Lön år 1 - har haft bra lön som anställd detta år

3
Hej!

Jag har startat AB och kör igång efter semestern. Endast jag anställd. Hur utdelning, 3:12 och lön fungerar när man kör AB under ett helt kalenderår (mitt nästa verksamhetsår) är enkelt att googla. Jag har svårare kring mitt första verksamhetsår 2020! Då jag haft väldigt bra lön som anställd fram tills nu!

Totalt kommer jag från min nuvarande arbetsgivare ha haft ungefär 400.000 januari-juli (lön 50k/m, bonus samt outbetald semester vid uppsägning). Brytgräns för max pension är ju ca 520.000 år 2020. Jag är alltså redan ganska nära.

För mitt eget AB kommer jag ganska exakt ha 900.000 i omsättning och gissar på 200.000 i utgifter (exklusive lön). Alltså 500.000 över till lön samt vinst / utdelning. Hur skulle ni planerat löneuttaget? Vad gör jag av dessa 500.000 kronor?

Jag kommer ju aldrig komma upp i huvudregeln för 3:12 utan får luta mig mot förenklingsregeln. Alltså kan jag ta ut 177.100 kronor i utdelning med 20% skatt.

Vad gör jag med resten? 300.000 kronor. Spelar det någon roll om jag tar dem som öln eller utdelning? Skatten blir väl den samma? Något annat jag bör tänka på här?

Hur hade ni gjort?

PS: Nästa år bedömmer jag att jag har en omsättning på ca 1,2-1,8 miljoner och utgifter exkl lön på kanske 200.000-300.000. Givetvis tar jag då en årslön på ca 520.000. Svårare att veta hur jag ska tänka första året - nu när jag har ca 400.000 från min nuvarande arbetsgivare fram till uppsägning i juli.
1009
206
Hej, Det går ju att spara pengarna i bolaget. När du kommer upp i brytpunkten blir det ju väldigt mycket skatt och du får lite tillbaka för det. Du kan ju fundera på om du kan behöva pengarna lägre fram. Annars kan de ju sparas tills du ska pensioneras och ta som utdelning då. Några bra investeringar i verksamheten som kan göras? Pensionssparande? Andra förmåner som du kan ha behov av? Uttag av skattefria förmåner är ju ett väldigt billigt uttag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Tack! Ska givetvis kolla upp pensionssparande och skattefria förmåner! Nej, ser inte att pengarna kommer behövas till några större investeringar. Bolaget kommer alltid ha extremt låga omkostnader och höga inkomster (jag är konsult). Givetvis kan det vara ett alternativ att ha pengar för att anställa någon i framtiden, men jag är inte riktigt där ännu. Har också 35-40 år kvar till pension - så att spara ett par hundra tusen på hög varje år till pensionen är inget alternativ :) I övrigt behöver jag pengarna privat för husrenovering och liknande.
1009
206
Hej, Ja, du verkar ju komma få hög inkomst även framöver. Men du kan ju tänka på att sätta av till pensionen om 25-30 år då. ? 1)Behöver du pengarna nu till husbygge etc så försök att räkna ut hur mycket du ska ta i lön från ditt AB för att komma upp till brytpunkten minst. Där har du lägst skatt. SGI och PGI (sjuk- och pensionsgrundande inkomst) är något högre, så du kanske ska ta lön tills du kommer upp dit. 2) Sedan utdelning enligt schablonregel. 3) Utdelning (som då skattas i som inkomst av tjänst). Denna del ger inga förmåner tillbaka (som pension mm). Däremot betalar man heller inte sociala avgifter på den, varför den blir billigare än att ta det som vanlig lön. Dock kommunalskatt samt att du nog kommer upp i den statliga skatten.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Tack! Nu förstår jag varför utdelning även efter scheblonregeln är fördelaktigt mot hög lön (alltså att öka sin lön efter man nått statlig inkomstskatt osv)! Uppskattar att du tog dig tid att svara! Ha en trevlig sommar!
9
2
Jag var i exakt din situation i maj 2017. Hade redan tjänat 300000 från konsultföretaget jag lämnade. Jag valde att ta schablonutdelning för 2017 och snåla rejält i bolaget genom att bara ge mig typ 17kkr i lön så att jag inte kom över brytpunkten. Jag hade turen att kunna leva på reavinstskatt som skulle in i mars 2018 på över 800000kr så jag kunde vänta på utdelningen utan problem. Tips från min sida är att vara ganska snål (ta ut lön Max till brytpunkten) så att du har en kassa ifall du blir utan uppdrag. Jag blev tex inte orolig nu när covid19 gjordes marknaden mer osäker, då jag har ett friår i bolaget, dvs ett år på bänken innan jag ”måste” ta anställning. Alla andra pengar sparar du i bolaget, jag rekommenderar företagsägd kf vissa säger annat. Läs på om direktpension [url]https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/driva-eget-foretag/direktpension[/url] Grattis till att du vågad ta steget att köra eget!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.