Ta ut vinst eller ej?

0
För första gången ser det ut som vi kommer att gå med vinst detta år (efter 12 års förluster...). Yey! Frågan är om vi ska låta vinsten stå kvar på kontot (där vi har en kredit som tickar ränta) eller om det är bättre att ta ut en del som eget uttag (har ju ändå satt in över 200 tkr i eget kapital)? Och behöver man i så fall skatta nånstans? Vad jag förstod när jag startade upp vårt handelsbolag så räknas det insatta kapitalet som redan skattat så man behöver inte skatta på det man tar ut så länge som man så att säga har pengar innestående på företaget. Stämmer det? Jag ser iofs gärna att krediten minskar (det är räntan som gör att vi går back hela tiden) men vet inte om vi då måste skatta för vinsten?
1472
246
Om ni vill ta ut eget insatt kapital så är det inga problem i sig, och det ska inte behöva bli nån skatt, för ni måste väl då ha rätt stora sparade underskott, då man ju får spara förluster år från år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.