Minusresultat på årets resultat

5
Hej!
Jag har precis stängt boken för 2019 för min enskilda firma , men på sista posten får jag ett minus trots att jag har ett positivt resultat i verksamheten.
Det verkar bero på att vinsten ligger på konto 1930, men i sista verifikationen ska det ju vara: Debet på 8999 och Kredit på 2019 för årets resultat (om det är vinst). Den posten skapar ett negativt värde, eftersom den bara balanserar eget kapital mot Årets vinst, men mina intäkter ligger ju på 1930...

Ska det vara minus, eller har jag gjort fel?
1069
139
Hej, Om du bokfört Debet 8999 och Kredit 2019 för att balansen ska bli = 0 så har du en vinst. Jag vet inte vad det är för bokföringsprogram du använder, men många är sådana att de efter att årsavslutningen är bokförd visar resultatrapporter som ser felaktiga ut. Antar att det är så i ditt fall.
5
Tack för ditt svar Stig! Jag använder Kapitas för bokföring. Rörelseresultatet är positivt, men årets resultat (8999) med samma summa blir negativt (-). Det är det som känns lite förvirrande. Balansen är dock 0.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.