Felaktig inbetalning II

4
Hej,

jag behöver hjälp med att boka felaktig inbetalning betalats in av ett företag till vårt bankgiro.

Jag har läst inlägg "Felaktig inbetalning" och har bokad på följande sätt:

1930 D xxxx:-
2890 K xxxx:-

betalar tillbaks.

1930 K xxxx:-
2890 D xxxx:-

Men nu stämmer kontoutdrag bankgiro och kontoanalys inte mer överens 🙁 Precis belopp som inbetaldes missas i kontoanalys. Vad gör jag för fel? Tacksam för varje svar 🙂
1009
206
Hej, Ditt förslag till bokföring ser bra ut. Vad är anledningen till att kontot inte stämmer? Har du fått in x kr på banken så bokar du Debet 1930. Finns posten både på bank och bokföring? Har du betalat tillbaka beloppet? Då ska du ha en minuspost på banken och kredit 1930 i bokföringen. Ligger det på rätt datum? Så att du jämför rätt period?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej, ja, posten finns både på bank och bokföring men inbetalning är i 2019 och utbetalning i 2020 :-(
1009
206
Hej, Då bokför du utbetalningen 2020. Har du redan gjort den 2019 så får du rätta den (boka tvärt om). Och sedan boka upp på rätt datum på nytt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej, jag har redan bokad inbetalning i 2109 och utbetalning i 2020. Men ändå skiljer det sig precis om beloppet. Från 2020-01-01 beloppet skiljer sig från föregående dag 2019-12-31 och början februari utbetalade jag men ingen förändring 2020-02-29 :-(
4
Hej Johan, tusend tack för hjälpen! Nu har jag löst problemet med hjälp av support. "Överförar balanser från föregående året" är lösning. Lycka till och hälsa åt dig! Mvh Stefan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.