Sociala och egenavgifter

0
Hej!
Första inlägget på forumet! Ska försöka förklara min fråga så best jag kan!
Jag är en näringsidkare med 0 anställda i det här exemplet.
I en exempel månad så kanske man fakturerar för sammanlagt 40 000kr + moms = 50 000kr
Utav dem 40 000 kronorna ska rörliga och fasta kostnader dras av, och sedan ska sociala avgifter + skatt dras av. Sedan har du din vinst => dina pengar. Vad är, och hur drar man av dessa sociala avgifter och skatt på din vinst?

Behöver man överhuvudtaget dra av sociala och egenavgifter? Som jag förstår det så är sociala avgifter => arbetsgivaravgifter, men jag är inte och planerar inte att vara arbetsgivare, har alltså inga anställda. Behöver jag då betala sociala avgifter?

Behöver jag betala egenavgifter om jag inte vill ha någon sjukförsäkring eller karensdag?

Säg till om ni vill att jag förklarar något mer noga.
Hoppas det inte är en allt för dum fråga 🙂 Tack i förhand!
//Benji
1009
206
Hej och välkommen till forumet! Ja, sociala avgifter finns av 2 typer: arbetsgivaravgifter (för de som har anställda) och egenavgifter (för den som driver enskild firma). Driver du enskild firma så kan du alltså betala båda, egenavgifterna för dig och arbetsgivaravgift om du har någon anställd. Ditt beskattningsbara resultat räknar du fram som du skriver, utan moms. Intäkt minus kostnader = resultat. Dina egenavgifter dras först i din deklaration efter året är slut. Arbetsgivaravgifter dras varje månad efter löneutbetalningar, och är en kostnad som minskar ditt resultat. Så om du har enskild firma så räknar man först fram årets resultat och därefter dras dina egenavgifter årligen efter deklarationen. Om du betalar egenavgifter beror helt på om du gjort vinst. Det spelar ingen roll hur mycket du tar ut från företaget i det man ibland kallar "lön". Har du tex gjort vinst på 100 000 kr så betalar du egenavgift på det, även om du inte tagit ut en enda krona. Har du tex tagit ut 100 000 kr från företaget, men företaget gjort förlust under året? Då betalar du inga egenavgifter.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.