Enskild firma och lön från anställning

1
Hej!

Jag är dels anställd i ett företag och får lön och dels driver jag enskild firma.

Försöker få ordning på vad överskott och beskattning i den enskilda firman blir och har några frågor kring det.

1. Om grundavdraget görs i den "vanliga" inkomstdeklarationen (som avser lönen) kan man göra det en gång till kopplat till skatteberäkningen i den enskilda firman? (Jag antar att det bara går att göra en gång, annars blir det dubbelt?)

2. Om lönen går över gränsen för inkomstskatt, ska då överskottet från enskilda firman läggas på toppen av detta, så att man betalar både kommunal och statlig skatt även på överskottet från enskilda firman?

Om det är som jag tror kan jag konstatera att det inte är så lönsamt att jobba heltid och tjäna över gränsen för statlig inkomst skatt samt att driva enskild firma på fritiden (dessutom utan några större kostnader i firman). Men det finns kanske andra knep för att minska skatten?

/Susanne
1073
139
Hej, All skatteberäkning ska ske utifrån lön + resultat i firman efter avdrag för egenavgifter. Så när det gäller ditt grundavdrag beräknas det utifrån det sammanlagda beloppet. Så även kommunal skatt, statlig skatt, begravningsavgift, ev. kyrkoavgift och public service avgift. Jobbskatteavdraget beräknas även det utifrån det sammanlagda beloppet. Egenavgifter beräknas utifrån resultatet i firman. Det finns olika avsättningar man kan göra för att minska skatten, men dessa måste någon gång återföras och ökar då skatten det året.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.