheten. Oberoende av varifrån pengarna kommit till de bankkonton som hör till firman ska du bokföra så här när de tas ut.
1
[quote="Stig Forsberg" post=41251]Hej, Du ska bokföra det som[/quote] Toppen, då förstår jag! Tack för hjälpen.
MabyBaby
Absolut inte, det är slöseri med pengar
3
Jag håller med dig. Det är mycket viktigt i sådana och liknande situationer att rådfråga både revisorer och professionella advokater som kan hjälpa till att undvika ekonomiska risker. Jag bestämde mig nyligen för att ta ett lån men visste inte vilken bank jag skulle välja. Min revisor rekommenderade mig att gå till webbplatsen [url]https://bastakreditkort.se/kort/marginalen-bank/traveller-kort [/url] där jag hittade information om Marginalen Traveler-kreditkortet, med vilket jag kan skala mitt företag.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.