Jag fattar inte. Lån på hyreshus (enskild näringsverksamhet )

6
Har sökt info från allt och alla jag kan tänka mig och Skatteverket va inte till någon hjälp.

Kan inte någon bara berätta hur man gör.

Har Startat enskild firma Jag har tagit ett lån (företagslån) för att köpa en mindre hyresfastighet med ett par lägenheter.

Hur gör jag med lån och amortering? Ska jag betala rubbet (det kommer ju endast en avi) från företagskontot där hyran kommer in eller ska jag betala denna faktura privat från mitt lönekonto.

Jag får inte ihop hur jag ska dela på detta, eller om jag ens behöver. Det jag då har i åtanke är den del som jag kan dra av direkt som en kostnad för att driva företaget, dvs räntan. Amorteringen göra väl på den privata sidan då jag äger huset som person.
Skatteverket menar på att det inte spelar någon roll. Antingen får man ligga ute med detta och få tillbaka på skatten/ betala avin privat för redan skattad inkomst av tjänst eller så betalar man allt på företagskontot och för över pengar som eget uttag. Men de blir en tankevurpa för mig.

Hur ställer jag upp detta i visma med bokföringen?

Hur gör alla andra som driver en enskild verksamhet med denna biten?
1073
139
OK, ska försöka bena ut detta. Du skriver att du tagit ett företagslån, då bör ju rimligen detta lån vara bokfört i firman på ett skuldkonto (Kredit). Och sen bör väl även fastigheten vara bokförd på tillgångskonto (Debet) och då ägs den av firman. Amorteringar ska bokföras på så sätt att de minskar beloppet på aktuellt skuldkonto (Debet) samtidigt som betalningen bokförs (Kredit) antingen på firmakonto eller som egen insättning. Detta beroende av ifall fakturan betalats från firmakonto eller från privat konto. Mitt råd är absolut att betala fakturan gällande lånet från firmakontot och bokföra enligt: Debet Räntekostnad Debet Skuldkonto (Amortering) Kredit Firmakonto
6
Tusen tack för lite input. Så är det, kommer behöva lägga in detta i visma e-ekonomi men har inte riktigt hittat exakt vilka kontot än och vilka belopp som skall in. Hyreshuset köpets för 2.000.000 (705.000 kontant) och företagslånen ligger låsta (5år) på 1.195.000 samt ett rörligt 100.000. Någon idé om hur detta skulle föras in? Kan anta att det är rätt bråttom då vi får in första hyran nu runt 28/3 (betalas i förskott) och sedan skall lånen betalas här i slutet på april. Gällande amorteringen. ”Problemet” som jag ser det är att jag vill använda inkomsten från hyra (18.000kr/månad) till att renovera de första åren så långt detta går för att hålla vinsten nere och därmed skatten låg. Med en amortering och räntekostnad på ca 7500, försäkringar mm blir det inte mycket kvar då ett badrum behöver renoveras omgående. För att lösa detta planerar jag att tillföra omkring 4000kr från min lön varje månad för att täcka själva amorteringen. Som jag förstår det blir detta en ”egen insättning”? Vilket skulle leda till att jag betalar renoveringen med redan skattade pengar, vilket skulle vara oönskat då de dementa behöver bytas ut som kök, badrum etc över ett par års tid. Om jag istället betalar både ränta och amortering från min privata lön utanför företaget så kan jag fortsatt dra av räntedelen vid deklarationen (äger ju huset som privatperson) och amorteringen betalas av mig utan att man gör den egna insättning till firman. Hoppas du förstår hur jag tänker. Kan ha snurrat till det i skallen
1073
139
OK. Först och främst är det så att en enskild firma är samma skatteobjekt som en privatperson, personnumret är firmans organisationsnummer. Genom att du startat en enskild firma som handlar om uthyrning ska du rimligen se det som att din enskilda firma äger hyreshuset. Köpet ska bokföras som en tillgång: Debet 11** 2 000 000 Kredit 2018 Egen isättning 750 000 Kredit 23** Lån 1 195 000 Kredit 24** Lån 100 000 När det gäller amorteringen så är den ingen kostnad så den ska definitivt bokföras i firman, det påverkar ingen skatt ifall du betalar den från firmakonto eller privatkonto. När det gäller räntan på lånet så menar du alltså att du vill dra av den i din privata deklaration (och utnyttja ränteavdraget på 30 %) och därmed inte bokföra den i firman eftersom firman inte förväntas ge någon vinst under året. Låter väl inte rätt, men man kanske kan göra så.
6
Tack. Då blir det från företagskontot :) Behöver man göra någon fördelning för marken huset står på vid konto 1110 byggnader och 1130 mark? Fastigheten är en ombyggd villa som står på 5000 kvadrat tomt.
1073
139
Det är nog inte jätteviktigt att du fördelar på byggnad och mark, men om du vet hur fördelningen ser ut kan du göra det.
6
Ok, totalen 2M är inc. lagfart och pantbrev så det antar jag ska dras bort från den egna insättningen?
1472
246
Du ska dela upp fastigheten på två konton, byggnad och mark, eftersom du bara får göra avskrivningar på byggnaden. Summan för mark kommer alltså hela tiden att stå still på samma värde i bokföringen, då det inte görs avskrivningar på den delen. Lagfart och andra kostnader bokförs på byggnadens värde.
6
Toppen. Så på tillträdesdagen: K1110 byggnad (inc pantbrev och lagfart) K1130 mark (enl. taxeringsbeskedet) D2018 egen insättning (det vi betalt kontant) D2351 lån fastighet (totalt lån) Alla lån är planerade att stå längre än ett år men uppdelat på 5 år låst och ett mindre på rörligt 3 mån. En mindre del om det skulle finnas pengar över de första åren så man iallafall har möjligheten att pytsa in en slant. Gör det att jag ska använda ett 24 konto med anledning av den rörliga räntan oavsett om jag inte planerar att ha det avbetalt inom ett år? Vid amortering: K1930 bank D2351 D8410.
1472
246
Vill man vara avancerad så sätter man den delen av lånen som amorteras inom ett år, på ett 24-konto. Men det ser jag sällan i en enskild firma. Det är ju lån som lån, liksom. I övrigt har du fattat rätt.
6
Tack. Två frågor till bara. Räknas betalad lagfart och pantbrev in på D2018 egen insättning för att balansera ut det belopp jag lagt på på 11**. och hur skulle du hantera bankkostnaden på 1000kr i samband med köpet? D? K6570? Och slutligen, allt detta kan göras i ett svep på dagen för tillträdet? /Daniel

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.