Jordbruksverksamhet: dra av elkostnader

0
Hej!

Jag undrar hur jag kan bokföra och dra av elkostnader i samband med min liten jordbruksverksamhet som är bara en del av min enskild firma.

Jag har haft enskild firma i några år nu (Översättningstjänster) och har börjat med odling och försäljning av grönsaker i år. Min firma är momsregistrerad.
Hittills har jag dragit av 2000kr/år för mitt arbetsrum. Men nu har det blivit mer komplicerad eftersom jag använder hela min källare till uppdragning av plantor på våren. Där har jag odlingslampor som drar el. Dessutom måste jag värma upp växthuset ibland så att den inte fryser.

Summa summarum förbrukar min firma ungefär 1000 kW/år (dator, lampor, värmeelement). Privat förbrukar jag ungefär 6000 kW.

På min elfaktura har jag många olika kostnader - elnät, elhandel, energiskatt, moms. Varje månad har eget pris. Och ytterligare har jag en solcellsanläggning och säljer producerad el som privatperson.

Finns det en rimlig lösning för avdrag? Ska jag göra en särskilt uträkning för varje månad och dela på elnätskostnader? Eller ska jag ta mina årskostnader (ca 8000 kr efter elförsäljning och skatteåterbäring) och dela dem 1 / 6? Och sen dra av 25 % moms?

Er hjälp är uppskattat!

Rika

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.