Enskild firma - Leasa bil

3
Hej!
Jag har en enskild firma där jag funderar på att leasa en bil.
Tänker jag rätt här.

Bilen kostar ca 6000kr att leasa per månad, enligt skatteverket så ligger förmånsvärdet på ca 3900kr.
Jag tar inte ut någon lön i firman då detta är ett sidoprojekt mot mitt vanliga jobb.
I mitt vanliga jobb så kommer jag upp i statlig inkomstskatt dvs 50%.

Om jag skulle leasa bilen på min enskilda firma blir kostnaden i runda slängar följande:
Förmånsvärde 3900kr / 2 = 1950kr dvs 23 400kr /år.
+ 6000kr i kostnad för firman.

Dvs det jag får betala med skattade pengar är 23 400kr/år?

eller missar jag något väsentligt här?
1069
139
Hej, Riktigt så enkelt är det inte. Du måste även ta hänsyn till att det tillkommer egenavgifter utifrån bilförmånen. Du måste tänka från ett helhetsperspektiv och det är: Hur mycket mindre pengar kommer jag att få i fickan om jag leasar denna bil? Svaret är att det beror dels på vilken inkomst du har totalt (anställning + resultat i firman), men sen även var du bor och ifall du är pensionär eller tillhör annan grupp med nedsatta egenavgifter. För din del (du skriver att du ligger över gränsen för statlig skatt) om jag antar att du inte tillhör ovan nämnda grupper skulle denna leasingkostnad + förmånsskatt totalt innebära att du får ungefär 55.000 mindre i fickan per år än vad du får om du inte leasar bilen. Ovanstående ska du sen jämföra med annan lösning gällande din bil-situation.
3
Ok, gav kanske lite knapphändig info. Jag ligger på ca 50k/mån i anställning. firman gör jag alltid ett plus resultat i pga konsultverksamhet och knappt några utgifter. handlar om ca 100-150k/år innan skatt etc. Därför var tanken att jag skulle leasa en bil i firman för att få ner resultatet en bit och slippa skatta allt förmycket för vinsten.
1069
139
Hej igen, Jag la in 600.000 som inkomst av tjänst och ett resultat på 125.000 i enskild verksamhet och det skulle innebära lite drygt 56.000 mindre i fickan för den aktuella bil-leasingen.
3
[quote="Stig Forsberg" post=42081]Hej igen, Jag la in 600.000 som inkomst av tjänst och ett resultat på 125.000 i enskild verksamhet och det skulle innebära lite drygt 56.000 mindre i fickan för den aktuella bil-leasingen.[/quote] Finns denna kalkyl att hitta någonstans? så man ser hur uträkningen är gjord?
1069
139
Kalkylen blir svår att förklara på ett enkelt sätt, blir många steg. Det korta svaret är att Jag använde eFRedo för beräkningen, finns att hämta utan kostnad på enskildfirma.nu. Det jag gjorde var att först registrera inkomst av lön på 600.000 och bokföra intäkt på 125.000 för att se hur mycket som blir kvar efter skatt. Det är din situation utan leasingbil. Sen bokförde jag en förmån på 46.800 och en kostnad på 72.000 för att se hur mycket som då blev kvar efter skatt. Där är din situation med leasingbil. Differensen mellan det som blev kvar efter skatt från ovanstående situationer visar hur stor kostnaden blir för leasingbilen.
3
Tackar! jag gjorde dock en tabbe, jag gör en vinst på ca 60 000kr per år i firman, gör detta någon skillnad? //Patrik
1069
139
Det blir lite sämre utfall eftersom din vinst i firman då blir så låg att du inte kan utnyttja nedsättning av egenavgifter. Enligt beräkning i eFRedo skulle kostnaden för leasing i ditt fall då bli 57.500.
1
Hej Patrik,

Jag är i precis samma situation som dig. Hur blev det tillslut och vad blev mest fördelaktigt i ditt fall?

Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.